FØDEVAREANPRISNINGER

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

Information om Nøglehullet 2011
Coops kæder Varehuse Discount Supermarkeder Minimarkeder E-handel
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Electrolux Marketing koordinator, web Michael Skrydstrup HR Konsulent Anne Mette Hildebrand Udvælg en elev, der skal sige til, når der er gået 5, 10 og.
10 Konkurrencesituation
Nyt projekt ”Nordisk sundere mad på farten”
Overskrift.
Markedsovervågning af byggevarer
8.2 · Sortering af fisk efter kvalitet
Kapitel 2.
Produktion og Logistik
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Hvad er Nøglehullet og hvordan kan din virksomhed bruge det
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Velkommen til HACCP-kursus 2008
Den glade CEO og iværksætter!
Indledning Vibeke Plambeck 19.nov. 09 Formål med projektet og hvad vi har nået.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
6 om dagen 2009 Netværksmøde 27. februar 2009.
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Information om Nøglehullet 2011
Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
Risikohåndtering af norovirus
Sponsorater/Reklamer
Coop Bank.
Energimærkning af bygninger i Danmark
Lise Walbom, Chefkonsulent i DI Fødevarer
Kommende mærkningsregler og GDA
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Snak med din sidemand om dette et par min.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Kontrol af kosttilskud – indhold og anprisninger
Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund
Nedsætter fedtindholdet
Møde… for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
Klik for at redigere i masteren Klik for at redigere teksttypografierne i masteren –Andet niveau Tredje niveau.
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Reklame & Markedsføring
- sammen med glade mennesker
Historik: Grundlagt 1948 Produceret tomater siden 1976 Leverer til GASA indtil 1980 Starter levering til Nordgrønt, men fra 1985 leverer vi direkte.
©FDLF VELKOMMEN WORKSHOP 8. december, ©FDLF Introduktion Workshop 8. december 2004 Plenum 1.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Ole Knudsen Coop Norden AB Food Varesikring 10. januar 2006 Plantekongres.
2011 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed.
Årsmøder og generalforsamlinger 2015
Dagli´-LokalBrugsen Årsmøde/generalforsamling for forretningen 1.Butikkens resultater 2.Begivenheder i butikken 3.Begivenheder i kæden 4.Begivenheder.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
19.1 Virksomhedens miljøinteressenter
SKABELON.
Vildledningssager – Oprindelse Undersøgelse om ”Vurdering af vildledningssager” Gennemført af CEM Institute – Voxmeter for Fødevarestyrelsen.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
Kapitel 13 Markedsføringsret Kapitel 13 handler om: Forbrugerombudsmanden God markedsføringsskik Reglerne i markedsføringsloven Markedsføring via sociale.
Reduktion af saltindtaget i DK ved Else Molander, Fødevarestyrelsen 3. oktober 2011.
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
Kap 21 Lovgivning Kapitel 21. Kap 21 6 vigtige love om aftaler og handel Købeloven (kap. 6) Aftaleloven Dørsalgsloven Markedsføringsloven Lukkeloven Loven.
Virksomhed: SedumEksperten Præsentation af: Kåre Noer I faget: Speciale LA
Lokale fødevarer i dit supermarked - Har vi brug for et madmanifest?
Sådan skaber vi Fuldkornsfordele sammen
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
Arbejdsforhold Ansat hos Sanistål 2 Karrieremuligheder 3
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Mission, vision og forretningsidé
Præsentationens transcript:

FØDEVAREANPRISNINGER CASE: Coop Huset Markedsføring og DI, 7. december 2009 Mette Mecklenburg Coop Danmark, Kvalitet Food Kvalitetskonsulent

FØDEVAREANPRISNINGER

FØDEVAREANPRISNINGER

FØDEVAREANPRISNINGER

FØDEVAREANPRISNINGER Coops værdier .

FØDEVAREANPRISNINGER Coop arbejder med ansvarlighed på 4 områder:

FØDEVAREANPRISNINGER Hvorfor så vigtigt at Coop tager ansvar i forhold til sundhed: Coops butikker sælger omkrig en tredjedel af alle fødevarer, der spises i Danmark. Derfor har Coop et ansvar for at arbejde med sundhed.

