Download præsentationen
1
Kognitiv-adfærdsterapi ved Angsttilstande
Hjalti Jónsson, psykolog og phd. stud
2
Introduktion Psykolog ved Klinik for Angst og Tvangsl.
PhD studerende ved PI
3
Dagens program (dagsorden)
Hvorfor kognitiv adfærdsterapi (CBT)? General kognitiv teori af angst Panikangst, Socialfobi, OCD, GAD, PTSD Behandling af angst
4
Hvorfor skulle vi tage CBT alvorligt?
CBT er anbefalet som “første valgs” behandling for angst (Nice –rapport UK; referenceprogrammet DK) Tilstræbt evidence baseret / effektorienteret Enkelt og forståeligt (både for terapeut og patient)
5
“First, do no harm” Psychotherapy is probably pretty useless and therefore mostly harmless There is now some evidence that some psychological treatments can cause harm.
6
“Debriefing” Study
7
Clinical Science: “Empirically Grounded Clinical Interventions”
Guidelines Outcome research Theory Clinical practice Evidence based patient choice Experimental studies and related research
8
2. del Den kognitiv angstmodel
9
Kognitiv model af “emotional response”: den simple version
Situation Fortolkningen af situationen (betydning/mening) Emotionelle reaktioner/følelser
10
Depression: Personligt tab Angst: Trussel eller fare for individet
Hvordan reagerer vi? Det afhænger af den betydning vi tilskriver situationen Depression: Personligt tab Angst: Trussel eller fare for individet Vrede: krænkelse af egne personlige rettigheder “if someone brakes your personal rules” Samvittighed/guilt: Hvis du overtræder dine egne regler
11
Det som patienten normalt vil vide
Hvorfor er min angst så svær/alvorlig? Hvorfor bliver angsten ved? Hvorfor mig, hvorfor nu? Hvad er årsagen til mine problemer?
12
Hvor starter vi som behandlere
Finde ud af hvorfor angsten er så svær/alvorlig! Identificere vedligeholdende faktorer! Evt. årsagsfaktorer kommer i anden række Godt at vide årsagen (f.eks til at forhindre tilbagefald) – men ikke nødvendigt
13
Hvordan virker psykologisk behandling
Folk lider af angst fordi de tror situationer er mere farlige end de i virkeligheden er Behandlingen går ud på at hjælpe vedkommende til at overveje en alternativ mindre truende forklaring af deres problemer Hvis den alternative forklaring skal kunne hjælpe, skal den: Passe med individets tidligere erfaringer Virke når den bliver afprøvet
14
Hvordan virker psykologisk behandling
En god behandling drejer sig om to personer der arbejder på at finde ud af hvordan verden fungerer i virkeligheden
15
Hvorfor er angsten så svær?
Spørgmål nr. 1: Hvorfor er angsten så svær?
16
Empathy: helping the patient to feel understood
First, the therapist has to understand
17
Angst og trussel: Forståelse af angstens sværhedsgrad
Anxiety is proportional to the perception of danger; that is perceived likelihood it will happen perceived “awfulness” if it did X ___________________________ + perceived coping ability when it does perceived rescue factors
18
Hvad holder angsten ved lige
Spørgmål nr. 2: Hvad holder angsten ved lige
19
Adfærd (og andre former for respons) er motiveret af betydningen
Når det gælder emotionelle problemer, så er adfærden motiveret af den betydning man tilskriver en given situation Adfærdsændringer kan vedligeholde og/eller forværre negative fortolkninger og derfor vedligeholde det emotionelle problem (angst, depression osv)
20
F.eks. sikkerhedsadfærd
Adfærd med det til formål at forhindre skader Har diverse effekt på vores fortolkninger/ideer Forhindrer afkræftelse Kan øge det stimuli som er misfortolket (can increase the stimuli which are misinterpreted) Øger rumination og optagethed
21
Simplified Cognitive model of the persistence of anxiety
Situation negativ fortolkning Reaktioner af opfattet trussel
22
Simplified Cognitive model of the persistence of anxiety
Events and situations negative fortolkninger Automatiske reaktioner Taktiske reaktioner
23
Øvelse 1
24
Simplified Cognitive model of the persistence of anxiety
Events and situations negative fortolkninger Automatiske reaktioner Taktiske reaktioner
25
Lade være med at forsøge at kontrollere automatiske reaktioner
Video 1 - Blake Lade være med at forsøge at kontrollere automatiske reaktioner
26
Hvor ligger årsagen?
27
“The cause of it all?” Folk udvikler såkaldte leveregler (“antagelser”) som hjælper dem ved at organisere deres verden og erfaringer Disse antagelser (leveregler) er som regel hjælpsomme I den situation når den er lavet Hvis disser regler er for rigide, kan det senere hen føre til problemer, når omstændighederne ændres Det skaber problemer når reglerne er: For negative For krævende For ufleksible
28
Angstens vedligholdende- og årsags faktorer
Pre-eksisterende antagelser/regler Situation negativ fortolkning Reaktioner af opfattet trussel
29
probability X awfulness -------------------------------
Udløsende hændelse Tidligere erfaringer (evt. skemata) Antagelse/leveregler Aktiveres Situation negativ fortolkning probability X awfulness coping + rescue Kropslige automatiske reaktioner Angst Sikkerhedsadfærd Taktiske reaktioner
30
Overview of the cognitive theory of emotion (1)
Den samme situation kan have forskellige betydninger for forskellige personer (sågar for den samme person i forskellige tidspunkter) Det er denne betydning som giver situationen/begivenheden dens emotienelle “impact” Emotionelle problemer opstår derfor folk har problemer med at strukturere og fortolke virkeligheden.
