Hvordan kan vi støtte indlæring? Kontaktforældremøde 4. maj 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Skolereform august 2014………………
IT Projekt Portefølje Management: styringsmæssige og koordineringsmæssige problemer i en offentlig organisation.
Arbejdsgruppens og mødernes formål ARBEJDSGRUPPENS FORMÅL Det er os, der sørger for at vi her på skolen: • Stiller skarpt på vores skole-hjem samarbejde,
Præsentation af materialer på personalemøde
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Hvordan støtter forældrene læring hos OS ?
Præsentation af ICS - Integrated Children’s System
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
15. maj 2012Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Styrke Kontaktforældre og Kommunikation Forslag på opfølgning efter Kontaktforældremøde af januar 2014.
Kontaktforældremøde 20. marts maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Mål Kontaktforældrerne har opdateret viden og forståelse.
Kontaktforældremøde 13. september maj 2012OS - Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda Genlancere – følge op på vores 2011/12 arbejde.
Centre of Research in Childhood Health Syddansk Universitet1 Is sports participation protective of back pain in childhood? An interim analysis from a prospective.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Præsentation af materialer på personalemøde
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Formålet med mødet Gennemgå og samle de input vi fik fra møderne
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Change Triangle – “Learning by Playing” as a tool for change - example from the Altiplano in Bolivia.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Skolen og den sociale arv
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
AKT på Dybbøl Skolen.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Interview service in Statistics Denmark Structure and Surveys.
Unified Modeling Language
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
1 Pulse check Project Half Double. 2 Pulse Check – let’s start with the baseline 1.Are you confident that your current work is creating impact for the.
GIS and statistical data analysis Copenhagen September 11, 2013.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Begrebsafklaring Co–production og co-creation. Hvad er hvad?  Co - production  Co – creation  To paradigmer og normative forståelser Effektivitets.
2. Møde vedr. CDA Aftaleprofilering
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Completing secondary education
DEICHMANSKE BIBLIOTEK – For de årige.
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Princip for kontaktforældre
Bliv en tryg Kontaktforældre, der batter
Præsentationens transcript:

Hvordan kan vi støtte indlæring? Kontaktforældremøde 4. maj 2011

Kontaktforældremøde: Støtte læring2 Mål og agenda  Giver et bedre læringsmiljø til alle eleverne  Giver forældrene redskaber til at styrke indlæring og skole-hjem samarbejdet  Agenda:  Baggrund: 80 % af indlæring kommer hjemmefra!  Hvad gør skolen?  Hvad har forældrene indflydelse på?  Hvordan gør vi det på Ordrup skole?

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring3 Baggrund

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring4

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring5

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring6 Hvad sikrer god indlæring (DNI)?

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring7 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  HR i skoleledelsen  Pædagogisk ledelse  Lærerens tilretlæggelse af undervisning og brug af undervisningsmetoder  Læreren som aktor i skolens organisation  Elevsammensætningen på skolen

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring8 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  HR i skoleledelsen jo flere års erfaring, skolelederen har, jo flere timer han eller hun lægger i arbejdet jo mere tilgængelig han eller hun er for lærerne, des mere lærer eleverne. Jo mere lederen udvikler lærerstaben fagligt, jo mere lederen har indflydelse på ansættelse og fyring af lærere jo mere lederen lader elever, lærere og forældre deltage i beslutninger om skolen des bedre lærer eleverne.

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring9 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  Pædagogisk ledelse – fag og undervisningsmetoder jo bedre lederen kan vejlede læreren om disse forhold jo mere lederen kan involvere lærerne jo mere lederen har en stil, der er understøttende og lighedsorienteret i stedet for dirigerende og restriktiv des bedre lærer eleverne.

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring10 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  Lærerens tilretlæggelse af undervisning og brug af undervisningsmetoder Tre hovedkompetencer hos medarbejderne fremmer elevernes læring: Relationskompetence Regelledelseskompetence Didaktisk kompetence.

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring11 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  Læreren som aktor i skolens organisation Jo mere lærerne er tilfredse jo mindre udskiftning i lærerkorpset jo mere uddannelse lærerne har jo mere lærerne indgår i arbejdsgrupper og teams des bedre lærer eleverne.

