Medier og politik v/ Peter Nedergaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Kulturmøder og kulturforskelle
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Journalistiske virkemidler
Hvad er internationalisering
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Funktionelle perspektiver på mediebrug
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Når medier ændrer normer og adfærd - Undervisningens medialisering Konference om IT og medier i undervisningen Zahle Seminarium, 22. april 2009 Stig Hjarvard.
Kommunikation af resultater
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KONFERENCE FOR SYGEPLEJERSKER I KOMMUNERNE 11.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Medier og kommunikation VI
1 Peter Nedergaard: Hvad er vigtigt at vide om EU? Oplæg på konference den 22. marts 2011.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
JOURNALISTHØJSKOLEN DANMARKS MEDIE- OG JOURNALISTHØJSKOLE Mediers behandling af kvinder og mænd og ligestillingsspørgsmål Anne-Marie Dohm Rektor.
Medier i krig 6.1 Aktørorienteret magt 6.2 Strukturel magt
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Globalisering og internationale forhold
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Statistik.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forskellige former for magt
Samfund og teknologi (B-niveau)
Medierne og demokratiet
Samfundslære: Styreformer
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Katz/Mair – Kartel parti
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
1 Spin: 2 lange; 3 skarpe; og ét bud på, hvorfor politisk journalistik er så ubegavet og kedsommelig v. Roy Langer DKF Gå-hjem-møde, JKL,
NYHEDSMEDIERNES TILSTANDSRAPPORT ´15 Et samarbejde mellem Den danske Publicistklub og Center for Journalistik, SDU.
Grunde til at jeg elsker dig
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Mediebilledet - Massemediernes rolle i det sen-moderne samfund
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Medierne - som politisk aktør. Indflydelsen Ungdomsuddannelse - afskaffet efter Tv-indslag Indvandrere arresteres mere - SF foreslår ændringer i optælling.
Nyheds-mediernes historie
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Kapitel 8: Ulighed og ideologi
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
1 Peter Nedergaard: ” AS: Politiske kampagner og valgkamp Dagsorden: 1. Issue ownership-teorien 2. Valgkampen Slothuus’ undersøgelse.
AS uge 17/2017 Medier og politik v/ Peter Nedergaard
Præsentationens transcript:

Medier og politik v/ Peter Nedergaard Dagsorden The Political Economy of News The Social Organization of Networks Cultural Approaches Medielogik og politisk logik Medialiseringesn fire faser Magtudredningen: medier og politik i dansk kontekst

Litteratur Michael Schudson: The News Media as Political Institutions Jesper Strömbäck: Four Phases of Mediatization: An Analysis of the Mediatization of Politics. Lise Togeby et al. Magt og demokrati i Danmark

Tre indfaldsvinkler til studiet af nyhedsinstitutionerne The Political Economy of News The Social Organization of Networks Cultural Approaches

The Political Economy of News: Ejerskab og regulering Sammenhængen mellem ejerskab og nyhedsdækningens karakter. Fx: Betyder kædejerskab versus uafhængigt ejerskab noget for den redaktionelle linje? Nej. Men statsejerskab og -regulering har stor betydning.

The Political Economy of News: Ejerskab og regulering Nyheder på kommercielle vilkår har betydning for nyhedsindhold, men langt mindre end statsejerskab. Marked og især staten kan begrænse ytringsfrihed. Selv i liberale lande er den politiske regulering af medierne meget forskellig: aktindsigt, mediestøtte, pressenævn, momsfritagelse osv.

The Social Organization of Networks: Relationer mellem mennesker Verden er bureaukratisk organiseret for journalister. Oftest er regeringsrepræsentanter journalisternes hovedkilder. Let. Hurtigt. Faren er en sammensmeltning mellem politik og presse (Japan, præsidentvalgkamp i USA, DK?).

The Social Organization of Networks: Relationer mellem mennesker At forlade sig på regeringsrepræsentanter leder ikke nødvendigvis til pro-regeringshistorier Ofte er det konklifter internt i regeringsapparatet, som fører til kilderne. Ikke desto mindre er kritikken af de mange officielle kilder udbredt. Men de er nødvendige. Medier har også indflydelse på nyheder fra regeringsrepræsentanter via viderebringelsen, via legitimeringen og via vinklingen.

The Social Organization of Networks: Relationer mellem mennesker Selvcensur: Reporter-udgiverrollen. Kan journalister skrive som de vil? (Tyskl., Frk. ja – UK, USA nej.- DK – midt imellem). Subjektiv journalistik: Frk. versus faktabaseret: USA. Journalistholdninger: ”Liberale” – til venstre. Betydning? Stigende lagdeling blandt journalister.

Så forskellige traditioner

Cultural approaches: Relationen mellem ”facts” og kulturelle symboler Kulturelle rødder – ideologi. Dækker både form og indhold. Hvilke normer bestemmer, hvad der bliver nyheder.

Cultural approaches: Relationen mellem ”facts” og kulturelle symboler Også formelle konventioner skyldes overvejende landets politiske kultur. Hvad er legitime kontroverser? Kina – USA – DK.? Reportager mere uformelle, personlige, kritiske. Underholdningsjournalistik.

