LEAN Produktion påvirker arbejdsmiljøet – også ledelsens

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Kend din værkstøjskasse
Psykisk arbejdsmiljø.
Social Kapital – rig på relationer
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Udvikling af spil strategi. Andrew Pakes PGA Professional.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Værdistrømsanalyser.
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Arbejdsmiljøcertificering
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Erna Storgaard - Kastanievænget Vonge - tlf Målnedrulning At have fælles.
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Om feedback og tilbagemeldinger
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Forøg din værdi som konsulent
Fokus på personlige kompetencer
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
IS-Strategi.
Velkommen.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Formuepleje kræver en strategi Senior formuerådgiver
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Forbedringstavlen – er et must
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Udarbejde af den fremtidige flow
Formål – i dag Lidt dybere kendskab til lean Tankesættet Værktøjerne
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Quality Management Systems
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Ledelse i forskellige retninger
Selvledelse (Empowerment)
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Indlæg for avlsrådgivere torsdag d. 29. september 2011 Projektleder Ulrik Toftegaard Jensen Team Økonomi & Management, VFL,Kvæg,
Carsten Lindorf Lean Forandringer Problemstillinger.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
at få sund fornuft til sund adfærd….
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Stress En folkesygdom?.
Hvad er lean? Lean er at opnå en kultur, baseret på løbende forbedringer, hvor der fokuseres på, hvad der giver værdi, set med kundens øjne. Alt andet.
1 21. september 2016 Introduktion til Lean Vedligehold.
Kvalitetsoptimering af produktionen i metalindustrien.
Stressmanagement En ledelsesopgave
Firmamøde Firmanavn.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
"De er jo så søde alle sammen"
Det produktive team Software kvalitet og kultur
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

LEAN Produktion påvirker arbejdsmiljøet – også ledelsens Fra masse produktion til ensartet flowstyret produktion. - LEAN giver i sig selv ikke et bedre eller dårligere arbejdsmiljø. Men åbningerne i LEAN og måden at takle processen på kan medvirke til et bedre arbejdsmiljø. - Der findes ingen entydig sammenhæng mellem LEAN og arbejdsmiljø (Arbejdsmiljø instituttet).

Agenda Lidt om mig selv. Fakta om Nobel Cigars Production (NCP). LEAN – typer. LEAN – fællesnævner. LEAN – hvem bliver presset. Ledelses optikoner/rammer. LEAN som strategi. Den ”nye” leder. LEAN Processen - generelt. Sådan gjorde vi på NCP - tidslinje. Tavlemødet på NCP.

Lidt om Edvard ANdersen Uddannelse Elektriker; El-ingeniør. Kurser EHS Auditør; General management; Det nye lederskab; LEAN-expert. Stillingsbetegnelse Teknisk chef (EHS manager). Succes'er - Implementering af: Ny produktion i eksisterende. EHS. LEAN.

Nobel Cigars Production Fakta: Ejet af ST - styret af HW. Råvarelager og forarbejdning, produktion, forsendelse. Semi-automatisk cigar/cigarillos/cerut produktion. 85% eksport. 250 millioner enheder produceres om året. Markeds ledende i DK - nr. 3 i verden. 5 store produktionsgrupper. LEAN implementeret i 2 grupper. 90 timelønnede; 20 funktionærer. Gennemsnits alder 50 år; Gennemsnits anciennitet 16 år.

LEAN - typer SUCCES LEAN enterprice (salg, marketing mv.) LEAN Produktion LEAN Administration ”Økonomi” SUCCES

LEAN - fællesnævner SUCCES TAB Ensartet fleksibelt flow Værdistrømme Lagre Stop Bevægelse Venten Transport Defekter Fejl For meget/lidt TAB Ensartet fleksibelt flow Variationer Levere hvad forventes Takt tid SUCCES Værdistrømme Værdi (for kunden) Forståelse Kvalitet Forventning

LEAN – hvem bliver presset Bestyrelsen/Ejeren/Direktionen Succes Direktøren/Topledelsen %Samarbejde Funktionschefen %Ansvar Resultater Evaluering %Egne ideer Mellemlederen Flow = Synlig medarbejder afhængighed Arbejderen Operatøren Specialisten Succes

