Kan daginstitutioner gøre en forskel. v

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Sprogvurderinger af 3-årige
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Skolereform august 2014………………
Inklusion i Børneinstitution Højme
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Mad, Måltider og Pædagogik
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Dansen omkring handicapbegrebet
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Den inkluderende skole
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Når fritiden kobler til læring- Muligheder i SFO v/ Thomas og Benny Espergærde Skole og SFO 4 blev til én – nye muligheder.
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Målstyret læringsreform
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Tidlig indsats over for udsatte børn Handleplaner fra ministerium og kommuner.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Pædagogens univers.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
Uddannelsesdebatten Nørre nissum Ole henrik hansen lektor phd Göteborgs universitet Utbildningsvetenskapliga fakulteten.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Præsentationens transcript:

Kan daginstitutioner gøre en forskel. v Kan daginstitutioner gøre en forskel? v. Bente Jensen, Danmarks Pædagogiske Universitet Undersøgelsen belyser det pædagogiske arbejde i danske daginstitutioner i relation til: et postmoderne samfunds ’nye’ udfordringer problemstillinger knyttet til social arv

Undersøgelsens intentioner At afdække ’svage og stærke’ led i den tidlige indsats (daginstitutioner) Overordnet set er det målet at identificere kvalitet ud fra målet at styrke udsatte børns kompetencer og livschancer

Kvantitativ og kvalitativ dataindsamling Spørgeskemaer til ca. 1000 institutioner, med børn i alderen 0-6 år. 2722 ledere, pædagoger og pædagogmedhjælpere har svaret. Kvalitative data indsamlet gennem observationer og interview i fire dagsinstitutioner med 20-50 procent ’udsatte’ børn. Litteraturstudie - internationalt

Undersøgelses spørgsmål Er det overhovedet muligt i daginstitutionen at identificere udsatte børns signaler Pædagogisk praksis generelt Indsatser mere specifikt Effekter – her og nu og langtids- Muligheder og barierrer, vilkår, rammebetingelser, kvalifikationer

Resultater Institutionerne arbejder ud fra to tilgange: kompensations- og innovationsorientering Flere udsatte børn og de er ujævnt fordelt Stort fokus på mangler hos de ’udsatte’ børn – stor forskel på pædagogisk praksis og indsats Tro på effekt her og nu - manglende tro på langtidseffekter Rammebetingelser er barrierer Pædagogisk faglighed, kompetencer, udviklingsstrategier

Resultater Rammebetingelser Store udfordringer, kommunal opbakning/vs. krav Normeringer, tid til pædagogisk arbejde Tværfagligt samarbejde Pædagogisk faglighed, kompetencer, udviklingsstrategier Viden Uddannelse/videreuddannelse

Portræt af en succes-institution Forholdsvis høj pædagog andel Anvendelse af mange synliggørelsesredskaber Mange udsatte børn Høj andel støttepædagoger Der arbejde med fælles pædagogiske principper

Prioriteringer i ’succesinstitutioner’ Samme prioritering mht. bemanding, tid mv. Højere prioritering af uddannelse, videreuddannelse og det at opnår mere viden om problematikken Højere prioritering af tværfagligt samarbejde, støtte og kommunal opbakning

Internationale standarder for kvalitet - fund fra litteraturstudiet Veluddannet personale – ved hvad børn har brug for, hvad udsatte børn har brug for, kan lide børn, viden om læreprocesser Personale som får supervision, ved hvilke kvalitetsparametre der skal lægges vægt på Kan gennemføre det i praksis

Internationale standarder for kvalitet - fund fra litteraturstudiet Stimulerende pædagogiske – barnecentrerede læringsaktiviteter, kompetenceudvikling, fremme at børns motivation for at lære (læreplaner fx) Voksen-barn relationen er responsiv, bygger på varme, omsorg, voksne er til rådighed for barnet Konstante, stabile voksne, normeringer der gør det muligt at have tid til udvikling og til den enkelte barn Fysiske rammer – stimulerende og muliggørende en kompetencefremmende pædagogik

En hovedkonklusion Der tales meget om behovet for at øge børns kompetencer – og der handles meget ud fra behovet for at rette fejl ’Så ja’, daginstitutioner kan i princippet fremme socialt udsatte børns muligheder, ’men nej’ der er dele i den pædagogiske praksis i danske institutioner, der betyder at det ikke (nødvendigvis) sker

Lov om pædagogiske læreplaner Lærings perspektivet (didaktisk/pædagogisk kompetence) Omsorgs perspektivet (relations/personlig kompetence)

Tre områder at arbejde videre med Kompetenceløft i institutionerne Intervention, innovations- orientering v. kompensation Opbakning fra det politiske og kommunale system