Havarikommissionen Luftfartsenheden Metoder til analyse et SimTrans/Risk arrangement 20. november 2008
Havarikommissionen Luftfartsenheden Kort om Havarikommissionen Chef For Havarikommissionen Sekretariatet 1 sekretariatsansvarlig 1 sekretariats- medarbejder Kontorchef For Jernbaneenheden 3 Jernbane- havariinspektører Kontorchef For Luftfartsenheden Teknisk undersøgelsesteam 3 luftfarts- havariinspektører Operationel undersøgelsesteam 2 (3) luftfarts- havariinspektører Souschef for Havarikommissionen
Luftfartsenheden Kort om Luftfartsenheden •Enheden udgøres af 6 (7) luftfartshavariinspektører •Uddannelsesbaggrund: –Trafikpilot –Flyteknikere (mekanikere) –Flight Engineers –Flyingeniører Faglig chef (Kontorchef) 2 (3) Operative havariinspektører 3 Tekniske havariinspektører 1 Kvalitetsansvarlig
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer SLE H L Edwards (1972)Hawkins (1984, 1987)
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer Managing the Risks of Organizational Accidents James Reason (1990)
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer SHELL and Reason Hybrid model
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer ICAO Annex 13 rapport format 1.17 Organizational and management information
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer Human Factors Technical Factors Environmental Factors
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer –Fysiologisk faktorer –Psykologiske faktorer LSELH
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer Fysiologiske faktorer -High Altitude Dysbarism -Hypoxia -Bevidstløshed som resultat af G-påvirkninger -Ernæringstilstand -Madforgiftning -Dehydrering -Kulilteforgiftning -Pludselig uarbejdsdygtighed som resultat af hjertekarsygdomme -Euforiserende stoffer -Alkohol
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer Psykologiske faktorer –Følelsesmæssige tilstande –Sindsbevægelse –Sindsstemning –Afvigende opmærksomhed –Tunnelsyn –Kognitivmætningstilstand –Forstyrrelse –Afbrydelse af vante handlemønstre –Uopmærksomhed –Ineffektiv kommunikation –Meddelelse genereret – men ikke sendt –Koordinering af meddelelser – for sen eller for tidligt afgivelse –Indhold af meddelelse – unøjagtig eller tvetydig –Modtagelse af meddelelse – sendt, men ikke modtaget –Beslutning –Fejltagelse (uhensigtsmæssig fysisk eller psykisk reaktion) –Justeringsfejl –Forglemmelsesfejl –Ombytningsfejl –Substitutionsfejl –Utilsigtet aktivering –Udmattelse –Illusion –Bedømmelsesevne –Motivation –Stress –Gruppepres –Opfattelse –Sanseopfattelse –Situationsfornemmelse/ opfattelse –Rumlig desorientering* * kan forekomme som resultat af illusion, uopmærksomhed eller motivation
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer Årsager Unsafe act or condition? Failure modes Safety deficiencies D D D C C C B B B A A A
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer
Havarikommissionen Luftfartsenheden Årsager og faktorer
Havarikommissionen Luftfartsenheden Udfordringer if. m. undersøgelse af systemfejl
Havarikommissionen Luftfartsenheden Relevante faktorer og fordelingen af disse En dynamisk udvikling afspejlet i trends
Havarikommissionen Luftfartsenheden Relevante faktorer og fordelingen af disse Risk = Probability x Severity Heinrich Pyramid
Havarikommissionen Luftfartsenheden Hvordan undgås gentagelser
Havarikommissionen Luftfartsenheden Hvordan undgås gentagelser Årsager Unsafe act or condition? Failure modes Safety deficiencies D D D C C C B B B A A A