HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Advertisements

Kompetenceafklaring af børnene
Lærings- og praksisfortælling
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Lærings- og praksisfortællinger:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Forædremøde den
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Introduktion til Sprogpakken
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Introduktion til Sprogpakken
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Lærings- og praksisfortælling
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Pædagogens univers.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Majbørn 2015 Præsentation af program
Relations kompetencer
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Årsplan for børnehaveklassen Mariager skole
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Prinsesse Arabella blander farver
Må jeg kigge i din ble? Kulturelle udtryksformer og værdier
Mimbo Jimbo har det sjovt
Mons får et nyt kæledyr Kulturelle udtryksformer og værdier
Den lille gule pige Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG 11: Kulturelle udtryksformer og værdier
Hvorfor græder du, Lille Bjørn?
Mons i blæsevejr Kulturelle udtryksformer og værdier
BOG : Kulturelle udtryksformer og værdier
Pølsebæ Kulturelle udtryksformer og værdier
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Bogens titel: ”Okay!”. Uge 19 til uge 25, 2018
Barnets læring og trivsel Kulturelle udtryksformer og værdier
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato: Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans temaer Idræt Løb, spring, kast, færdigheder, konkurrence, kamp Leg Universelle lege, rollelege, regellege Bevægelse Motorik, sanser, puls, rytme, koordination Pædagogisk idræt Fysisk Psykisk Social Kognitiv Fokuspunkter Vestibulær Kinæstesi Taktil Sanser Bagved Foran Med Placering Legens navn Dyre stratego - Kognitiv Børn De store (de store firårige og opefter) Beskrivelse af leg Justeringer to hold: Gult hold og Lilla hold (se kortene) Hvert hold får en base – ellers aftales der ikke nogen bestemt bane. Kan leges både ude og inde. Hvert barn får et kort – kortet skel ikke vises til de andre, kun når to modstandere møder hinanden viser de hver især deres kort (det dyr man repræsentere kan slå nogle, og selv blive slået af andre – se kortene) En fra hvert hold får kortet med Påfuglen Målet er at fange modstanderens Påfugl Vinderen tager begge kort og taberen løber tilbage og tager et nyt kort Legen fortsætter til der ikke er flere kort eller Påfulgen er blevet fanget Vi kan justere ved at tage Påfuglen ud af spillet, på den måde fortsætter legen til kortbunken er tom. Et af holdene vinder ved at tage alle modstanderens kort/dyr

Man kan løbe to og to sammen Pædagogisk bagdør Man kan være ”kort vogter” , hvis man ikke har mod på mere vildt løb eller trænger til en pause Man kan løbe to og to sammen Læringsmål Tegn på læring At børnene bliver bedre til at organisere sig i hold Selv sætter legen i gang og styrer den uden voksne Samarbejde i gruppen Tænke taktisk, være forudseende bevidst omkring af regellege/forstå regellege Hvad gør vi Hvem gør hvad Vi laver kortene Instruerer børnene og er selv med i legen

Foto under legen plus observationer Dokumentation - metode Selve spillet Foto under legen plus observationer Dokumentation - indsamling