Ledelse af medarbejdere

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Tid til ledelse Henrik Leslye.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Produktion og Logistik
Vi gennemførte en række interview ifm
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Ledelse Består i et samspil mellem mennesker, for at nå
Kultur i organisationer
Kulturen i forandringsprocesser
IS-Strategi.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet
Organisationstruktur
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
INTRODUKTION. Kort om metoden: -Udviklet i partsprojekt mellem KL og KTO -Gennemført med inddragelse af 10 organisationer på tværs af sektorer -Metoder.
- et forsøg på en analyse
Gruppeudviklingssamtaler
E I EKSTROVERSION og INTROVERSION
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Teamledelse og personlighedsmodeller
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Ledelse i forskellige retninger
Selvledelse (Empowerment)
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Læreren som læringsleder
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Mikrobiologisk spil Rapport. De 4 spil: spil 1, explorer:
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Lederens vandring 1.
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Future Vejle inspiration
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Ledelse af medarbejdere Tandlægen som personaleleder – Nyborg Strand 21. november 2011 Præsentation: HR-konsulent i Ældre- og Handicapforvaltningen siden 2007 – før det personale og HR-konsulent i Rebild/Støvring Kommune. Arbejder med ledelsesudvikling, organisationsudvikling, kompetenceudvikling, NYT: Personprofiler og tests af medarbejdere og ledere gennem Insights Personprofilværktøj Ældre- og Handicapforvaltningen: Ca. 7000 ansatte heraf over 200 ledere og chefer. Aalborg Kommunes største forvaltning. Varetager alle opgaver om plejehjem/hjemmepleje/sygepleje, madservice, rengøringsservice, genoptræning, ydelser til handicappede – institutioner af alle typer fra lettere handicappede til meget svært handicappede og borgere med psykiske lidelser – herved har vi også samarbejde med Gerds tandpleje i forhold til borgere der skal i tandpleje under særlige vilkår (fuld narkose mv.)!

Hvad skal vi igennem? Personaleledelse i en historisk ramme Hvordan kan vi arbejde med personaleledelse i dag? Hvad siger teorien – og hvad siger praksis? Vi er alle forskellige – hvordan navigerer i den forskellighed? Insights Discovery Personprofilværktøj som forståelsesramme Teori og praksis – GB vil komme meget mere i dybden med sine praktiske erfaringer fra sine mange år som leder.

Om personaleledelse… En påstand om personaleledelse: Det var lidt nemmere i gamle dage…! En lille historie fra Claus Svenstrup om den private tandlæge som var fuldstændig blottet for menneskeforståelse og evner udi personaleledelse – og så de offentlige tandlæger der nok er bedre eller…?

Lidt historik… Personaleledelse er et spørgsmål om ”rå arbejdskraft” – Scientific management – fx Henry Ford og samlebåndet og…

Lidt historik… Personaleledelse og den menneskelige faktor Human relations-skolen i 1930-erne udviklet gennem Hawthorne-forsøgene – ledelsesteori i dag hviler fortsat herpå! Human ressource management Personaleledelsen blev koblet med organisation og mål – den blev strategisk! Lige linje fra Human Relations-skolen og frem til anerkendende ledelse – medarbejdere vil anerkendes – det ville de i 1930-erne og det vil de i dag! Organisation Job medarbejder

Lidt historik Kulturens betydning for organisationer og ledelse 1980-erne – og blikket for landes og virksomheders forskelligheder Den lærende organisation 1990-erne – organisationer kan lære eller kan de…? Værdibaseret og anerkendende ledelse 2000-erne - ?

Et historisk overblik Klassisk organisationsteori: Scientific management - bureaukratiet Human Ressource Management Den lærende organisation Social kapital? 1900 1930 1960 1980 1990 2000 2010 Anerkendende ledelse - det systemiske perspektiv De forskellige trends afløser ikke hinanden, men i langt overvejende grad supplerer de hinanden og føjer nyt/nye perspektiver til kendt viden! Det systemiske perspektiv sætter fokus på relationernes betydning – der er ikke altid en kausal, lineær sammenhæng mellem konkrete handlinger, men derimod interagerer delene i systemet med og mod hinanden hvilket kan medfører utilsigtede hændelser, og dette kan være overraskende, hvis man ikke er det bevidst! Social kapital – egentlig ikke en decideret ledelsesforståelse men snarere konkrete bud på, hvad der kan skabe forudsætninger for gode og effektive organisationer; Samarbejde, Tillid og oplevelse af retfærdighed. Human relation – skolen Organisations-kultur

Roller i ledelse To overordnede roller for teamlederen: Lederen som teamchef Sætter teamets rammer og betingelser ift. omgivelser Kontrollerer og fører tilsyn med arbejdet og resultaterne Sammensætter teamet og justerer bemanding Lederen som teamcoach Agerer understøttende ift. teamets arbejde og teamets læring og udvikling Giver ikke (nødvendigvis) svar, men stiller spørgsmål Men hvordan navigerer jeg mellem rollerne? Som teamchef – ny leder: Afgørende FØRSTE opgave er at få afklaret og defineret sit eget ledelsesrum som leder – hvad må jeg og hvad kan jeg!

