Ledelse af radikale forandringer i uddannelsessektoren

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Set i forældreperspektiv
Hvad er internationalisering
Dannelse og livsduelighed i et arbejdsmarkedsperspektiv
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Motivation og ledelse af fagprofessionelle
Talent Lars Goldschmidt 24.jan. 13 Talent for at skabe værdi for andre Lars Goldschmidt Dansk Industri.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Tillid Temadag for AMIR
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Ledelse til tiden Ledelse af professionelle undervisere
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
Skole for livet? Lars Goldschmidt 07.apr. 13 Skole for livet? Et erhvervsperspektiv Lars Goldschmidt DI.
Potentialevurdering.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Billedkunst konference Lars Goldschmidt 21.apr. 10 Den kunstneriske tænknings betydning for erhvervslivet Lars Goldschmidt.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Miljøvurderingsdag ’13 KBH Morten Løber 28.augj 13 Væsentlighed set fra erhvervslivets synspunkt Morten Løber DI.
.. efter organisatorisk læring? Magne Kolstad Ph.d.-Stipendiat.
Inklusion og inkluderende processer
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Styrk robustheden - forebyg stress Hvorfor og hvordan? Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Syd Nynne Lykke Christensen Chefkonsulent Yngre Læger.
Produktionsskoleledelse Lars Goldschmidt 11.Nov. 15 Produktionsskoleledelse Dilemmaer og udfordringer Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Hele Danmarks efterskole Lars Goldschmidt 04.Mar. 16 Hele Danmarks efterskole Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine.
KØBENHAVNS KOMMUNE Kultur- og Fritidsforvaltningen KØBENHAVNS EJENDOMME Bygherreperspektiver på indkøb af ventilationsløsninger v/ Gyrithe Saltorp.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Ledelse af radikale forandringer i uddannelsessektoren Lars Goldschmidt DI Organisation for Erhvervslivet Center for Virksomhedsudvikling og Ledelse, CBS www.RiseandShine.dk

Disposition Mit observationspunkt Ledelsesudfordringer Ledelsestemaer Reformbølge Høje krav og færre hænder Mistillid og retskrav Ledelsesuvante organisationer Produktet er begejstrede mennesker der gør hvad der skal til!! Ledelsestemaer Ledelse i overbestemte systemer At få mennesker til at handle anderledes Ledelse af autistiske professionelle Bemyndigende ledelse af meget differentierede medarbejdergrupper Refleksiv ledelse i organisationer i hurtig udvikling

Mit observationspunkt Blandet offentlig privat baggrund Energistyrelsen, Miljøstyrelsen, Arbejdsmarkedsstyrelsen Mærsk Olie og Gas AS, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Foreningen af Rådgivende Ingeniører Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School Konkurrencekraft, kompetencebehov Forskningspolitisk Råd Bornholms Gymnasium Evaluering af Vejledningssystemet Ingeniørhøjskolen i København

Ledelse Ledelse er at få mennesker til at overgå sig selv Ledelse er en proces, hvor ledere og medarbejdere skaber hinanden og organisationens ledelseskultur Mennesker, der vil, kan få enhver ledelsesform til at fungere Ledelse udføres af alle Ledelse skal afspejle organisationens produkt

Ledelsesvilkårene Strukturreformen Gymnasiereformen Kvalitetsreform Høje forventninger Få incitamenter Vægt på ledelse

Nye krav til skolen og andre offentlige servicevirksomheder Dokumenteret kvalitet i globalt perspektiv Effektivitet – konkurrenceudsættelse Mistillid og måling Innovation Individorienteret / rettighedsbaseret service Rammebetingelse for erhvervslivet

Høje krav og færre hænder Lang historik med effektiviseringer lille yderligere potentiale uden radikale nybrud Politisk konkurrence om at øge forventningerne Stærk konkurrence om medarbejdere og med faldende arbejdsstyrke

Ledelsesuvante organisationer Mange offentlige organisationer har historisk udgangspunkt i det ledelsesfremmede – men er på vej Mange offentlige ledere er begrænset erfarne fra samme tradition Primitive centrale styringsredskaber Bevilling, måling, straf Den væsentligste grund til at man forlader en arbejdsplads er en dårlig relation til ens umiddelbare chef!

