Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den menneskelige faktor Flyvelederen og omgivelserne.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den menneskelige faktor Flyvelederen og omgivelserne."— Præsentationens transcript:

1

2 Den menneskelige faktor Flyvelederen og omgivelserne

3 Samspillet

4 Hvem eller hvad? Hvem eller hvad? Hvem eller hvad? Pilotfaktor ca. 70% Flyfaktor ca. 9% Vedligeholdelse ca. 6% Vejr ca. 5% Flyveplads/ATC ca. 4% Andet ca. 6%

5 Luftfartens safety er god... 0 10 20 30 40 50 60 6264666870727476788082848688909294 Alle ulykker Alle Luftfartøjer - Hele verdens kommercielle flåde Fra Boeing ÅR ulykker pr million starter

6 ...men trafikken stiger! Forecast: Op til omkring 1 tab pr uge i år 2010!!

7 ”Fjern det menneskelige fra mennesket”

8 ”Fremme og regulere lufttrafikken”

9 Checklister = Tekniske discipliner

10 Rutiner = udmøntning af procedurer

11 Trident 3 Accident76Zagreb& DC-9Midair Collision B747 & Accident77TenerifeB747Runway Collision B737 & Accident91L.A.MetrolinerRunway Collision B747 & Accident97IndiaIL76Midair Collision Accident89 Sioux CityDC-10Loss of all hydraulics Accident83GimliB767Ran out of fuel Ulykker hvor ATC var involveret

12 Tenerife ulykken •Forventning •Dårlig fraseologi •Manglende kritik

13 ”Safety by compliance”

14 TRM Team Ressource Management

15 TRM formål •effektivt og sikkert •med reduceret stress TRM træning er til for at hjælpe dig med at udføre dit job:

16 TRM Kursus •TRM kurset indeholder følgende moduler: •Teamwork •Team roller •Kommunikation •Situational Awareness •Beslutningstagning •Stress

17 LOFT Line Oriented Flight Training

18 James Reason ( Air Safety Week, vol 13, no. 20) ”Den bedste er ikke fejlfri men forberedt”


Download ppt "Den menneskelige faktor Flyvelederen og omgivelserne."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google