Sprog/billeder på Internettet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
Advertisements

Overordnet målsætning:
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
LinkedIn Intro.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Borgernes barrierer for brug af IT
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Udlægning af en ny cache
Internet til alvor og sjov
Ledelse i Praksis – 4. aften
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Computerens anatomi.
Elevernes digitale dannelse
ART GALLERIES Gruppe 4.
Om feedback og tilbagemeldinger
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Tekstformidling på Internettet E 2003
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
SEO PÅ AU.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Appelformer Logos, etos og patos.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Spørg først dig selv: Hvad koster varen andre steder?
2010.  ¤Opslagssider:  Find denne adresse:   Det officielle Danmarks hjemmeside - Statens Information - især med statistik. Oversigt over alle myndigheder.
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Budskabet skal ud Derfor Ingen fugleklatter på ruden Mundret sprog Ingen formelle fejl Spændende layout.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
2010.  ¤Opslagssider:  Find denne adresse:   Det officielle Danmarks hjemmeside - Statens Information - især med statistik. Oversigt over alle myndigheder.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Præsentation af Feel like Maj Ideen Et værktøj til at finde frem til de af destinationens oplevelser, som bedst matcher gæsternes ønsker og behov:
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Årsplan – en kort en lang
Klaus Kjøller Om retorikkens betydning for samarbejdet med plejefamilierne Servicestyrelsen: Konference om plejefamilieområdet Byggecentrum Kursuscenter.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Ethos analyse af Camilla, Thor, Peter og Jens. Analyse af troværdighed Kompetence Sikker Sproget indeholder få grammatiske fejl Ekstravagant sprogbrug.
Øvelse 1: First Impressions
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Hvem er vi?.
Fake news, research og kildekritik
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Fake news, research og kildekritik
Fake news, research og kildekritik
Hvordan kommer vi ind ad døren?
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Præsentationens transcript:

Sprog/billeder på Internettet

Det står galt til på mange danske hjemmesider Det står galt til på mange danske hjemmesider. For at give de besøgende et positivt, samt troværdigt indtryk, trænger hjemmesiderne i mange tilfælde at blive skrevet i langt klarer og mere brugervenligt sprog. http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/16/093155.htm?rss=true De sproglige formidlingsproblemer på nettet skyldes især 3 forhold: Generelt sproget Benyttelse af trykmedie i webmedie God målrettet kommunikation

Stil jer selv disse spørgsmål: Hvorfor vil jeg have en hjemmeside? Hvem skal bruge den- og til hvad? Hvilket billede vil jeg gerne tegne af ”mig” via denne hjemmeside? Mange organisationer har ikke stillet sig selv disse spørgsmål. Nogle er blot på nettet for at være det, for vi er jo i 2011! Dette kan fører til statisk og ikke brugervenlige hjemmesider.

Formålet skaber målgruppen: En hjemmeside uden formål er formålsløs! Bliver brugeren en gang skuffet af en side, er der store chancer for de ikke vender tilbage.   Skuffende Eks. www.Spejlbuen.dk De leverer indretnings- og designløsninger. Viser ingen udført arbejde, ingen priser eller forklarede eksempler.

En virksomhed bør stille sig selv følgende spørgsmål: Skal siden give information til potentielle kunder/brugere? Skal den servicere eksisterende kunder? Skal den oplyse om produkter? Skal den sælge produkter? Skal den rekruttere nye medarbejdere? Dette skal kommunikeres ud korrekt! Ud fra formålet med hjemmesiden, bestemmes indholdet. Vend jævnligt tilbage til formålsparagraffen og se om den lever op til det som nedfældes på hjemmesiden.

