Innovation af forretningsmodellen: Én vej til en grønnere virksomhed Af Tanja Bisgaard Horsens den 29. november 2012
Kort om mig • Tidligere Analysechef for innovationspolitik i analyseenheden FORA, Erhvervsstyrelsen • Stifter af egen virksomhed, Novitas Innovation • Arbejdet sammen med bl.a.:
Byggesten i en Forretningsmodel Key PartnersKey Activities Value Proposition Customer Relationship Customer Segment Key Resources Channels Cost StructureRevenue Streams Kilde: Alexander Osterwalder
8 skridt til en grønnere forretning 1.Forny virksomhedskulturen 2.Definer værdier 3.Implementer grøn strategi 4.Indhent nødvendige kompetencer 5.Udvikl grøn business case 6.Involver kunder 7.Uddan salgskanalerne 8.Start i det små
1. Forny virksomhedskulturen
2. Definer værdier
3. Implementer grøn strategi
5. Udvikl grøn business case
6. Involver kunder
Nogle udfordringer • Store investeringer • Manglende kompetencer og viden • Svært at etablere partnerskaber
Myndigheders rolle Intelligent offentlig efterspørgsel Facilitiere partnerskaber Test & demonstrations projekter Implementering Konsekvenser af initiativ Offentlig privat innovation
Start dialogen i dag!
Tak! Arbejdet findes på: Høgenhaven Consulting