Softwarekonstruktion

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Efteruddannelse for IT- og elektronik-teknologer
KEA KOMPETENCE.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Arkitektur - data.
Informationsforvaltning
Afgangsprojekter Diplom Bygning
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
U-days 2007 Datalogi & it.
1 Forskningsmetode Kursusoversigt l Kursusdele og forløb l Formål med denne del l Forberedelse l Fremlæggelse og diskussion.
IT i undervisningen.
Velkommen til AK IT: Databaser og modellering
CO foråret 2009 CO: Computerarkitektur og operativsystemer CO: Computerarkitektur og operativsystemer Udgør sammen med CDS (Computernetværk og Distribuerede.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
IT Jobs Dine muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Hvad kan IT-branchen tilbyde dig? Hvad skal du kunne for at få et job i IT-branchen?
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Om et øjeblik kommer Du ind i en magisk verden!. Om et øjeblik...
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
FEN Diskret matematik/Seminar 11 Diplomuddannelsen i Softwarekonstruktion (Master-brobygning) Fagpakke: Formelle modeller for programmering Diskret.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Objektorienteret programmering
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Udvidet problemformulering
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
Pc-kørekort Mere om software. Programmering Definition: at skrive et program ved hjælp af en tekst–editor på en måde, som computeren kan forstå Instruktionerne.
1 Datalogi C Datastrukturer og algoritmer ved Keld Helsgaun.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
Om forretningsmæssige kompetencer
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
Reflektion over jeres egen praksis
Virksomhedens informationsbehandling
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Rapid Application Development med Application Express Aalborg Universitet, d. 19. september 2007 B e n t M ø l l e r M a d s e nB e n t M ø l l e r M a.
Generelt om abstraktion og modellering Tietgen Skolen.
Modellering Modelleringens betydning og Modelleringens 4 principper.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java Industri og Global Forretningsudvikling ved Bent Thomsen.
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Systemudviklingsstrategier
 Astrid Lumbye 2002Objektorienteret systemudvikling Begreber i systemudviklingsprocessen Udviklingsmodel Metode Beskrivelsesteknik Værktøj.
Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK.
Mål M å let med kurset er at den studerende l æ rer grundlaget for systematisk konstruktion af simple programmer og herigennem opn å r kendskab til hvorledes.
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
Eksamen Praktisk prøve.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
N-SN Diplomingeniør i Bæredygtig Energiteknik Studinævn for Energi N-SN
Manipulation af data Medieobjekter
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Softwarekonstruktion

Akademiuddannelsen i Informationsteknologi 60 ECTS Softwarekonstruktion Informationsteknologi i kontekst 2 valgfri fagmoduler Specialeforløb Afgangsprojekt http://www.tietgen.dk

Softwarekonstruktion Formål Du lærer at lave mindre programmer og forstå baggrunden for de valg, der skal foretages, forinden et system kan konstrueres. 

Softwarekonstruktion Mål Undervisningen skal sikre, at du gennemgår følgende emner: Modellering Systemudviklingsmetode Analyse Design Kvalitet Algoritmer Programmeringssprog Databaser

Softwarekonstruktion - mål Modellering forstår betydning af modellering i forbindelse med systemudvikling. kan anvende værktøjer og teknikker til konstruktion af relevante modeller. Systemudviklingsmetode redegøre for en udvalgt metodes principper, trin, teknikker og værktøjer. kan anvende metoden til at skabe fundamentet for programmering af et mindre IT-system. Analyse kan gennemføre analyse af systemudviklingens genstandsområde med henblik på at forstå forretningsmæssige og teknologiske betingelser samt fastlægge krav. Design kan designe hensigtsmæssige IT-systemer og kan vurdere forskellige løsningsforslag i forhold til krav og betingelser. Kvalitet har forståelse for kvalitetskriteriers betydning for systemudviklingsprocessen og systemets endelige udformning kan sikre kvaliteten af produkt og proces.

Algoritmer Programmeringssprog Databaser kan specificere og formulere simple algoritmer. Programmeringssprog kan forstå et programmeringssprogs basale elementer og forskellige faciliteter. kan anvende sproget til realisering af simple algoritmer, skabeloner og abstraktioner. Databaser kan forstå og beskrive begrebsmæssige datamodeller. kan forstå den relationelle model. kan omforme en begrebsmæssig datamodel til den relationelle model.

Hvem er vi? Underviser Studerende? Bjarne Larsen B.Sc. i datalogi Datamatikeruddannelsen bjla@tietgen.dk / bjla@dsa-net.dk Studerende? Forudsætninger Job Fritid Forventninger

To nørder?

Litteratur Objekt Orienteret Analyse & Design Analyse og design Lars Mathiassen, Andreas Munk-Madsen, Peter Axel Nielsen, Jan Stage 3. udgave Forlaget Marko; 2001 ISBN 87-7751-153-0 Analyse og design Programmeringssprog? Java, C#, Visual Basic

Abstraktion og modellering Systemtænkning Rationel (hård) Klar og sand repræsentation Romantisk (blød) Flere, lige gode perspektiver Dialektisk Der arbejdes hele tiden i modsætninger

Det konkrete og det abstrakte Softwaredesign er en konstant vekslen mellem fokusering på det konkrete og det abstrakte Detaljer og helhed Er det man ser den virkelige verden?

Software udviklings processen Vandfald Evolutionær Spiral Iterativ & inkrementiel

Vandfaldsmodel

Spiralmodel

Ålborgmetoden

Den virkelige verden

Aktiviteter i softwareudvikling

Traditionel udvikling

Objektorienteret udvikling

Agil udvikling

IT i sangskatten? Jens Vejmand: Hvem sidder der bag skærmen med klude om sin hånd? Mexico ligger i Spanien: Hvis du går med mig, læser jeg din færden Hvis du går med mig, viser jeg dig verden, som den er