Produktet: Globalt konkurrencedygtige medarbejdere Ydelser der interesserer de globalt set velstående Høj teknisk, kulturel og æstetisk kvalitet – øget efterspørgsel efter omsorg oplevelse og udødelighed Det enestående Optimal serviceproduktion på det lokale marked

Konkurrencekraft KK = S*RS*R/O Snedighed, egen, og netværk Råstyrke, kapital, fysiske værdier, kundebase etc Rammebetingelser, social og fysisk infrastruktur Omkostninger, løn, skat, råvarer

Arbejdsprocesser i DK Et fagligt indhold Et tværfagligt indhold, hvor folk med forskellig baggrund arbejder sammen om at løse opgaven Et element af innovation i opgaven, et kreativt aspekt, der lægger op til at gøre tingene på nye måder Et element af kundetilpasning; at forstå behov og tilpasse den individuelle løsning eller produktet til at kunne dække behovene Et værdielement; æstetik, design, energivenlighed e.l. over hele produktets levetid, social og etisk ansvarlighed Grundfos

Efterspørgsel efter arbejdskraft Begejstrede medarbejdere, der gør det der skal til i en turbulent virkelighed Stigende efterspørgsel efter flerdimensionalt kompetente medarbejdere Fagligt, kreativt, mental mobilt, socialt Faldende efterspørgsel efter lavt eller endimensionalt kompetence medarbejdere Kortuddannede, statiske, snævre

Ledelse i overbestemte systemer Overkrav Rid med høj hastighed i alle retninger Bære ansvaret for prioritering Skabe begejstring for det der faktisk lykkes Begejstring for de andres sejre

At få mennesker til at handle anderledes Organisatorisk forandring Muligt Ønskværdigt Nødvendigt Troværdigt Formidling Intellekt - Forstå Følelser - Ville Fysik - Signaloverførsel Opmærksomhed Set Hørt Forstået

Begejstring og livsperspektiv Primadonnaer Familiemennesker De sære

Primadonnaerne I særklasse dygtige Egocentriske Ledelsesfremmede Autister

Familiemenneskene Et liv udenfor arbejdspladsen Omstilling ikke kvalitet i sig selv Stabil kernearbejdskraft

De anderledes Køn, uddannelse, handicap, kultur, adfærdsnormer Inspirationskilde Stort potentiale Ledelsesmæssigt krævende

Organisationstemaer Primadonnaer Familiemennesker Ledelsesholdning Ledelsesfremmed Ledelsesaccepterende Forandringer En selvfølge eller udfordring Truende Kollegaer Godt hvis de er dygtige nok Vigtigt med menneskeligt ordentlige kollegaer Opgave prioritering Urimelig hvis det rammer egne opgaver Vigtigt at få at vide, hvad man ikke skal lave Tidsregistrering Tåbelig da de alligevel arbejder rigeligt Rart at kunne dokumentere at ens arbejdsforpligtigelse er opfyldt Ledelsesteknikker Formel autoritet Virkningsløs Respekteres nu og da Faglig kunnen hos lederen En forudsætning for respekt Det er godt Udfordrende mål Begejstrende Lederen som eksempel Inspiration fra en ligemand Ikke vedkommende, da lederen ikke er en af vore Begejstring En forudsætning for engagement Det må ikke blive for meget Vilje til konflikt Respekt Omsorg Irrelevant Viser at lederen er et ordentligt menneske

Videnmedarbejdere Fagprofessionelle er medarbejdere med en dyb faglig indsigt som oftest erhvervet gennem længere videregående uddannelse. (Videnmedarbejdere) Eget sprog, og normer for sandhed, kvalitet og værdi Egen tavs viden Identitet og selvopfattelse tæt knyttet til professionen

Ingeniører og ingeniørarbejde Ingeniørerne er professionelle teknologer med fælles: Uddannelsesbaggrund: civil- eller diplomingeniør Sprog: matematisk teknisk Sandhedskriterium: hvis det virker er det sandt Erkendeinteresse: beherskelse Heltebillede: den miskendte men sejrende nørd Ingeniørarbejdet ligger i krydsfeltet mellem de fysiske og sociale virkeligheder De store reale risici der findes i spektret af virkeligheder betinger at ingeniørerne er fagligt tryghedssøgende Handle – Tænke - Tale

