Hjalti Jónsson Psykolog og Ph.D. stud

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Behandlingens rammer Individuel gruppeforberedende samtale
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Og hvordan man håndterer den.
Psykolog Tue Hartmann Center for Psykiatrisk Forskning
At være magtesløs med den magtesløse
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
OCD – vejen mod beskæftigelse med tvangstanker og tvangshandlinger
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Temadag Funktionelle lidelser.
Anvendelsesorienteret undervisning i Region Syddanmark
TERM modellen Introduktion til øvelse
Selvopfattelse.. STIGMA
Skal ritualerne tage magten? OCD – en skjult folkesygdom
Velkommen.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Kognitiv-adfærdsterapi ved Angsttilstande
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Læring i et vejledningsperspektiv
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Pårørendeseminar Aulum Fritidscenter Bjarne Yde PsykInfo Midt
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Brand og ildspåsættelse
Kognitiv model for misbrug
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Velkommen til Lægedage
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Pårørendeseminar Hvad er …. Angst & OCD ? Aulum Fritidscenter Lørdag d. 9. oktober 2010 Bjarne Yde Psykiatriskole Vest.
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Når tvangstankerne tager overhånd – Angst og OCD
Stress En folkesygdom?.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Hvad er det? Hvordan kan det forstås? Hvad kan man gøre for at hjælpe? Bjarne Yde Ledende sygeplejerske Regionspsykiatrien Silkeborg Angst & OCD.
Hvordan opstår depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Guide til flygtningeforældre i asylfasen
Angst Årsager, symptomer og behandling.
Angst Psykolog Anna Helena Blomgren Johansson
Stresshåndteringsgruppe
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Præsentationens transcript:

Hjalti Jónsson Psykolog og Ph.D. stud OCD Hjalti Jónsson Psykolog og Ph.D. stud 28.02.08

Introduktion Psykolog ved Klinik for OCD Ph.D studerende ved Psykologisk Institut

Dagens program (dagsorden) Hvad er OCD – lad os prøve at forstå OCD! Behandlingsmuligheder – med fokus på Kognitiv - adfærdsterapi Inspireret af vores engelske kollegaer – introducere et generalt model af angst – fremfor at fokusere på enkelte diagnoser og specifikke angstmodeller – til gavn for flere – så kan man altid gå mere i detaljer selv Forudsætter at I har en lille smule kendskab til disse forskellige angstdiagnoser – hvis dette ikke er tilfældet (bedes I række hånden op) så skal jeg nok forklare hvad kendtegner hver diagnose – når jeg taler om forskellige patienter…..

OCD diagnosen Tilstedeværelse af tvangstanker og/eller tvangshandlinger Symptomerne medfører lidelse eller påvirker dagligdagsfunktioner Varighed mindst 2 uger (DSM-IV = mindst 1 time per dag) Men hvad er OCD I virkeligheden? (Næsten) alle kender følelsen af at være bange! OCD er en form for angst tilstande

Angst – at være bange for noget

OCD – angst for egne tanker

OCD – angst for egne tanker Hvordan håndterer vi det! Vi kan jo ikke flygte fra (undgå) vores egne tanker – eller kan vi?? Når tankerne skaber problemer – definerer vi dem bl.a. som TVANGSTANKER

Tvangstanker - definitionen Ufrivillige tanker, idéer, forestillinger eller tilskyndelser, som tilbagevendende dukker op i bevidstheden og som medfører ubehag Tankerne er jeg­fremmede, men erkendes som egne tanker

Hyppige tvangstanker Tanker om snavs og smitte Tanker om sygdom Tanker om at noget frygteligt skal ske Tanker om at skade sig selv eller andre Tanker med sexuelt eller religiøst indhold Tanker om at ting skal være perfekte eller symmetriske Overtroiske eller magiske tanker

Eksempler af tvangstanker Impulser eller tanker om: At skade eller være voldelig over før børn, især små børn. At angribe en bestemt person At dræbe nogen Voldtage en kvinde Seksuelt overgreb på børn At ens ægtefælle og børn bliver skadet af usynlige kemikaler m.m

Disse tanker kommer fra….. Undersøgelse i 1978 = 80% af “normale” folk. Undersøgelse i 1984 = 90% af “normale” folk.

