Workshop Digitalt medborgerskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning i teori
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Hvordan bidrager litteratursiden
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Formandens mundtlige beretning. ET FORRYGENDE ÅR - MED BIBLIOTEKERNE PÅ DAGSORDNEN.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Biblioteket som arena i viden- og oplevelsessamfundet
Opsamling >> Direktør i Danmarks Biblioteksforening Michel Steen-Hansen >> Sekretariatsleder i Dansk Folkeoplysnings Samråd Trine Bendix Knudsen Rum for.
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
infomere eller brobygger
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Unge og undervisningens medialisering
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Digitalisering og medialisering
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Nu er sitet jeres og hvad vil I gøre ved det?
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Folkebibliotekerne i vidensamfundet Next steps Sandbjerg konferencen 2010 Jens Thorhauge.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Planlægning, proces og evaluering
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Lederkonferencen 9. juni 2010
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kulturudvalgsmøde Ω Strategi for Gribskov biblioteker 2007 Ω Servicemål Ω Fælles fokuspunkter for bibliotekerne Ω Folke/skolesamarbejde Ω Portaler.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Leavitts model.
Behovet for en biblioteksdidaktik v
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Leavitts model.
Danskernes digitale bibliotek
Skal vi ha’ lov til nye rammer?
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Præsentationens transcript:

Workshop Digitalt medborgerskab Digitalt medborgerskab og nye kompetencer - koncept for kompetenceudvikling Workshop Digitalt medborgerskab Kolding 13. november 2012 Jens Jørgen Hansen jjh@sdu.dk

Dagsorden Digitalt medborgerskab – hvad er det? Biblioteks- og borgerservicefunktioner Udfordringer for bibliotek og borgerservice Koncept for kompetenceudvikling

Digitalt medborgerskab Civilt medborgerskab Politisk medborgerskab Socialt medborgerskab Rettigheder – lighed for loven, ytre sig, religionsfrihed Rettigheder – deltage i politiske processer Rettigheder – skabe lige muligheder Beskyttelse af den enkelte borger Ret til at ytre sig gennem digitale medier Tilegne sig informationer Følge politiske diskussioner Formulere politiske holdninger Benytte digitale serviceydelser Deltage i kommunikationskulturer Adgang til digitale ressourcer Forståelse af digitalt formidlet indhold Kompetenceudvikling – it-kyndighed Vejledning i brug af digitale ressourcer Birgit Jæger 2005

Kommunikationskulturer Mundtlig kommunikation Skriftlig kommunikation Audiovisuel kommunikation Digital kommunikation Medier Talesprog og kropssprog Håndskrift, bogtryk og billeder - papirmedier Film, tv og radio – elektroniske massemedier World wide web – digitale massemedier og interpersonelle skærmmedier Genrer Lejlighedstalen, politiske tale, skjaldedigtning Journalistiske genrer, videnskabelige artikler Tv-genrer, film, radiospil Wikipedia, digitale leksika, blogs, wikis, computerspil Værktøjer Stemme, krop og tonalitet Pen, blyant, papir Kamera, lydoptager, redigeringsværktøjer Computerprogrammer Miljøer Den lokale markedsplads Det religiøse, videnskabelige, kulturelle og nationale fællesskab Den globale landsby Det virtuelle netværk Hansen, J.J. 2012

Bibliotek og borgerservice - 3 udfordringer Formål: Missionen – hvad er vi sat i verden for at løse? Strategi – hvordan gør vi det? Værdigrundlaget – på hvilket grundlag gør vi det? Organisation – hvordan skal vi organisere os, hvad er vores kompetencer og hvem skal vi samarbejde med? Ydelser – hvad skal vi levere?

3 udfordringer for bibliotek og borgerservice Ydelser Organisation Formål Service Distribution Kurser Vejledning Videndeling Funktioner Afdeling Bygninger Samarbejdspartnere Ressourcer Lovgrundlag Politikker udviklingsplan

Formål Biblioteksloven 2008 Borgerserviceloven 2005 fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet ved at stille bøger, tidsskrifter, lydbøger og andre egnede materialer til rådighed såsom musikbærende materialer og elektroniske informationsressourcer, herunder internet og multimedier fungere som borgernes indgang til den offentlige sektor. enhed inden for kommunens administration, som varetager administrative borgerbetjeningsopgaver for kommunen samt eventuelt for andre myndigheder

Kulturministeriets digitaliseringsstrategi 2012-2015 Tilvejebringelse af effektive tjenester, som indsamler, bevarer, formidler og stiller kultur til rådighed i en tidssvarende digital form, der så vidt muligt matcher målgruppernes efterspørgsel Udvikling og effektivsering af de processer og aktiviteter, der understøtter de kulturfaglige aktiviteter på ministerområder igennem stadig digitalisering af forvaltningsprocesser mv.