FØDEVAREANPRISNINGER Hvad kan Coop gøre for at fremme sundheden? Coop vil gøre det lettere for forbrugerne at vælge sundt, når de handler dagligvarer i Coops butikker. Coop vil have så mange sunde varer i butikkerne som muligt, og derigennem sikre at de sunde varer er lette at finde for kunderne i butikkerne

FØDEVAREANPRISNINGER Konkrete indsats område for Coop: Fremme tilgængeligheden af produkter med Nøglehullet Udvide salget af sunde produkter gennem produktudvikling og bedre eksponering

FØDEVAREANPRISNINGER Hvordan forholder Coop sig til reglerne? Positivt med fælles EU regler Positivt med mere eksakte regler for anprisninger – så det ikke er fortolkninger og vurderinger som afgør, om en anprisning er vildledende Positivt for kunderne at de bedre kan sammenligne anprisninger Bliver mere gennemskueligt og forståeligt for forbrugeren Ikke nyt i forhold til den måde der eller arbejdes med lovgivning, mærkning og markedsføring i Coop Coop deltager i dialog-forumer og kontakt-forumer hos FVST, samt deltager i lovgivningsdebatten via høringssvar til lovudkast

FØDEVAREANPRISNINGER Hvordan håndterer Coop reglerne? Egne varemærker (EVM) og andre varemærker (AVM) EVM produkter og deres mærkning varetages af Coop Trading – som historisk og stadig har meget fokus på, at mærkning skal være forbruger venlig/oplysende, saglig samt lovlig. AVM er leverandørens ansvar, men Coop har et samarbejde med eksternt firma Lolex, som kan være leverandørerne behjælpelig med tolkning af lovgivningen Lolex holder mini-kurser for Coops indkøbere. Kurset giver indkøberne værktøjer til at spotte de anprisninger som kan være kritiske Kvalitetsafdelingen i Coop rådgiver markedstingsafdelingerne i anvendelse af anprisninger m.v.

FØDEVAREANPRISNINGER Hvordan anvender Coop anprisninger i sin markedsføring? Nøglehullet I uge 4 valgte Coop at lancere Nøglehullet i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli´Brugsen i samarbejde med FDB Hvilke virkemidler blev brugt til denne lancering ?

FØDEVAREANPRISNINGER Event i butik Facadebanner:

FØDEVAREANPRISNINGER Event i butik Butiksaktivitet m. butiksråd/-bestyrelse FDB udgav sund kogebog og ”Test din viden” konkurrence

FØDEVAREANPRISNINGER Event i butik Instore-materiale til butikkerne

FØDEVAREANPRISNINGER Event i butik Skilte og foldere

FØDEVAREANPRISNINGER Tilbudsavis: Særlige kampagnesider i udvalgte uger Nøglehulsmærker ved varerne i tilbudsavisen hver uge

FØDEVAREANPRISNINGER Eksempel på hvordan en kampagne uge kan tage sig ud

FØDEVAREANPRISNINGER Hvordan ser det ud med målsætningen om at fremme tilgængeligheden af nøglehulsprodukter? 2007 50 produkter med juni 09 216 produkter med september 09 239 produkter med november 09 279 produkter med

FØDEVAREANPRISNINGER Fuldkornslogoet: Coop bakker op om fuldkornsmærket og støtter fuldkornspartnerskabet. Coop har både mærkevarer og varer i egne varemærker, som bærer fuldkornslogoet. For at bakke yderligere op om fuldkornsbudskabet og lette valget for kunderne har Coop valgt: - at produkter fra virksomheder som ikke er med i partnerskabet mærkes med andel af fuldkorn - at produkter som indeholder meget fuldkorn, men ikke nok til at få fuldkornsmærket, mærkes med mængde af fuldkorn

FØDEVAREANPRISNINGER GDA: Coop ønsker ikke at have GDA (i den nuværende form) på EVM og no-name, som Coop er eneforhandler af. For AVM fravælger Coop ikke produkter med GDA, men Coop foretrækker, at GDA ikke anvendes. Coops opfattelse: At det er nemmere at lære forbrugerne at læse en traditionel næringsdeklaration end at lære dem at anvende GDA på en fornuftig måde. GDA har en række principielle problemstillinger, som Coop mener skal løses, inden GDA kan blive en attraktiv ernæringsmærkning: Portionsstørrelser Sukkerangivelse Referenceværdier

FØDEVAREANPRISNINGER Coop anvender og markendsfører mange andre vigtige anprisninger end de gennemgåede: Det som er vigtigt for Coop ved anvendelse af anprisningsmærkning er bl.a., at det er anerkendte ordninger med en uvildig kontrol

FØDEVAREANPRISNINGER Hvilke udfordringer har Coop stødt på undervejs Vi kan se at nogle mindre leverandører som ikke har lovgivnings back-up, støder ind i problemer. Her henviser Coop leverandørerne til Lolex. Vi har set en del leverandører og agenter som importerer produkter fra ikke EU lande, som ikke kan overholde den nye anprisningslovgivning Det er en udfordring at gøre budskaberne kommunikerbare, både når det gælder markedsføring i butik, i avis og på varerne. F.eks. har vi en udfordring med at markedsføre Nøglehullet i F&G samt i fiskeafdelingerne. Selvom ernæringsanprisninger er blevet mere styret med den nye lovgivning, vil der stadig kunne opstå tvivlstilfælde. Her ser Coop med spænding på den nye forhåndsgodkendelse af mærkning og markedsføring som FVST arbejder på.