Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Produktionsskoleledelse Lars Goldschmidt 11.Nov. 15 Produktionsskoleledelse Dilemmaer og udfordringer Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Produktionsskoleledelse Lars Goldschmidt 11.Nov. 15 Produktionsskoleledelse Dilemmaer og udfordringer Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt."— Præsentationens transcript:

1 Produktionsskoleledelse Lars Goldschmidt 11.Nov. 15 Produktionsskoleledelse Dilemmaer og udfordringer Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt Rise and Shine

2 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Disposition Min baggrund Bestilling Overgange Uddannelsespolitisk status Hvem efterspørger arbejdsmarkedet og hvad skal de kunne Uddannelsesparat og livsduelig Produktionsskoleledelse? Overgange 2

3 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Mit observationspunkt Blandet offentlig privat baggrund Energistyrelsen, Miljøstyrelsen, Arbejdsmarkedsstyrelsen Mærsk Olie og Gas AS, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Foreningen af Rådgivende Ingeniører Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School Goldschmidt Rise and Shine I/S Diverse bestyrelser Folketingskandidat S Konkurrencekraft, kompetencebehov Ordentlighed og værdiskabelse

4 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Bestilling Vi vil have godt af at blive udfordret på vores Produktionsskole ledelse. Vi står over for en række dilemmaer/udfordringer som Erhvervsskolereformen, hvor produktionsskolerne forventes at bidrage til at gøre de unge uddannelsesparate. Vi er medspillere på den nye kombineret ungdomsuddannelse – både som tovholdere for nogens vedkommende, og som hjemstedsskoler for et udbud for andres vedkommende. Vi skal til at føre unge til eksamen. Vi vil gerne fastholde vores kerneydelse, som er gøre de unge parate både, personligt, socialt og fagligt. Vi vil fastholde vores særkende med produktionsskolepædagogikken, hvor vi samles om det tredje fælles – værkstedet og produktionen. Vi vil fastholde almen dannelse som et stærkt element i vores pædagogik. Vi vil så meget, og vi bliver presset af en målgruppe af unge, der er udfordret på mange måder i livet. Vi oplever, at ’samfundet’ har stor tillid til, at vi kan løfte opgaven. 4

5 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Overgange Fra god til fremragende Fra administrator til leder Fra føring til frisættelse Fra offer til aktør Fra det man skal til det der skal til Fra skjult til synlig Fra lønmodtager til medleder Fra praktikker til professionel 5

6 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Uddannelsespolitisk status Skandalen lever i bedste velgående Folkeskolen er formentlig på vej til at producere færre tabere Erhvervsskolerne lukker færre ind og er blevet mere krævende Kombineret ungdomsuddannelse - en ny fisk i dammen Regeringen nedprioriterer uddannelsesområdet Arbejdsmarkedet bliver stadig mere krævende Uddannelsesmønstrene matcher ikke arbejdsmarkedets behov Produktionsskolerne kan noget, der er brug for, men har langt fra optimale vilkår 6

7 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Værdi for andre Vi lever af at skabe oplevet værdi for andre mennesker over hele verden i samarbejde med mennesker, der er forskellige fra os selv, i konkurrence med dygtige mennesker fra hele verden, på basis af viden fra hele verden I vidensamfundet skaber viden værdi når den møder kunden i en for kunden anvendelig fremtrædelsesform Arbejdspladser forudsætter konkurrencekraft KK = S * Rb * Rs / O Snedighed Rammebetingelser Råstyrke Omkostninger Sammenhængende dele af værdikæden 7

8 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Forandringsøkonomi De globale forandringsdagsordner Kriseøkonomi Klima Urbanisering og demografi Knappe ressourcer Markedsbalancerne Voldsom global viden- og kompetenceproduktion Skaber grænseløst marked for nye produkter og serviceydelser og afliver de gamle Forny eller forsvind 8

9 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Forny eller bryd sammen Stærkt stigende efterspørgsel efter det offentliges ydelser. Demografi Nye behandlingsmetoder Stigende kompetencekrav på arbejdsmarkedet Større betydning af det offentlige som rammebetingelse Skandaler i dagens praksis Ikke forventning om tilgang af proportionale ressourcer Større krav end der kan opfyldes – overbestemte systemer Lang historik med effektiviseringer Yderligere potentiale uden radikale nybrud Stærk konkurrence om medarbejdere og faldende arbejdsstyrke Potentiale i: ny teknologi og ny viden Ny rollefordeling forvaltning – borger, offentlig - privat De professionelle er et omdrejningspunk 9

10 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Konsekvens Konstant transition Ikke stilstand - bevægelse - stilstand Det vi ved får kortere gyldighed Tryghed i kompetencen ikke i stabiliteten Det er nødvendigt at ville være fremragende det middelmådige er ikke godt nok

11 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk 11 Efterspørgsel efter arbejdskraft Dygtige – meget dygtige medarbejdere på alle pladser Medarbejdere der kan og vil skabe værdi for andre Begejstrede medarbejdere, der gør det, der skal til, i en turbulent virkelighed Medarbejdere, der kan forstå og arbejde fornyende Medarbejdere der kan oversætte fra abstrakt ide til konkret service eller produkt Alle fag og uddannelser - men nogle mere end andre Markant underskud af teknisk, naturfagligt, og sundhedsfagligt kvalificerede på alle uddannelsesniveauer