Humanisten som fagprofessionel Uddannelse: Kandidat fra humaniora på et universitet Sprog: Humant orienteret emotionelt billeddannende Sanhedskriterium: Hvis det er gyldigt for mig/mange er det sandt Erkendeinteresse: Forståelse Heltebillede: SAK, feltantropologen Tale – Tænke - Handle

Forandring Komfortzone Sværhedsgrad Radikal Uvidenhedsfejl Stresrelaterede fejl Inkrementel Sublim fornyelse Banal fornyelse Komfortzone Faglige overkrav Uopmærksomhedsfejl Kedsomhed Sublim rutine Monotont Sværhedsgrad Elementært Meget krævende

Grænseovergange Grænsegængere Mangfoldighedsledelse Overskridende teams Lederen som faglig grænsegænger Begejstret empatisk nysgerrighed

Motivprofiler Løn Udvikling Kompetence Karriere Relationer Familie, fritid Faglig dybde Faglig Bredde Anerkendelse Ledelse Kolleger Fagfæller Familie Venner Kollegakontakt Ledelse

Bemyndigelse

Personligt bemyndigende ledelse Lederen er leder uden at lægge vægt på det og tager ansvar for at den samlede ledelsesopgave løses Lederen er et tilstedeværende insisterende menneske uden at lægge vægt på det og går ind som person i kulturdannelsen i afdelingen Det forventes, at den enkelte træder ind i rollen som selvledende/medledende

Selvledelse/medledelse er en relation, hvor: medarbejdere og ledere følger et sæt af adfærdsregler, der tilsammen sikrer, at alle bidrager til udførelsen af organisationens koordinations- og ledelsesopgaver. den enkelte gives det videst mulige mandat til at tilrettelægge sit eget bidrag til opgavernes løsning under hensyntagen til den enkeltes erfaring kunnen og opgavernes art.

Forventninger til medarbejderne Initiativ Anfordring selvindsigt Organisationsansvarlighed

Forventninger til lederne Ledelse på anfordring og efter behov Bidrage med monopolviden Glæde ved andres sejre Fortolkning af organisation og omverden Italesættelse af ledelse i organisationen Smittende begejstring

Ledelsesopgaven: Dimensioner Målsætning Prioritering, planlægning, koordinering Positiv og negativ sanktionering Information Kompetenceudvikling Forventningsafstemning Italesættelse Fortolkninger og historiefortælling

Kritisk bemyndigelse Italesætte både det faglige og det processesuelle Iscenesætte plads i tid og rum for refleksion Give rum for reel indflydelse Være respekterende fagligt og empatisk

Tilpasningsdygtig ledelse Organisationerne skifter opgaver, organisering, medarbejdere og kultur Lederne skal kunne reagere adækvat på dette Fra fag til fag + human ressource + interessentkommunikation Interessentdialoger til bestemmelse af hvad der er oplevet kvalitet Refleksiv ledelse

Refleksiv ledelse Refleksiv situationsbevidsthed Double loop management Resultater gennem andre 1 linie ledelse i ledelsesfremmede organisationer 2. linie ledelse i politisk ledede organisationer og refleksiv ledelse 3. Topledelse i politisk ledede organisationer. Meningsgivende målingshirakier Ledelsesakademi med forskningstilknytning Praksisforankret ledelsesudvikling

Refleksiv situationsbevidsthed Læring Refleksion Aktion Faglig sagsbehandling Proces Handlinger Observationer Resultater

Double loop ledelse Verdens- billede Læring Ledelses- adfærd Ledelsesobjekt

Belastning Stressorer Travl – belastet – presset – stresset – udbrændt Usikkerhed – mål – kompetence – vurdering Indflydelse – offer – tilskuer – aktør

Belastning Symptomer Mental spændvidde Irritabilitet Søvnbesvær Hovedpine Nedslidt immunforsvar

Behandling Regenereringsperioder Feedback Bemyndigelse Mål- og værdisamtale Kollegaopbakning Selvbeskyttelseskultur