Kvantitative metoder og deres videnskabsteoretiske forudsætninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tvivl om naturalistisk metodologi
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Dataindsamling og kildebearbejdning
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Filosofi – Almen Studieforberedelse
Videnskabsteori og faglige metoder
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Peter Nedergaard Philosophy of Naturalist Science Uge 38 1.
Almen sTudieforberedelse - AT
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Videnskabsteori i geografi/naturgeografi i gymnasiet/HF
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Kulturanalyse i teori og i praksis
Psykologi, Human Factors og HCI
Konference om Almen Studieforberedelse
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Teori, metodologi og metode
Case.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteori & metode
AT8 3a 2010.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Kvantitativ metode, Survey og registeranalyse Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser Oktober 2009 Palle Rasmussen.
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Biologi i AT.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Hvad er uddannelses- og læringsforskning? Temaer og tilgange
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Peter Nedergaard: Hypotesetest
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Videnskabsteori & metode
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Kvantitative metoder.
Eksperimentel metode.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Peter Nedergaard: ”Hermeneutik og hypotesetest” 2016
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik - hermeneutik
Den naturvidenskabelige metode
Comparative Method Uge 38
Engelskfagets metoder
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Velkommen til Metode i DIO.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Synopsen skal indeholde
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Kvantitative metoder og deres videnskabsteoretiske forudsætninger Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser September 2009 Palle Rasmussen

Indhold Metode og analyse samt aktuelle tendenser Videnskabsteoretiske forudsætninger Den eksperimentelle tilgang Kvantitativ analyse: Statistik som redskab

Pålidelighed, gyldighed Operationalisering: Omsætning af problemformulering til målbare elementer Pålidelighed: Giver gentagne målinger af samme fænomen samme resultat? Gyldighed: Måler man det, man ønsker at måle? Begrebslig gyldighed over for ekstern gyldighed Skabe gennemskuelighed i.f.t. pålidelighed og gyldighed Generalisering

Videnskabelig metode som bremse for sand og relevant viden (Argyris) Defensive rutiner er udbredte i organisationer. Det er strategier og handlinger, som forhindrer individer, grupper eller hele organisationer mod at opleve trusler eller forlegenhed, og som samtidig beskytter dem for at identificere og forholde sig til årsagerne de potentielle trusler Hvad nu hvis man vil lave empirisk forskning om defensive organisatoriske rutiner? Gængse regler for empirisk forskning Beskriv universet som det er Begræns trusler mod gyldigheden Vær neutral Hvis man beskriver organisationens hverdag ”som den er” får man ikke øje på de vilkår, som de defensive rutiner er svar på. Det kræver en alternativ model af organisationens univers derfor må forskningen i organisatoriske rutiner udvikle, men også efterprøve, normative modeller

Om analyse Analyse er ikke den sidste fase i forskningsprocessen; den er samtidig med dataindsamlingen eller cyklisk Analyseprocessen er systematisk og omfattende, men ikke styret af faste regler Arbejde med data omfatter en refleksiv aktivitet, som frembringer en række analysenoter, der leder processen Data ”segmenteres”, d.v.s. de deles op i relevante og meningsfulde enheder Dataenhederne kategoriseres ud fra en systematik, som overvejende hentes fra dataene selv. Det centrale erkendelsesredskab er sammenligning De kategorier, som bruges til at sortere dataenhederne, er fra starten tentative og foreløbige, og de bliver ved med at være fleksible Kilde: Tersch, via Wellington

Aktuelle tendenser 1: Fokus på subjektiviteten Formulering af en nyorientering hos Kampmann m.fl: De mange lærende subjekter i egen ret (ikke set via bestemte institutioner eller roller) Det er kernen i de nye lærings- og uddannelsesbehov, at både børn, unge og voksne skal regulere deres læring selv De vigtige sociale praksisfelter og deres læringsmiljøer Brug for et helhedsperspektiv på alle de kontekster, der faktisk eller potentielt er læringsmiljøer Skoler og uddannelsesinstitutioner som livsverdenssammenhænge

Aktuelle tendenser 2: Fokus på subjektiviteten fortsat De nye læringsbehov er indebærer på den ene side en hidtil uset frihed og mulighed, på den anden side er de reale betingelser for at indfri kravene vanskelige Valg og fravalg af uddannelse er en vigtig problemstilling, ikke mindst i forhold til etniske minoritetsgrupper Forholdet mellem på den ene side det kognitive og kulturelle indhold i fag, på den anden side erfaringsmønstrene og subjektiviteten hos de lærende En forskning i IKT som sådan rammer ved siden af sit formål; IKT bør eksponeres som en dimension i studiet af læreprocesser Discipliner og paradigmer skabes ikke blot af nye erkendelser, de skabes også via kampe mellem ideologier og magtgrupper, både inden for og omkring forskningsverdenen