LEAN – hvem bliver presset Lederens mulige faldgrupper: Hvis man ikke tør give slip på ”ansvaret” – medarbejder grupperne afgør ”selv” hvad der skal arbejdes med. - Hvis man ikke sætter målbare mål. - Hvis man ikke fastsætter sproget, spillereglerne og ikke skaber rammerne som gør kulturændringer mulige. - Hvis man ikke praktiserer problemløsende adfærd. - Hvis man igangsættes for store projekter som organisationen ikke kan løse. Erkend egen begrænsning. - Hvis man ikke praktisere kulturen: Problemer/Tab er ikke nogens ”skyld”. Er lederens kompetencer tilstrækkelige til begivenhedsledelse.

Ledelses - optikoner Pan-optikon Duo-optikon Syn-optikon Kosmo-optikon Du kan se, at alle kan se, hvad du kan To personer som Ingen kan se Alle kan se dig - du kan se alle Ingen ved hvornår nogen ser LEAN rummer dem alle LEAN er forandringsledelse med rammer som er skabt af begivenheder - begivenhedsledelse: Det rette øjeblik - momentum. At glemme sig selv, organisationen først. At befri erindringen (lære forfra). Vi (lederen) er modtager af det pludselige, uventede, forventede, trivielle. At kontrollere, at dem, der kontrollerer sig selv, kontrollerer sig selv. Konsekvent. Overbevisende. Ideer gøres håndgribelige. Værdier virkeliggøres.

LEAN som strategi =Trivsel – At inspirere til udvikling af overblik ved at give mulighed for det. At uddelegere kvalitetskriterier. At stimulere aflæring og indlæring. Situeret anerkendelse. – Nyttige leder dyder: Den oplyste manager. Den fantasifulde. Tjeneren for fællesskabet. Gentleman - Generalen. Handlekraft. Mikrologisk medlevelse. Det humanistiske blik. – i kontrol med begivenheden. =Trivsel

Den ”nye” leder Lederen manifestere sin og organisationens afhængighed af medarbejderen: Lederen er gavmild – og udviser tillid. Lederen er herre over tiden (Takttid) - ind til stadiet Heijunka (Operatøren bliver takten). Kommunikativ kapacitet. Faglig (Data er aldrig til diskussion). Alvorlig (Den begivenhed der er lige NU! ... Er vigtig for os). Ide-fremmende. Samlende. Fornuft versus kutymer.

LEAN - Processen Hvordan gjorde vi inden – kort sagt? Ledelsen – Hvor i produktionen får vi hurtigst muligt den størst mulige succes = Mindre tab. Motivations faktor for Ledelsen. Mindre tab = Bedre bundlinje øjeblikkeligt. Har ledelsen og medarbejderne forstand på LEAN = fælles kursus. Alle produktionsgrupper på 1 uges kursus sammen med deres arbejdsleder = man er fælles om ændring af kultur. (Ledelsen deltager og evaluere). Opgaver fra kurser er kick-startere i grupperne = Hurtig fælles medarbejder succes.

LEAN – Tidslinje for NCP. LEAN kan løse problemer Lagre, Fejl, %Team Chefer uddannes Info på ledermøder Konsulent firma hyres Mål; Value Stream Map Produktionsgrupper undervises af teknisk skole Sprog; Produktionsproblemer noteres Tavlemøde testes med konsulent Chefer + Ledere deltager 1. Tavlemøde i problemgruppe a Problem løsende adfærd; Evaluering x 2 Produktionsproblemer igangsættes Teknikere under pres; Mange aktiviteter 2. Tavlemøde i produktionsgruppe a Færre aktiviteter; Gruppen ser på sig selv 1. Tavlemøde i produktionsgruppe b Problemløsende adfærd; Evaluering x 2 Det er vigtigt, at den enkelte leder er med i processen

Definer sproget, fastlæg mål. Rammen for kultur ændring

Måltavle Ledelsens evaluering af tavlemødet (arbejdslederen).

Større tværfaglige opgaver Se Tænk Planlæg Udfør Alt skal være målbart

Spørgsmål