Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
PS Landsforening medlemsmøde oktober 2009 "At være pårørende til mennesker der kæmper med spiseforstyrrelser“ Psykolog Susanne Bargmann
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
”Mange måder at forstå og lære på”
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Aftens temaer Hvordan lærer børn bedst?
Læringsstile og lektier
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Lærings- og praksisfortællinger:
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
God trivsel = God læring
Bokstav børn.
De sidste undervisningstimer
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Mindre grimt, tak.
SkoleIntra 2011 SkoleKom og SkoDa. Program SkoleKom SkoleKom for lidt siden SkoleKom og samspillet med SkoleIntra Hva' snakker I om? – SkoleKoms nationale.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
Træning - Patching forberedelse
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Relationer – børn og voksne
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Hva er god klasseledelse ?
Skoleparathed Sunds skole.
FÆLLESSKAB.
Lærings- og praksisfortælling
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Christopher Jensen Htx – 1.x 10/9-07 Det perfekte skud.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens Jeg er god til at lave ting med mine hænder Når jeg skal huske en kode, så sidder den i hænderne Jeg forstår bedst en forklaring, hvis jeg kan arbejde med konkrete materialer Når jeg får noget fortalt, kan jeg bedst huske det, hvis jeg tager notater Jeg lærer bedst i skolen, hvis vi får nogle praktiske opgaver Jeg kan godt lide at arbejde ved en computer LeneHeckmann.dk

Sådan hjælper du det taktile barn bedst muligt Sørg for at dit barn har noget som han/hun kan sidde med i hænderne evt. en nulrebold Lad dit barn arbejde med lærerrige computerspil Giv barnet konkrete materialer Lav fx små papirslapper med spørgsmål på den ene side, og svar på den anden side. LeneHeckmann.dk

Kinæstetisk – Gøre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis min lærer går rundt i lokalet Jeg er god til at lytte, hvis jeg selv må bevæge mig imens Jeg er god til at bruge min krop Når jeg skal huske en kode, går jeg rundt i lokalet og kommer så i tanke om den Jeg kan have brug for at repetere tingene mange gange Når jeg taler i telefon, går jeg ofte rundt imens Jeg lærer bedst noget nyt og svært ved at lave forsøg, drama eller rollespil Jeg kan godt lide at bruge min krop og røre mig LeneHeckmann.dk

Sådan hjælper du det kinæstetisk barn bedst muligt Skab plads til at barnet kan bevæge sig meget Lad fx barnet gå rundt eller stå op når han/hun arbejder Sørg for at dit barn har mulighed for at være fysisk aktiv i fritiden Når I laver lektier så giv plads til, at I kan gå frem og tilbage mellem spørgsmål og svar LeneHeckmann.dk

Rita og Kenneth Dunns Læringsstilsteori LeneHeckmann.dk

Analytisk/holistisk Elever der overvejende har en analytisk stil har en tendens til at have brug for: Ro Godt lys Formelt design At arbejde alene At lave en ting ad gangen Lange arbejdsperioder Struktur Elever der overvejende har en holistisk/global stil Dæmpet belysning Afslappet atmosfære Uformelt design At arbejde sammen med andre Korte arbejdsperioder At det summer af aktivitet LeneHeckmann.dk

Alle børn skal lære mest muligt! Lyst til læring Krav til læring LeneHeckmann.dk

Lektier 1)Planlæg lektierne 2)Find et stamsted 3)Skab hygge 4)Sluk for mobilen 5)Hjælp ikke for meget 6)Snak med læreren Kilde: Guiden er lavet i samarbejde med Lene Skovbo Heckmann, konsulent og Lola Jensen, selvstændig familievejleder. LeneHeckmann.dk

1. Planlæg lektierne Hæng et ugeskema op, hvor både børn og forældre kan se, hvornår der skal laves lektier. På den måde slipper man for diskussionerne om, hvornår lektiearbejdet skal begynde. Samtidig får man overblik, så arbejdet påbegyndes i god tid. LeneHeckmann.dk

LeneHeckmann.dk

2. Find et stamsted Det er en fordel for de fleste børn, at de har et fast sted at lave lektier. Til gengæld er det forskelligt, hvor og hvordan børn arbejder bedst. Nogle har brug for at sidde ned, mens andre arbejder bedst stående eller liggende. Har du et barn, der let distraheres, er det vigtigt, at der ikke ligger ting rundt om barnets arbejdsplads, som kan forstyrre koncentrationen. LeneHeckmann.dk

3. Skab hygge Sørg for, at det daglige lektiearbejde bliver en hyggestund i stedet for et nødvendigt onde. Man kan for eksempel servere lidt saftevand og gulerødder, mens arbejdet står på. Vær nærværende over for dit barn. Sæt tid af til hjælpen, så du ikke render og laver alt muligt andet imens. Er tankerne andre steder, bliver man nemlig lettere irriteret, og så forsvinder hyggen LeneHeckmann.dk

4. Sluk for mobilen Når dit barn skal lave lektier, er det vigtigt, at der er ro omkring arbejdspladsen. Sørg for at tv, radio og ikke mindst barnets mobiltelefon er slukket. Det er svært at arbejde koncentreret, hvis der hele tiden tikker sms’er ind på mobiltelefonen. Til gengæld arbejder nogle børn bedre til musik. Især klassisk musik kan have en beroligende effekt i en arbejdssituation. LeneHeckmann.dk

5. Hjælp ikke for meget Det er vigtigt, at man som forælder ikke overtager lektiearbejdet, så man selv sidder og laver opgaverne. Rollen som hjælper er primært at sikre, at barnet har forstået, hvad opgaven går ud på. Kom eventuelt med eksempler på, hvordan lignende opgaver kunne løses. I forbindelse med lektiesituationen er det væsentligt at rose barnet, så motivationen opretholdes LeneHeckmann.dk

6. Snak med læreren Er det blevet en kamp at lave lektier med dit barn, kan du spørge barnets lærer om gode råd. Måske kan man aftale at sætte lektiemængden ned, så den passer bedre, eller man kan i fællesskab beslutte at arbejde på tid, i stedet for at barnet skal nå et bestemt antal opgaver. LeneHeckmann.dk

Nogle børn motiveres af, at der er en fastsat tidsramme til lektierne, hvilket også kan gøre det mere overskueligt LeneHeckmann.dk

Tak for denne gang  Mange børn og unge oplever, at det er svært at lære alt det, de skal i skolen – Derfor skal vi gøre det så nemt for dem som muligt at være i skolen! Tak for denne gang  LeneHeckmann.dk