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring12 Hvad gør skolen på de øvrige punkter  Elevsammensætningen på skolen Hvis der i klassen er en del af eleverne, der har forældre med både højere uddannelser og indtægter, har det en positiv effekt på hele klassens præstation. Jo større andel af piger i klassen, des bedre bliver den samlede elevpræstation.

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring13 Hvor har forældrene indflydelse på (1)? Good schools : •employ various means of communication and interaction with the parents. •Parents are invited to be active on School Boards, and are given the opportunity to participate in leadership decisions. •give parents tips about homework and encourage them to participate in focus groups and surveys to uncover children’s and parents’ needs. •Parents’ support of children and involvement in school matters and community partnership are important.

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring14 This framework describes six forms of parental involvement: 1. In the category ‘parenting’ are included, for example, the parents’ expectations of their children with regard to their schooling and education. This includes also the parents’ restrictions on the children’s TV watching and restrictions on the children’s behaviour and use of their free time. 2. In the category ‘communication’ are included, for example, parent-initiated contact with the school about the children’s achievement and teacher-initiated contact with the parents about the children’s educational achievement, as well as the parents’ and the children’s communication with one another about the school at home. 3. In the category ‘supporting school’ are included for example the parents’ involvement in that the schools’ voluntary work, such as collecting money for a class outing or assisting in the classroom, as well as with various social activities which are arranged by the school. 4. In the category ‘learning at home’ are included, for example, whether the child receives extra lessons in various school subjects outside the school, whether the child takes part in dancing lessons or sports activities outside the school, whether the parents talk much with the children about further studies and future employment, as well as whether the parents help the child with their homework. 5. In the category ‘decision-making’ are included, for example, the parents’ involvement in Parent Teacher Associations. (We have more to say below, about this form of parental involvement.) 6. In the category ‘collaborating with the community’ are included, for example, the family’s use of community resources, such as visits to museums and libraries, and the parents’ involvement in local sports clubs.

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring15 Hvor har forældrene indflydelse på (1)?  Elevens mulighed for at lære  Øge læringstid - lektier, læsning, leje  Kulturelle oplevelser og diskussioner (fra kunst til videnskab og samfundsmæssige emner)  Skole-hjem samarbejde  Interesse for og inddragelse i elevens læringsprojekt (elevplanen og opfølgning)  Kommunikation  Synlighed og utvetydighed

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring16 Hvor har forældrene indflydelse på (2)?  En skolekultur, der fremmer gode relationer  Relationer mellem forældrene, sociale arrangementer  Syn og udtalelser vedr. lærernes og skolens arbejde  Sociale normer og værdier  Åbenhed & Tolerance - respekt  Initiativ & Fælleskab  Omgangstone og ordforbrug

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring17 Hvor har forældrene indflydelse på (3)?  Elevens dagligdag skal være velorganiseret og tryg  Ro og struktureret hverdag  Klare spilleregler  Kost, søvn og motion  Morgen: udhvilet, rolig og i gang (gå eller cykle til skolen)  Generel fokus på kost og motion

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring18 Hvis du bare gør dette …. Så er der ikke svært at være forældre …. ;-)

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring19 Hvordan gør vi det på Ordrup skole?  ID café  3 caféborde med 2 emner på hver og 1 facilitator  15 min. ved hvert bord  Input: barrierer, idéer og gode erfaringer  Output: idékatalog  Opsamling og prioritering  Facilitator præsenterer output  Vi prioriteter - afstemning  Handlingsplan  Hvad skal der til?  Hvem gør det?

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring20 Forældre involvering Output skema Emne: Ide beskrivelseHvornårAktivitetHvem: 1 2 3

4. maj 2011Kontaktforældremøde: Støtte læring21 Hvad så bagefter?  Bestyrelsen samler op  Bestyrelsen / arbejdsgrupper udvikler nødvendigt materiale  Kontaktforældre tager idéerne med til forældremøde og det videre arbejde  Bestyrelsen følger op på resultaterne næste år