Undersøgelsen i hovetræk 27 Skarpe Undersøgelsen i hovetræk Telefoninterview med omkring 30 ledere der leder på distance Primært taget udgangspunkt i produktionschefer, salgschefer og marketingschefer Vi præsenterer undersøgelsens vigtigste pointer her
Motivation 27 Skarpe Hyppig og personlig kommunikation afgørende Jævnlig fysisk tilstedeværelse vigtig Løn / bonusordning Giver medarbejderne lokalt ansvar
Videndeling 27 Skarpe Referater af møder etc. via mail Etablerer teams på tværs af regioner der udveksler informationer Holder informationsmøder ved besøg Telefonisk kontakt
27 Skarpe Kommunikationsform Telefon Mail Telefonmøder Regelmæssige fysiske møder
27 Skarpe Hvad betyder manglende ansigt til ansigt? Ikke altid klar kommunikation - sværere at kommunikere på distance Mister de små detaljer Større risiko for misforståelser Fysisk nærvær giver bedre resultater
27 Skarpe Sagt om distanceledelse "Jo oftere vi kan kommunikere ansigt til ansigt jo større salg er der" (Salgschef) "De spontane ting dem mister man" (Produktionschef) " Hvis du er en dygtig leder er du også en god distanceleder, men hvis du er en dårlig leder er du en endnu dårligere distanceleder" (Salgs og Marketingschef)
27 Skarpe Opmærksomhedspunkter og krav til lederen Stor tillid til dem der bliver ledt på distance Godt kendskab til de medarbejdere der ledes på distance God kulturel forståelse - bevidst om kulturforskellene Gode kommunikationsevner Skal tage sig tid til medarbejderne -tålmodighed Empati og menneskelig forståelse
27 Skarpe Hvad kræver distanceledelse af medarbejderne? Stor selvstændighed Tillid til lederen Stor loyalitet overfor lederen
27 Skarpe Kulturforskelle Skal have forståelse for den kultur man har medarbejdere fra Være opmærksom på betydningen af kultur - er det barriere eller er det ressourcer Kan gøre at man laver forkerte konklusioner
27 Skarpe Sagt om distanceledelse "Det sværeste ved distanceledelse er at man ikke får alle nuancer med, derfor kan stemningen udvikle sig uden at man når at opdage det (Produktionschef) " Man skal lade de lokale folk kører det på deres egne præmisser, da de kender forretningsforholdene og kunderne. Det er derfor afgørende at man kan stole på de folk man leder" (Sales & Marketing Manager) " Jo større afstande - tids som kulturelle - jo sværere er det at være distanceleder" (Sales Manager)
27 Skarpe Udvikling af medarbejdere MUS - som med andre medarbejdere Til Danmark og følge danske medarbejdere Laver målaftaler Laver uddannelsesplaner for medarbejderne sammen med den lokale leder Arrangere kurser i Danmark
27 Skarpe Fysisk kontakt - hvor ofte?: Afhænger af den enkelte situation, afstande etc. Svar lige fra 2 ud af 5 dage til 2-3 gange om året
27 Skarpe Det værste ved distanceledelse Meget rejseri De ting man går glip af Ikke at have den daglige kontakt Bruge mange kræfter på kommunikationsdelen
27 Skarpe Det bedste ved distanceledelse Spændende og udfordrende Nærhed til markedet Giver mulighed for medarbejderne Giver spændingsværdi i virksomheden Får input fra hele verden
27 Skarpe Distanceledelse og fremtiden Enighed om mere distanceledelse i fremtiden pga. - Globaliseringen - Outsourcing - Arbejder mere sammen i netværk Sagt om distanceledelse: "Det er kommet for at blive, som det skiveskårede rugbrød, og der kommer mere af det"