Idrættens Hus torsdag 26. april 2012 Forbindelse: WWKkMA Password: OkuJ4F Idrætsforeninger og Facebook
Intro Torben Lollike •Kommunikationskonsulent i Danmarks Idræts-Forbund •Hjemmeside og sociale medier •Fortid i badminton •Ikke særlig teknisk..
Aftenens program Sociale medier – en rundtur En forenings kommunikationsbehov Facebook – en hurtig introduktion Pause Facebook workshop – sådan gør I Slut
Sociale medier
Landskabet af sociale medier
Sociale medier - de mest brugte Facebook Twitter Twitter LinkedIn LinkedIn YouTube YouTube Flickr Flickr Slideshare Slideshare Google+ (Picasa) Google+
Foreningens interessenter (målgrupper) Medlemmer Medlemmernes familie Potentielle medlemmer Medier (lokale avis, radio eller tv) Sponsorer Potentielle sponsorer Naboer Kommunen (politikere og administration)
Informationsbehov Aktiviteter Fakta Kontaktdata Vision
Foreningens ‘web-behov’: Vise fakta-oplysninger Træneres kontaktdata Træningstider Bestyrelsesmedlemmer Informere om aktiviteter Kampe/konkurrencer Praktiske informationer (kørsel, ændringer m.m.) Styrke det sociale liv Billeder Kampreferater
Min påstand er …at en forenings behov for at kommunikere på en hjemmeside fint klares med en fan-side på Facebook
Kommunikation har alle dage været afhængig af teknik Trykmaskiner: Klubblade – foldere Kopimaskiner: Flere klubblade Internet: Hjemmesider Sociale medier: Fansider på Facebook
Facebook – socialt medie brugere i Danmark Hvilke foreninger har en hjemmeside Hvilke foreninger er på Facebook? Hvem er på personligt på Facebook? Hvem er på Facebook nu?
Derfor er Facebook en overvejelse værd for en forening: Foreninger tjener (også) et socialt formål I en god forening kommunikeres der også udenfor hallen – hvorfor ikke på internettet?
Overvejelser Det er er på Facebook jeres interessenter (medlemmer) er Adgang til mere perifere fans Mange kender Facebook, og hjemmesiden er dermed ikke afhængig af en webmasters indsigt i et cms- system Sænk barrieren for at bidrage til klubbens kommunikation Facebook er gratis – som at det ikke koster penge!
Eksempel: Gentofte Volley Lukket deres hjemmeside fører til deres fanside Samlet al kommunikation på Facebook Givet alle trænere mulighed for at skrive på vegne af Gentofte Volley
Resultater Langt flere besøgende på Facebook-siden end på hjemmesiden 4 x så mange besøgende på en uge som hjemmesiden havde i den bedste måned! 733 fans Det er tovejskommunikation, der involverer deres fans Skabt en kommunikationskanal i øjenhøjde med brugerne Plads til alle hold – ikke kun eliteholdene
Typiske spørgsmål 1: Kan jeg bruge siden uden en profil på Facebook? Svar 1: Ikke noget problem, Facebook sider er tilgængelige for alle.
Typiske spørgsmål 2: Vil modstanderne ikke skrive upassende ting på vores væg? Svar 2: Næppe, alle skriver under deres fulde navn.
Typiske spørgsmål 3: Kan man så finde os på Google? Svar 3: Ja, Google tager højde for Sociale Medier.
Andre eksempler: Benløse Floorball Benløse Floorball Hedehusene IF Hedehusene IF Gentofte Vangede IF Gentofte Vangede IF Apollo Danmark Apollo Danmark Danmarks Naturfredningsforening Danmarks Naturfredningsforening Carlsberg Sport Carlsberg Sport WE not me WE not me SAS
PAUSE
Prøve på Facebook: Oprette en fanside Kigge på administratorer Oprette begivenhed Oploade billeder Oprette en nyt coverbillede Linke til en nyhed Linke til en video
Etik Hvordan håndterer man kritik? Hvordan er det nu med billeder af børn?
Se så at komme i gang! Internettet er fyldt med guides Tilpas siden i takt med at du bliver fortrolig med platformen
Spørgsmål?
Skriv gerne til mig Torben Lollike