12 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Stigende efterspørgsel efter dygtige Ingen efterspørgsel efter svagt kvalificerede ufaglærte Vigende efterspørgsel efter dygtige ufaglærte Vigende efterspørgsel efter svage faglærte Stigende efterspørgsel efter højt kvalificerede faglærte Stigende efterspørgsel efter teoretiskfunderede praktikkere Ingen efterspørgsel efter svagt funderede teoretikere Stigende efterspørgsel efter stærke teoretikere med et anvendelsesperspektiv 12

13 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Kan man forudsige kompetenceefterspørgslen? De generiske kompetencer er fortsat betydningsfulde Kvantitativ begribelse af verden. Forskel på Million og Milliard Kubik meter og kubik kilometer Modelforståelse og bygning Den fysiske verden i og udenfor dig selv Kommunikation Kulturforståelse Kildekritik Etik Social interaktion, demokrati Og mange flere De specifikke fremtrædelsesformer ændrer sig meget Det politiske verdensbillede Teknologier Mode 13

14 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Jobkompetencer Faglighed: dybde, kobling til andre fag og anvendelse Samarbejde, Ledelse/medledelse Salg Omhu og kvalitetsbevidsthed Globalt udsyn og begejstret multikulturel empati

15 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Fornyelseskompetence Evnen til at se og opsøge forskelle i behov og muligheder Evnen til at søge efter løsninger i et åbent løsningsunivers Evnen til at overskride og kombinere på en faglig kompetent måde Evnen til at introducere det nye og være fornyer og afviger i en organisation Tryghed i kompetencen til at møde nye udfordringer ikke i status quo Vildskab og begejstring 15

16 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Uddanelsesparat og livsduelig Fagligt parat Personligt parat Socialt parat Valg parat 16

17 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Fagligt parat Mestring af hovedfagene i den uddannelse man vælger på et tilstrækkeligt niveau til, at starten kan indeholde både sejre og nederlag Forståelse af fagenes ide på et sådant niveau, at det opleves, at større arbejdsindsats giver bedre resultater 17

18 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Personligt parat Mod på at lade sig begejstre for mangt og meget Selvtillid Egenomsorg, søvn, mad, koble ind og ud Arbejdsdisciplin Fokus 18

19 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Socialt parat Interesse for den fremmede anden Interesse for at skabe værdi for den anden Respekt for den anden Erfaringer med at bidrage til et arbejdsfællesskab Egenomsorg i et konkurrencepræget miljø 19

20 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Valgparat Viden om mulige livsperspektiver Viden om egne potentialer Viden om uddannelsesmuligheder Evne til multipel begejstring Egenbestemthed Evne til at komme igen efter nederlag 20

21 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Valgforberedelse Møde med det begejstrede menneske Reelt møde med de mulige valg Arbejdsformer der understøtter uddannelsesparathed 21

22 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Produktionsskoleledelse Mange flere potentielle kunder Forny eller bryd sammen Det rigtige hold til de nye opgaver Det rigtige hold til at fastholde kerneværdierne i produktionsskolepædagogikken Lettere at lave god undervisning Lean robust og adræt Professionsforståelse Stærkere videnbasering Stærke alliancer 22

23 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Lettere at lave god undervisning Standardisering Digitalisering Ledelsesopbakning Stå på hinandens skuldre 23

24 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Professionel i en verden i forandring Mestrer et katalog af metoder Kan identificere problemstillinger i praksis og vælge adækvate metoder Følger og bidrager til fagets udvikling Samarbejder med andre professionelle Gør kollegaen bedre / bedriver medledelse Loyalt civilt ulydig Begejstrer og begejstres Finder veje til at levere acceptabel kvalitet med færre ressoourcer 24

25 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Spørgsmål til den professionelle Hvordan har jeg bidraget til at gøre det lettere for mine kollegaer at levere god undervisning/godt pædagogisk arbejde Hvilken vifte af metoder anvender jeg? Vil andre kunne se mig som negative Nielsen 25

26 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Dogmer for NNS 1. Vi kan selv, og vi skal selv: Handling frem for ord. 2. Vi vil være ambitiøse: Vi vil sætte krævende mål og bruge dem. Alle børn og unge skal mødes med udfordringer, så de kan lære mest muligt, uanset forudsætninger. 3. Vi vil være metodisk velbegrundede og lægge vores pædagogiske praksis og undervisningen på bordet. 4. Vi vil være systematisk undersøgende og åbne for forandring: Vi vil være nysgerrige, opsøgende, innovative og risikovillige for at realisere den enkeltes potentiale. For at ændre verden må vi opdage, at noget kan være anderledes og være villige til at ændre måden, vi arbejder på.

27 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Dogmer NNS 5. Vi vil fortælle verden om vores mål, metoder og resultater. Vi vil involvere omverdenen, forældre, børn og unge i vores arbejde ved at lægge det frem. 6. Vi vil være engagerede, dedikerede og vedholdende. Vi vil arbejde for at gøre hinanden bedre. 7. Vi vil bedrive tydelig ledelse og medledelse med fokus på undervisningen og den pædagogiske praksis. 8. Vores eget dogme.

28 Produktionsskoleledelse 11.Nov. 15 Lars Goldschmidt www.Riseandshine.dk Overgange Fra god til fremragende Fra administrator til leder Fra føring til frisættelse Fra offer til aktør Fra det man skal til det der skal til Fra skjult til synlig Fra lønmodtager til medleder Fra praktikker til professionel 28


Download ppt "Produktionsskoleledelse Lars Goldschmidt 11.Nov. 15 Produktionsskoleledelse Dilemmaer og udfordringer Fra god til fremragende Lars Goldschmidt Goldschmidt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google