Aktuelle tendenser 2: Evidensbaseret praksis David Hargreaves m.fl. om evidensbasering i uddannelsesforskningen Psykologisk og sociologisk forskning har ikke kunnet give en systematisk vidensbase for lærerarbejdet (for) mange uddannelsesforskere har en ”oplysnings”-opfattelse af forskningens rolle Alternativet: inspiration fra evidensbaseret medicin; systematisk viden med relevans for lærere og beslutningstagere Kontrollerede eksperimentelle designs Systematiske litteraturreviews, dokumentation af eksisterende forskning i ”clearning houses” Flere lærere må deltage i pædagogisk forskning

Positivismen som udgangspunkt Grundsynspunkt: Videnskabelig erkendelse kan kun forholde sig til genstande og forhold, som kan iagttages eller erfares. Induktiv vidensproduktion Positivistisk sociologi hos Comte og Durkheim Inspirationen fra naturvidenskaben: Observation, eksperiment og sammenligning giver grundlag for ny erkendelse. F.eks. planetsystemet. Afdækning af årsagssammenhæng via analyse af observerede fænomeners forhold til hinanden. Krydstabulering og andre metoder Operationaliseringens afgørende betydning Kvalitativ induktion: Grounded theory

Deduktion og falsifikation Popper og kritisk rationalisme Kritik af den induktive tilgang: Man kan ikke blot generalisere sig frem, iagttagelsen er også teoripåvirket Deduktion: Udgangspunkt i eksisterende teorier og viden, opstilling af hypoteser Vidensproduktion: Ikke induktiv generalisering, men stadige forsøg på at falsificere hypoteser Hypoteser skal kunne efterprøves Operationaliseringens afgørende betydning

Empiri og virkelighed Positivisme: Virkeligheden er tilgængelig for iagttagelse og kan repræsenteres. Via systematiske empiriske undersøgelser kan virkelighedens karakter gradvis afdækkes. Kritisk rationalisme: Virkeligheden er tilgængelig for iagttagelse, men kan kun repræsenteres i tilnærmet form. Viden er foreløbig og ufuldstændig, men kan forbedres. Kritisk realisme: Tre niveauer eller domæner (1) det virkelige (omfatter drivende kræfter) (2) det faktiske (begivenheder fremkaldt af drivende kræfter (3) det empiriske (den del af det faktiske, som kan iagttages)

Eksperimentelle undersøgelsesdesigns Laboratoriet som forståelsesramme Indgreb i den ”naturlige virkelighed” og måling af resultatet Førtest og eftertest Eksperimengruppe og kontrolgruppe Uafhængige og afhængige variable Inddragelse af flere variable Testning hvornår? Eksperimentelle designs i uddannelses- og læringsforskning?

Kvasi-eksperimentelle designs Det virkelige liv som laboratorium Ikke tilfældig fordeling af individer i grupper, men systematisk brug af eksisterende forskelle Konstruktion af eksperimentalgrupper og kontrolgrupper gennem ”rensning” af virkelige grupper Prætest og posttest som registrering af forudsætninger og virkninger

Kritik af den eksperimentelle tilgang Virkninger kan være vanskelige at begrebsliggøre og observere Årsagssammenhænge i det sociale liv kan ikke indfanges via enkle modeller Konteksten er afgørende for menneskelige relationer, og kan ikke sættes uden for parentes Kan man generalisere fra eksperimentelle kontekster? Etiske problemer Efter Scott & Usher

Måleinstrumenter og intern gyldighed Test som idealtypisk måleinstrument Fejlkilder Historie og modning Førtestsensibilisering Testpålidelighed Udvælgelse Kvasi-eksperimentelle designs Operationalisering af forudsætninger Operationalisering af indgreb Operationalisering af virkninger

Teori: Flow Hypotese: Hvis niveauet for kompleksitet svarer til niveauet for færdighed vil flow forekomme Operationalisering af nøglebegreber (kompleksitet, angst, engagement osv.) Fastlæggelse af skalaer og niveauer (høj, middel mm.) Valg af population og indsamling af oplysninger Statistisk analyse

Statistiske analyser af sammenhænge Modeller for (årsags)sammenhænge: Stiliserede repræsentationer af verden Statistisk model: Repræsenterer sammenhænge og graden af sikkerhed i.f.t. observationer Krydstabulering som undersøgelse af sammenhænge Nøgletal: Fokusering og fravalg af information Procenter, odds ratios mm. Falske korrelationer

Sandsynlighed og ekstern gyldighed De ”store tals lov” Population og stikprøve Sandsynlighed og kritisk rationalisme Sandsynlighedsfordelinger Signifikanstest: Skyldes fordelingerne tilfældigheder? Statistiske analyser står og falder med operationaliseringers relevans

”Normalfordeling” af sandsynlighed En egenskab som menneskers højde, der påvirkes af et stort antal uafhængige faktorer, både genetiske og miljømæssige, vil kunne beskrives godt af en normalfordeling. Billedet viser 1914-årgangen fra Connecticut Agricultural College opstillet efter højde. Den karakteristiske klokkeform er tydelig. De fleste har en højde tæt på gennemsnittet. Kilde: Encyklopædien