4R-modellen De 4 R-ere kan hjælpe: Retning – hvor skal vi hen? Relationer – interaktionen internt i teamet og mellem teamet og omgivelserne? Rammer – hvilken bane spiller vi på? Råderum – spillets kombinationsmuligheder på banen? Retning – det er meget svært at score, hvis vi ikke ved hvor målet er! Relationer – hvordan spiller spillerne sammen og har det med hinanden – og med andre uden for holdet? (Presse, omgivelser, stabe mv.mv.) Rammer – hvilken bane spiller vi på? Udendørs med standardmål, indendørs med bander mv. Råderum – opstilling på banen og hvilke kombinationsmuligheder har vi med vores spillermateriale?

4R-modellen i teamledelse Retning – mål og opgaver Teamcoach Teamchef Rammer – lovgrundlag, opgaveløsning, ressourcetildeling mv. Råderum – ansvar og beslutninger Som teamcoach: Hjælper/coacher teamet med at afklare sit råderum og sammen med teamet definere retning og understøtte relationer (både interne og eksterne til andre aktører) Relationer – synergi i opgaveløsningen

Persontyper og ledelse Vi er alle forskellige – og skal behandles derefter… ”Behandl andre som DE selv vil behandles…” Og hvordan kan vi så gøre det som mennesker og ledere? Insights Discovery og Jungs typologier af persontyper Introverte og ekstroverte Tænkende og følende Intuition og sansning Tænketyper: Træffer beslutninger på en logisk/analytisk måde og foretrækker objektivitet og upartiskhed Føletyper: Træffer beslutninger udfra overvejelse om, hvad beslutningen får på andre og interesserer sig derved ved de menneskelige aspekter og sammenhænge Intuition: Foretrækker at se på muligheder i sager – benytter sig af den sjette sans for at se ikke-objektive fakta/relationer – fra helheder til enkeltdele Sansning: Foretrækker at se på aktualiteter – hvad foreligger konkret i en given sag og slutter sig derfra til en konklusion – fra enkeltdele til helheder

Insights Discovery og persontyper Alle mennesker indeholder 4 farver: Blå – den indadvendte analyserende type Rød – den udadvendte beslutsomme type Gul – den udadvendte impulsive type Grøn – den indadvendte type med fokus på menneskelige relationer Men vi har farverne i forskelligt omfang… Vores dominerende farve har også en skyggeside – vi har en ”god og en dårlig dag”! Evt. gennemfør skuespillet Bilferien med den blå, røde, gule og grønne

Vil I med på en bilferie? Den blå energi: Alt er planlagt og vi afviger ikke fra planen! Den røde energi: Vi har en plan og vi skal nå det mål FØRST! Særligt før naboen, og det skal gå stærkt! Den gule energi: Vi har ingen plan men tager tingene fuldstændig som det kommer – også passene som vi ikke kan finde! Så oplever vi nok noget spændende undervejs! Den grønne energi: Bare vi har en god ferie ALLE-sammen, hvor vi får mulighed for at stresse af i forhold til hverdagen og være sammen med hinanden! © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, 2006. All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

Insights’ fire farveenergier © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, 2006. All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

Insights’ fire farveenergier På en dårlig dag… © Andrew Lothian, Insights, Dundee, Scotland, 2006. All rights reserved. INSIGHTS, INSIGHTS DISCOVERY and INSIGHTS WHEEL are registered Trade Marks.

Kommunikation med de ”blå” Den ”blå” medarbejder foretrækker: Formel, forretningsmæssig atmosfære At kommunikere med selvstændige personer, der fokuserer på Opgaven At mødes om Opgaven Strategier for at kommunikere med de ”blå”: Stil spørgsmål for at blive klogere på hvor tvivlen kan ligge Undgå at presse på for en hurtig beslutning Vær forberedt på tid til at tænke over tingene

Kommunikation med de ”grønne” Den ”grønne” medarbejder: Foretrækker andre stilfærdige og venlige menneskers selskab Foretrækker dem der viser ægte kærlighed og oprigtighed Er bange for at blive udnyttet Strategier for at kommunikere med de ”grønne”: Tavshed betyder ikke nødvendigvis accept Prøv ikke at presse en afgørelse frem Forvent ikke et entusiastisk svar

Kommunikation med de ”gule” Den ”gule” medarbejder: Foretrækker mennesker der ligner dem selv Er som regel åbne, udadvendte, venlige og entusiastiske Elsker sidespring og personlige anekdoter Strategier for at kommunikere med de ”gule”: Gå i dybden efter skjulte forbehold Præsenter sagen levende Forvent ikke total oprigtighed (kan være bange for at såre dine følelser)

Kommunikation med de ”røde” Den ”røde” medarbejder: Foretrækker et forretningsmæssigt miljø Bryder sig ikke om at spilde tiden Foretrækker at styre begivenhedernes gang Strategier for kommunikation med de ”røde”: Bed medarbejderen om at sammenfatter sine forbehold Mød modstand med direkte spørgsmål om problemer og behov Forvent ikke total enighed selv efter de har besluttet sig

Identificering af persontyperne som ledere Den blå leder Den røde leder Evt. lade dem drøfte i grupperne hvilken ledertype de mener de selv er Den grønne leder Den gule leder

Yderligere inspiration www.lederweb.dk www.personaleweb.dk www.insightskurser.dk www.kl.dk