Danskernes brug af nyhedsmedier 2013 Hvis du vil vide mere om hvordan man arbejder med nyheder i PR og sociale medier Kontakt: Kirsten.dinesen@front-page.dk +45 22170339
Om undersøgelsen Undersøgelse af Rasmus Kleis Nielsen og Kim Schrøder fra Roskilde Universtitet, Center for magt, medier og kommunikation Gennemført i 2013 Danmark, Brasilien, Frankrig, Italien, Japan, Spanien, Storbritannien, Tyskland og USA Udført af analyseinstituttet YouGov
Executive brief Langt de fleste (76 %) bruger både online og offline nyhedsmedier Dog vurdere de fleste (44 %) TV som deres vigtigste nyhedskilde På nettet dominerer avishjemmesiderne suverænt som vigtigste nyhedskilde
Executive brief Danmark er det mest avancerede digitale land blandt de undersøgte med flest internet-, smartphone-, og tabletbrugere Vi udnytter dog ikke vores interaktive muligheder de fleste diskuterer fortsat primært nyheder offline
Danskernes gennemsnitlige forbrug af nyhedsmedier
18 til 24 åriges forbrug af nyhedsmedier
Danmark ligger i front af det digitale nyhedsforbrug (procentvist)
Interaktivitet Danmark er dog væsentligt mindre interaktivt anlagt end andre nationer Vi er især overgået af Italien, Spanien og USA Langt de fleste diskuterer fortsat primært nyheder offline
Danskernes procentvise interaktion med/om nyhederne
Nyhedsmediernes vægt Størstedelen af danskerne (44 %) vurderer TV som deres primære nyhedskilde Dog er internettet den primære nyhedskilde for danskere i alderen 18-34
Primære nyhedskilde
Nyheder på nettet På nettet anses avishjemmesider som værende den suverænt vigtigste nyhedskilde
Nyheder på nettet Derudover viser branding at spille en væsentlige rolle i nyhedsforbrug på nettet 73 % af de adspurgte får primært nyheder fra websteder, som de kender og har tillid til.
Nyheder på nettet Desuden går vejen til nyheder primært gennem brandede sider:
Nyhedsmediernes Rækkevidde De store papiraviser vinder relativt høj rækkevidde online Især BT og Ekstrabladet klarer sig godt TV-nyheder taber derimod næsten halvdelen af deres rækkevidde online vs. offline
Nyhedsmediernes Rækkevidde