Skolereformen – optimering af barndommen?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
Et væksthus for børn og voksne
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Måltidet – lyst og fællesskab
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
En god skole er en inkluderende skole.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Børn og unge i udsatte positioner – og lokale fællesskaber
Inklusions- og eksklusionsmekanismer i unges hverdagsliv
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Sundhedsfremme i skolehaver?
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Læring og inklusion i skolen
Folkeskolereform 2014.
Den inkluderende skole
Institut for Idræt Foreningsliv og kommuner. At agere i en projektkultur Charlotte Østergaard, Studieadjunkt Institut for Idræt, Københavns Universitet.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Folkeskolereformens betydning og udfordringer for pædagogfaget og fritidsområdet.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forår i København
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Politiske strømninger og modersmålsundervisning for tosprogede børn Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning forskning,
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Inklusion og inkluderende processer
Specialisering 271 UMD.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Relations kompetencer
Vision mission værdier handleplaner
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Uddannelse til bæredygtig omstilling Universiteternes bidrag Ulrik Jørgensen, prof., centerleder DIST, Aalborg Universitet København 1 Ulrik Jørgensen.
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Sanne Lorentzen Status, NLS Lederforum Folkeskolereformen Flere undervisningstimer i skolen Mindre tid i fritidstilbud Pædagoger deltage i undervisningen.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Halvårs MED 2016 Om arbejdsfællesskaber
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Nye muligheder og potentialer
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Skolereformen – optimering af barndommen? DLO konference Christiansborg, december 2013 Prof. Jan Kampmann Institut f. Psykologi & Uddannelsesforskning RUC

Skolereformens hovedsignaler Øget faglighed (i specielt dansk, matematik og sprogfag) Gymnastik og andre fysiske aktiviteter som sundhedsfremmende og trykkoger-aflastning mhp læringsmotivationsfremme Fritidspædagogikken indskrevet i og underlagt skolens faglighedsorientering Bidrage til undervisningsvariation Legende elementer ind i undervisningen Legens instrumentalisering hvis ikke adskillelse ml. undervisning og fritid fastholdes Fritidspædagogen som ‘assistent’ Daginstitutionspædagogikkens skoleforberedende sigte – leg&læring, individuelle vurderinger, stimuleringspædagogik/kompensatorisk pædagogik

Skolereformens tavsheder Dannelsesforestillinger Kritiske refleksioner omkring hvad viden og fag er/bør være, herunder fx den tværfaglige dimension af viden Viden som social konstruktion – med eleverne som aktive bidragydere – mere end varieret undervisning Læringens kvalitative dimensioner (Skolen), fritidsinstitutionen og daginstitutionen som ramme for et demokratisk hverdagsliv, for identitetsdannelse og for opbygning af fællesskaber Elevernes stemme og deltagelse

Progressivisme, reform- og kritisk pædagogik som væsentlig del af pædagogiske traditionsgods Fælles orienteringer: Kritik af uddannelses-/skole-/institutionstraditionen og/eller aktuelle institutions- og pædagogiske forhold Med udgangspunkt i det enkelte barn/Vom Kinde auf/Child centered – barnets/menneskets natur/logik - børneperspektiv Viden, handling og erfaring – barnet som aktør Aktive, kreative og socialt forankrede pædagogiske processer/læreprocesser – børn som sociale væsener og medskabere af kulturel mening Demokrati og institutionsfællesskab – barnet som deltager og den antiautoritære orientering Det hele menneske – det nutidige fremfor det fremtidige – dannelse – barnet som being og ikke blot becoming

Børn og institution i et rettighedsperspektiv Hvilken betydning har FN’s Børnekonvention? Beskyttelse, udviklingsfremmende vilkår, deltagelse samt leg (§ 31) Hvordan kan skole- og institutionsdemokratiske bestræbelser formuleres på en meningsfuld måde i dag? Hvordan kan dag- og fritidsinstitutionens aktuelle dannelsesmæssige opgave formuleres? Hvordan kan relationen mellem daginstitution, fritidsinstitution og skole bestemmes ud fra aktuelle barndomslivsbetingelser?

For genetablering og reaktualisering af en daginstitutions- og fritidspædagogik Reprofessionalisering af pædagogerne – afvise evidensbaserede definitionsmagt og pædagogen som socialteknolog Genetablering af en (fritidspædagogisk og daginstitutions-)historisk bevidsthed – afteknologisere den pædagogiske retorik Gendannelse af sammenhængen mellem politik og pædagogik – afneutralisere den pædagogiske forståelse - kulturkamp Genformulering af håbet – afryste ”nødvendigheden” som pædagogiske ideal – gendanne progressivismens ambition om at børneinstitutioner skal bidrage til at skabe det gode samfundsmæssige børneliv