Kundeværdi
Kundeværdi – LEAN tager udgangspunkt i kundens forventninger ! Ikke værdiskabende Nødvendige ikke værdiskabende Værdiskabende Imellem 50 og 60 procent af tiden i en organisation anvendes på ikke værdi-skabende aktiviteter. Lean fokuserer på at fjerne de ikke værdiskabende aktiviteter, som vi også kalder spild. Vi skal arbejde med at identificere de værdi-skabende aktiviteter. Det kræver at vi kender kundernes forventninger.
Kundeværdi hos AO Hvordan skaber vi værdi for kunderne Skaber vi værdi i AO eller det modsatte (spild) Kunden er kongen – Et par eksempler Udefra ind/indefra ud Definition af kundeværdi Opgave
Kundeværdi – Opgave - 40 minutter Timekeeper udpeges Hvem er kunderne: 5 min. Kundekrav: 15 min. Organisering og prioritering: 15 min. Kontrol: 5 min. 1 pr. gruppe – stram styring Kunderne beskrives på 1 orange kort. Brainstorm i gruppen. Alle krav/forventninger der skaber værdi for kunden skal identificeres. Organiser krav/forventninger under basiskrav, vedligeholdelseskrav og ekstrakrav. Prioriter de 5 vigtigste pr. områder og skriv dem ned på hvert sit papkort. Basis: Blå. Vedligeholdelseskrav: Gul. Ekstrakrav: Grøn Skaber krav/forventninger ’kundeværdi’, dvs vil kunderne være villige til at betale for det.
Kundeværdi