http://www.poynter.org/ The poynter institute I St. Petersburg At skrive til skærmen kræver en forståelse for hvad det betyder at læse ved skærmen. Man skriver som udgangspunkt sin tekst til skærmen, så den kan læses direkte fra skærmen. http://www.poynter.org/ The poynter institute I St. Petersburg Nr. 1 = overskrifter, nyhedsresumeer og billedtekster http://www.poynter.org/ ”The poynter institute I St. Petersburg i Florida har ved hjælp af eyetrack analyser fundet ud af at overskrifter, nyhedsresumeer og billedtekster er det første, man ser, når man åbner en side. Billederne ser man først på bagefter- nogle gange først anden gang, til trods for at der blev benyttet en hurtig computer, som hurtigt hentede billederne ned! Interessant. Poynter anbefaler derfor at man på nettet satser på tekst, der hurtigt kommer til sagen klar information. At billeder taber til tekst på nettet er en overraskende konklusion. På det trykte medie er det omvendt med hensyn til avis læsning. Der kikker man på billederne først! Poynter siger at der er en anden målrettethed når folk søger på nettet! Her søger man noget bestemt.   Dog kan man sige meget med billeder. Hvis det bliver for kringlet at skulle forklare, så er billeder rigtige gode.

Man er som bruger på nettet redaktør for sin egen avis. Sandt / Falsk ?

Sejr eller nederlag Får man et dødt link = nederlag. Får man ikke svar på den information man søger = nederlag. Et klik i den rigtige retning og tilegnelsen af den rigtige information, som tilfredsstiller ens informationsbehov = sejr.   Troværdighed Et ord alle personer / virksomheder gerne vil forbindes med! En bruger vil hurtigt danne sig et overblik over troværdigheden på en bestemt side.

Ethos, Image og identitet Ethos = Afsenders troværdighed (person / virksomhed) En afsenders ethos er lig med den måde modtageren opfatter afsender på. Image = Måden en afsender håber og ønsker at blive opfattet på. Identitet = Kernen i personen / virksomhedens personlighed og kultur.   Ethos = Subjektiv dannelse af modtageren.

Sproglige kompetencer Folk går meget op i stavefejl eller udtalelser i medier. www.eb.dk   Sproglig korrekthed er en vigtig del af troværdighedsformidlingen, specielt på en hjemmeside, hvor folk virkelig er på vagt om denne side er troværdig eller ej.

Åbenhed Åbenhed er en stor kvalitet på Internettet. Links til beslægtede emner (viser man har læst på lektien, og at man ikke er bange for at læserne læser andre steder end hos en selv) Sproglig nyskabelse kan være stødende. Brug udbredte ord

Det rigtige indhold Det skal ses som en slags interview når en bruger klikker sig ind på en hjemmeside:   Hvad laver I? (Kan i opfylde mit behov?) Hvem er jeres målgruppe? (Kan jeg identificere mig med dem?) Hvad koster det? (Har jeg råd?) Hvem er I? (Hvem kan jeg tale med?) Hvad kan jeg ellers få svar på(overrask mig med værdifuld information).

Får man hurtigt og nemt svar på sine spørgsmål, så bliver man længere på siden.   Et paradoks ved internetadfærd er kombinationen af utålmodighed og lysten til at søge information, som den enkelte bruger ikke havde planlagt at søge. Infoen må ikke være tung.

På Internettet er det som hovedregel vigtigt at teksten hurtigt kommer i gang med det vigtigste indhold. Tålmodigheden på Internettet er lav. Eks. 1 Telegrafen Eks. 2 Det forhold, at det ikke har været solskinsvejr særlig mange timer denne sommer, og at det tilmed har været koldt og vådt, påvirker mit humør. Det påvirker mit humør, at det ikke har været solskinsvejr mange timer denne sommer, og at det tilmed har været koldt og vådt. Man skal forestille sig da telegrafen blev opfundet under den amerikanske borgerkrig. På det tidspunkt kunne en meddelelse blive afbrudt midt i telegraferingen, og derfor var man nød til at komme med den vigtigste nyhed / info. først, så man var sikker på at i hvert fald den kom igennem.

En tekst bør aldrig ende i en blindgyde En tekst bør aldrig slutte helt. Der skal være mulighed for hjælpe læseren videre, enten inden for samme hjemmeside, eller andre eksterne sider. Hav så vidt muligt kun en idé / dimension pr. afsnit. Undgå afsnit på mere end 4 – 5 linjer