Four Phases of Mediatization Mediering – Mediation Medialisering – Mediatization  

Mediering af politik Er den situation, hvor medierne er blevet vigtigste kilde til information og omdrejningspunktet for kommunikationen mellem de, der styrer og de, der styres mellem politiske institutioner og befolkning

Medialisering af politik Er en proces, hvor udviklingen går i retning af øget medieindflydelse på politiske institutioner og folks opfattelser af politik.

Er Christiansborg Borgen – eller er Borgen Christiansborg?

Medie”logik” Er de nyhedskriterier medierne gør brug af for at fange opmærksomheden Er de fortælleteknikker, der drejer sig om polarisering, intensivering personalisering, visualisering stereotypisering, politik som et strategisk spil

Politisk ”logik” Har en policy dimension: hvordan der findes løsninger på problemer, der defineres som politiske og hvordan de implementeres Har også en politics dimension: bestræbelserne for at skabe legitimitet omkring de institutioner, som udformer policies

Forsøg på adoption af medielogikken

Medialiseringens første fase Massemedierne udgør den vigtigste kilde til information er den vigtigste kommunikationskanal mellem befolkningen og de politiske institutioner og aktører (partier, ministerier, interessegrupper osv.) er afhængige af institutionelle aktører (partikontrollerede aviser osv.)

Medialiseringens anden fase Massemedierne er blevet mere uafhængige af politiske institutioner og aktører styres nu af en medielogik og ikke af en politisk logik journalister professionaliseres, øget kommercialisering kontrollerer stort set eget indhold har ressourcer til selv at fastlægge nyhedsværdien af informationer (udvælgelse og fortolkning) står overfor politiske aktører med stigende kompetencer indenfor PR og news management

Medialiseringens tredje fase Massemedierne er blevet yderligere uafhængige og andre aktører tilpasser sig dem, får en så stor rolle, at medielogikken er dominerende (”alle sociale institutioner er medieinstitutioner”) og medie-overvejelser bliver en del af politik-processen (spin), hvilket politikerne tilpasser sig samtidig med, at de forsøger at bevare et manøvrerum

Medialiseringens fjerde fase Politiske aktører har internaliseret medielogikken og den er nu en fuld del af politiske styringsprocesser Medielogikken har ”koloniseret” politikken med permanent valgkamp og konstant ”mediehåndtering” Øget kommercialisering af medierne på bekostning af traditionelle journalistiske normer og værdier Medielogikken slår også delvis igennem i forhold til aktører, som hidtil har været beskyttede - fx embedsmænd, politi og domstole.

Den politiske kommunikations tre tidsaldre   1) 1920-1959 2) 1960-1989 3) 1990- Mediestruktur Partipresse, statsradiofoni TV bliver dominerende Medieeksplosion (nye medier, øget dækning, nye genrer) Politisk system Politiske partier som kilde til initiativer og reformer Partisystem i opbrud Catch-all partier Virksomhedspartier: centraliseret, lederorienteret, professional kommunikation Politisk kommunikations karakter Følger skillelinjer i samfundet Informationsrig, nem adgang til politikere Sound-bites, intim kommunikation, personalisering, kampagner tilpasses medier Den politiske journalistik presses, differentieringsstrategi, flere populære formater Publikums status Klasser Høj tillid til politiske institutioner Stor udvidelse af publikum Massepublikums tidsalder er forbi, mindre enighed om dagsordener (?)

Engang havde de fire ”gamle” partier hver deres presse

Hvilke sociale forandringer har drevet medieudviklingen? Modernisering: Øget social differentiering komplicerer politisk aggregering og kommunikation Individualisering: Medborgere bliver politiske forbrugere Mindre autoritetstro: Relationer mellem elite og befolkning ændres.

Hvilke sociale forandringer har drevet medieudviklingen? Markedsmæssiggørelse: presse, journalistik, uddannelse osv. underkastes i højere grad økonomiske performance-kriterier. Æstetisering: Mere vægt på image, stil, præstation, smag osv. bringer politikken nærmere populærkulturen Rationalisering: Rationalisering af overtalelsesinstrumenter som reklame, marketing og PR

De politiske og demokratiske konsekvenser af udviklingen Radikal segmentering af mediernes publikum Flere adgangsmuligheder og mere åbenhed – fx internettet Tabloidisering, laveste fællesnævner OG empowerment, modstand muligt

Politikere stiller tilsyneladende op til hvad som helst

Ændringer i forholdet mellem politikere og medier politikernes kontakt går ikke længere via partiorganisationerne, men via massemedierne før: partipresse – nu: selvstændig fjerde statsmagt medielogikken slår igennem på politikken – krav om aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation, negativitet

Ændringer i forholdet mellem politikere og medier enkeltsagers politiske påvirkning er undtagelsen fx nogle døde hummere blev til 10-12 milliarder kr. brugt på en vandmiljøplan uden effekt på vandmiljøet indflydelsen går via påvirkningen af den politiske kommunikations struktur og form: medierne styrer, hvem der får adgang til medierne medierne forenkler, konkretiserer, polariserer og personificerer nyheder medierne favoriserer det skråsikre og utvetydige standpunkter

Nogle døde hummere i TV-Avisen

Afslutning: Åbne spørgsmål Er den fjerde statsmagt i forfald? Selvcensur? Politisk korrekthed? Stor afhængighed af kilder (Christiansborgjournalistik) Stor afhængighed af statspenge – hvert eksemplar af Information får 10-15 kr. i statstilskud