Tvangstanker er et normalt fænomen Hvis det nu ikke er tvangstanken I sig selv som er problemet – hvad er så problemet??? Meningen om tvangstanken Måden vi reagerer på dem: Vores forsøg at komme af med dem Kontrolerer dem “Løsningsstrategier”

Opsummering Tvangstanke Mening om tanken Automatiske reaktioner (angst) Strategiske reaktioner (tvangsritualer)

Eksempel – “tiltro i situationen” Tvangstanke: Tanke om død/kræft/ bakterier Mening om tanken: Jeg bliver smittet af HIV/kræft – Jeg dør – Jeg kan ikke gøre noget (tiltro: 95%) Tvangshandlinger, undgåelse m.m Angst – ubehag – rastløs – vrede – irritation

Hvad gør man når man har det ubehageligt? Prøver at løse “problemet” Løsningsstrategier Tvangshandlinger (ritualer) Undgåelse Søge bekræftelse Neutralisere Sikkerhedsadfærd m.m

Det som vedligholder OCD´en Tvangstanken ANGST UNDGÅELSE BETYDNING: Jeg er en ond person Jeg er en pædofil Kommer i tvivl Jeg bliver smittet SIKKERHEDSADFÆRD RITUALER VI REAGERER SOM OM DETTE ER SANDHEDEN!! SØGER BEKRÆFTELSE

Når løsningen bliver til problemet Concordia University; Canada Tjeking adfærd 1 gang = 95% sikkerhed 19 gange = 80% sikkerhed

Behandlingsmuligheder Kognitiv adfærdsterapi (60-70%) Medicin (60-70%) Kombinationsbehandling

Hvorfor skulle vi tage KAT alvorligt? KAT er anbefalet som “første valgs” behandling for OCD (Nice –rapport UK; referenceprogrammet DK) Tilstræbt evidence baseret/effektorienteret Enkelt og forståeligt (både for terapeut og patient)

Hvordan virker psykologisk behandling Folk lider af angst fordi de tror situationen er mere farlige end den i virkeligheden er Behandlingen går ud på at hjælpe vedkommende til at overveje en alternativ mindre truende forklaring af deres problemer Hvis den alternative forklaring skal kunne hjælpe, skal den: Passe med individets tidligere erfaringer Virke når den bliver afprøvet

Hvordan virker psykologisk behandling En god behandling drejer sig om to personer der arbejder på at finde ud af hvordan verden fungerer i virkeligheden

Fokus i terapi Ændre tænkning (change beliefs) Ændre adfærd Afprøve antagelser (hypotheser) Bl.a ved brug af Diskussion Guided discovery Adfærdsekperimenter Ændre adfærd De strategiske reaktioner (f.eks. sikkerhedsadfærd) Afprøve om ubehaget/angsten (automatiske reaktioner) bliver ved eller aftager af sig selv med tiden

Ændre kognition (beliefs) General forståelse for problemet Identificere katastrofetænkning Evt. Teori A vs. Teori B Diskutere evidence for katastrofetanken Finde en alternativ mindre angst-provokerende tanke og evidensen for den Afprøve ideen/tanken f.eks ved en adfærdseksperiment, pie-chart

Teori A vs. Teori B Teori A Teori B OCD Hvis jeg tænker noget dårligt vil det øge risikoen for en katastrofe Mine tanker kan ikke have direkte indflydelse på virkelige hændelser Hvis jeg kommer i tvivl om komfuret er slukket, sker der ildebrand Selvom jeg tvivler sker der ikke noget Hvis jeg får bakterier på mig, får jeg kræft Jeg er angst for at blive smittet af kræft Jeg er pædofil Jeg er bange for at være pædofil Jeg kan ikke tålerere ubehaget – det vil aldrig blive bedre Ubehaget vil dale med tiden af sig selv

OCD treatment rationale Adfærds orienteret teorier Rationale = habituation and extinction (tilvænning og udslukning) ANGST Tvangshandling Forventet ubehag Aktuelt ubehag Eksponering TID

Ændre adfærd - Eksponering Udsætte sig for det ubehagelige stimuli Uden at lave tvangshandlinger Undersøge hvad der sker i virkeligheden

Eksponering som eksperiment (adfærdseksperiment) Afkræfter katastrofetænkning Bygger evidence for den alternativ teori

Eksponering som eksperiment Situation Forudsigelse: Hvad præcist tror du sker? Hvordan kan du vide det? Eksperiment: Hvad vil du gøre for at teste antagelsen? Resultat: Hvad skete der? Hvad lærte jeg? Røre ved håndtaget uden at vaske hænder bagefter Jeg bliver voldsomt angst (8), for at smitte mine børn da jeg kommer hjem (99%)– De bliver syg – jeg kan ikke komme næste gang Røre ved håndtaget, gå hjem og give børnene et knus uden at vaske hænder Børnene blev ikke syg Børnene bliver ikke syg, selvom jeg ikke vasker hænder… (50%)

Tre typer adfærd OCD-adfærd (tvangshandlinger)– vedligeholder OCD´en Normal adfærd – begynder at skubbe OCD´en væk ANTI OCD adfærd – får bekæmpet OCD´en for alvor

SLUT www.drhjalti.com