Hvorfor vil jeg bruge video i min undervisning?
Baggrund Undervisning med video i 1980’erne Naturvidenskab – fysiologi – medicin Video som læringsredskab – didaktik NIK Kursuslederens perspektiv – implementering Kurset ”Radioaktive isotoper og ioniserende stråling” Hvad skal det nytte? Cost-benefit: •Bedre læring? •Mindre resursekrævende? •Sjovere? •Smukkere? •Rigere? •...
De studerende Video i dagligdagen Video i undervisningen er relevant, fordi video er en del af hverdagen… Visuelle elementer Billeder som erstatning for (eller supplement til) tekst... Kan lette forståelse og fremme læring Rytme og tempo Korte sekvenser Visualisering af procesforløb / rumlige strukturer Vanskeligt at forklare med ord Fleksibel læring Forskellige læringsstile Tid / sted
Video og Internet Udelukkende streaming video (Internet-baseret real-time streaming) Video integreret med andre læringsresurser Relation til fleksibel læring
Video i undervisningen Video-præsentationer Video-sekvenser / illustration af sammenhænge, procedurer, fænomener etc. Videooptagelser til dokumentation og analyse af forløb i undervisningen Videokonference Aktivering af deltagere Lærer studerende studerende Undervisning læring Aktivering med henblik på tilegnelse af kompetencer
Kurset Radioaktive isotoper og ioniserende stråling Tværinstitutionelt / tværfakultært / metode-orienteret (100 studerende pr. kursus) –fysik, kemi, biologi, fysiologi, medicin Kandidat-, ph.d.- og efteruddannelseskursus Forskellige fag / baggrund (biologi, biokemi, fysik, humanbiologi, medicin, farmaci civilingeniør i medicin & teknologi...) Studerende / erhvervsaktive kandidater Samtidig undervisning på dansk og engelsk
Undervisningselementer supplerer hinanden Forelæsninger ( deltagere) Laboratorieøvelser (max. 16 deltagere i grupper à 4 personer) Diskussionstimer m. ”cases” Diskussionsfora på LMS Løsning af regneopgaver med netbaseret støtte Praktisk anvendelse af Internet-resurser Laboratorieøvelser er obligatoriske. Øvrige undervisningselementer vælges frit
Forelæsninger Laboratorieøvelser Diskussionstimer Selvstændigt arbejde •Rapporter •Regneopgaver •Diskussionsgrupper •IT-baserede selvtests Udstrakt anvendelse af LMS og Internet
Video-elementer i kursus Videopræsentation med Powerpoint-plancher –Forelæsninger på engelsk, videopræsentationer på dansk Video-clips til demonstration af processer og procedurer, fx –Animering af radioaktive henfaldsprocesser –Strålehygiejnisk korrekt håndtering i laboratoriet af åbne radioaktive kilder –Arbejde i produktionslaboratorier med høj klassifikation (B-lab) – strålebeskyttelse –Arbejdsprocedurer ved konkrete analyser –Visualisering af nuklearmedicinske undersøgelser –Fremhentning af fysiske og strålehygiejniske referencedata fra Internettet … (forts.) Forelæsning Laboratorieøvelser Selvstændigt arbejde
Video-elementer (forts.) Dokumentation af studerendes eget laboratoriearbejde og efterfølgende analyse –Overførelse og afskærmning af radioaktivt stof –Kontrolmåling af laboratoriearbejdsplads og personer –Dekontaminering af arbejdsplads –Behandling af radioaktivt affald
Videopræsentationer Fra lineært forløb til præsentation med navigationsmuligheder Fra auditorieoptagelse til studieoptagelse Kobling til Internet-resurser En video-præsentation er ikke blot en forelæsning optaget på video?
Videopræsentationer Fokus Vægtning af forskellige elementer (video/audio, slides, html) Hjælp til læringsprocessen?
Video-clips til demo af processer og procedurer Korte sekvenser (1-2 min) Enkelt budskab Enkel opbygning og ”dramaturgi” – levende billeder Overblik og fokus på detalje
Video-clips til demo af studerendes arbejde Analyse og refektion
Udvikling af ”genrer” Postulat: Et nyt medie udvikles ofte med udgangspunkt i en eksisterende medie/genre, afsøgning af mediets muligheder sker gradvis og gennem forsøg (”trial and error”) Nye tekniske muligheder mht. præsentationsteknik og kommu- nikation skaber nye anvendelser, der i begyndelsen anvendes som en replika af en tidligere genre – med mulighed for senere erfaringsbaseret udvikling
Eksempler Klassisk forelæsning forelæsning med tavle forelæsning med overheads forelæsning med Powerpoint Videopræsentation Teater film Tekst hypertekst Kongresforedrag (naturvidenskab, medicin) poster-præsentation (fra ”artikel” til ”plakat”) Videnskabelig artikel Essay bundet form
Betydning af ”form” Optimering af formidling Afstemning efter formål, budskab, og modtagerens situation Aftager / modtager, fælles forventning – skaber overblik
Status Hvor er vi nu mht.: –Anvendelse af gennemprøvede metoder til brug af video i undervisningen? –Forståelse af didaktiske aspekter? –Optimering af læringsmæssigt udbytte ved videoanvendelser? –Afprøvning og sammenligning af metoder og dokumentation? –Genrer og typer? Samspil ml. underviser og teknisk-pædagogisk ekspertise Hvor går kursuslederen hen for at få svar? Hvorfra får han tid?