31
Overview of the cognitive theory of emotion (2)
Disse problemer opstår tilgengæld på baggrund af folks indlærte antagelser/leveregler, som på et tidspunkt i fortiden gav mening at bruge. Behandlingen indeholder kombinationer af: (i) At rette op på uhensigtsmæssige betydninger (beliefs) og fortolkninger. (ii)At få lært og afprøvet alternative måder at fortolke situationer på (iii) Hjælpe personen til at ændre deres situation. (iv) Hjælpe personen ved at afprøve nye adfærdsmønster som tager udgangspunkt I den alternative forklaring af deres problem
32
3. del Behandlingsmetoder
33
Kognitiv terapi – generelle principper
Klar aftale om problemer, mål og midler Altid symptombehandling Altid problemløsningsorienteret Åbent samarbejde mellem terapeut og patient Løbende evaluering med patienten
34
Sessionens struktur Dagsorden Målsætning Gennemgå hjemmearbejdet
Teknikker til at ændre adfærd/tænkning (evt. øvelser i sessionen) Nyt hjemmearbejde Samme struktur i intensiv behandling
35
Fokus i terapi Ændre tænkning (change beliefs) Ændre adfærd
Afprøve antagelser (hypotheser) Bl.a ved brug af Diskussion Guided discovery Adfærdsekperimenter Ændre adfærd De strategiske reaktioner (f.eks. sikkerhedsadfærd) Afprøve om ubehaget/angsten (automatiske reaktioner) bliver ved eller aftager af sig selv med tiden
36
Ændre kognition (beliefs)
General forståelse for problemet Identificere katastrofetænkning Evt. Teori A vs. Teori B Diskutere evidence for katastrofetanken Finde en alternativ mindre angst-provokerende tanke og evidensen for den Afprøve ideen/tanken f.eks ved en adfærdseksperiment, pie-chart
37
Teori A vs. Teori B Teori A Teori B PA
Den øgede puls må betyde at jeg er ved at få et hjerteanfald Den øgede puls får mig til at tro at jeg er ved at få dø (men det er blot en følelse….) SF Alle kigger på mig!! Jeg tror/føler at alle kigger på mig OCD Hvis jeg får bakterier på mig, får jeg kræft Jeg er angst for at blive smittet af kræft Jeg er pædofil Jeg er bange for at være pædofil
38
Katastrofetænkning – OCD eksempel
Jeg får skadelige bakterier på hænderne, når jeg rører et æg Hvis jeg rører andre bliver de smittede Hvis de igen rører ved andre mennesker bliver de også smittede alle sammen og kan dø. Det er mit ansvar at undgå at dette sker Derfor vasker jeg hænder
39
Eksponering Udsætte sig for det ubehagelige stimuli
40
Retningslinier for eksponering -I Antony, M.M. & Swinson, R.P. (2000). Phobic disorders and panic in adults. Washington, DC: APA 1. Øvelserne skal være planlagte, strukturerede og forudsigelige 2. Eksponeringen kan være gradueret 3. Undgå så vidt muligt distraktion og sikkerhedsadfærd 4. Bedøm angstintensiteten under øvelsen 5. Lad være med at kæmpe imod angsten, det fører blot til øget oplevelse af manglende kontrol
41
Retningslinier for eksponering -II
6. Eksponeringsøvelser skal gentages hurtigt og hyppigt 7. Eksponeringen skal fortsætte indtil angsten er dalet væsentligt (fx niveau 3-5 på 10-punkts skala) 8. Anvend kognitive mestringsstrategier 9. Vær forberedt på at det er ubehageligt 10. Ved social fobi anvendes særlige strategier som tiltrækker opmærksomheden
42
Video klip 2 – ERP øvelse
43
Eksponering som eksperiment (adfærdseksperiment)
Afkræfter katastrofetænkning Bygger evidence for den alternativ teori
44
Eksponering som eksperiment
Situation Forudsigelse: Hvad præcist tror du sker? Hvordan kan du vide det? Eksperiment: Hvad vil du gøre for at teste antagelsen? Resultat: Hvad skete der? Hvad lærte jeg? Røre ved håndtaget uden at vaske hænder bagefter Jeg bliver voldsomt angst (8), for at smitte mine børn da jeg kommer hjem (99%)– De bliver syg – jeg kan ikke komme næste gang Røre ved håndtaget, gå hjem og give børnene et knus uden at vaske hænder Børnene blev ikke syg Børnene bliver ikke syg, selvom jeg ikke vasker hænder… (50%)
45
Tre typer adfærd Sikkerhedsadfærd (angst-adfærd) – vedligeholder angsten Normal adfærd – begynder at skubbe angsten væk ANTI angst adfærd – får bekæmpet angsten for alvor
46
Video 3 – OCD huset - UK ANTI OCD adfærd
47
SLUT
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.