Bibliotekets ydelser Fokus på formidling Brugeren Borgeren Kursusformidling (kurser og instruktioner) Hvordan bruge ressourcer? Vejledning - service (dialog og konsultation) Hvordan løser brugeren sit problem? Brugeren Borgeren Materialer + services Info-formidling (samlinger) Hvad og hvor findes? Hvordan få adgang? Videndeling (Fora for dialog mellem brugere) Hvordan muliggøre mødesteder og deltage i fællesskaber Fokus på systematik og adgang Hansen 2010

Virtuelle ydelser Fysiske ydelser Info- formidling E-bøger, musik, film, digitale tjenester Fysiske samlinger, Udstillinger, bøger, cd’er, dvd’er, tidsskrifter, lydbøger Kursus- formidling Videoinstruktioner og trin-for-trin manualer Fysiske kurser Vejledning Online vejledning Fysisk vejledning Videndeling Digitale bogklubber og digitale mødesteder (Palles Gavebod) Fysiske møder og kulturelle arrangementer

Organisation – funktioner – det 3. sted Værested Rum for oplevelser Læsemiljøer Rekreative rum Lærested Tilegnelse af viden og færdigheder Møderum Lektiecaféer Arrangementer Værksted Producere og eksperimentere med at skabe produkter Servicested Borgerservice Turistinformation … ….

Digitale kompetencer Kvalifikationer Kompetencer Kreativitet Viden og færdigheder Metoder Udviklingsprocesser 23 ting Info-formidling, kursusformidling, vejledning, videndeling, Organisatoriske forandringer Servicedesign: lufthavn, supermarked, bank, dagligstue

Organisatoriske udviklingsprocesser Strukturel udvikling: organisation, jf. Hanne Maries fire samarbejdsformer + nye partnerskaber Forandring Struktur Teknologi Opgaver Personer Opgaveorienteret udvikling: nye roller og funktioner i forhold til oplysning, uddannelse, kulturel aktivitet, borgerservice, digitalt medborgerskab Teknologisk udvikling: Nye metode og procedurer til fx bogudlån og serviceydelser Medarbejderudvikling: Kompetencer til håndtering af forandringer i struktur, opgaver og teknologi (materiale-systematik, formidling, vejledning, videndeling Leavitt

Udviklingsprocesser som projekt Opgaveusikkerhed – ikke rutine opgave Mål, rammer og angrebsmåde skal planlægges hver gang >< driftsopgaver Midlertidig organisation Projektledelse skal sikre tæt integration af kompetencer for at løse opgaven Ressourcekrævende: tid, udstyr, materialer Projektmodel kan styrke kommunikation, styring og refleksion omkring projekt

Projektmodel - Smtte-model     Projektmodel - Smtte-model

Sammenhæng: hvor er vi. Baggrund, forudsætninger og rammer Sammenhæng: hvor er vi? Baggrund, forudsætninger og rammer. Formuler bibliotekets/borgerservice kultur og værdigrundlag og aktuelle ståsted Mål: hvad vil vi (vision)? Skaber fokus, vigtiggør og værdisætter – en konstitutiv kraft. Tegn: Hvordan og hvor kan vi se tegn på at vi bevæger os i den ønskede retning (refleksivt spor). Tiltag: hvad skal skabe ændringer? Planlagte initiativer og handlinger frem mod målet. Evaluering: hvordan går det? Hvor langt kom vi? Hvordan skal vi måle det? Og hvordan formidle de nye erfaringer?

Kursusforløb med 3 dages undervisning og E-læring tilknyttet Digitalt medborgerskab - nye veje til fremtidens bibliotek og borgerservice Kursusforløb med 3 dages undervisning og E-læring tilknyttet Opstartsseminar på hotel m/ forplejning og overnatning Dag 1 Dag 2 Tema- dag Dag 3 Førlærings-forløb via E-lærings-platformen Blackboard (adgang til ca. 3 uger før kursusstart) Selvstudie/ gruppeopga-ver via E-lærings-platformen Blackboard (ca 4 uger mellem modulerne)

Litteratur Boye Andersen, Frode: Tegn er noget vi bestemmer : evaluering, kvalitet og udvikling i omegnen af SMTTE-tænkningen, Danmarks Lærerhøjskole 2010 Hansen, Jens Jørgen: Læremiddellandskabet. Akademisk forlag, 2010 Hansen, Jens Jørgen: Dansk som undervisningsfag. Perspektiver på didaktik og design, Dansklærerforeningen 2012 Jæger, Birgit: Digital medborgerskab i informationssamfundet. Paper presented at NOPSA, Reykjavik, Iceland, 2005 Knudsen, Hanne Marie: Bibliotek & Borgerservice. Du er altid velkommen, Danmarks Biblioteksforening 2010 Nielsen, J.C. Ry og Morten Ry: Anderledes tanker om Leavitt – en klassiker i ny belysning, Nyt fra Samfundsvidenskaberne 2002 Skot-Hansen, Dorthe, Casper Hvenegaard Rasmussen og Henrik Jochumsen: Folkebibliotekerne i vidensamfundet. Rapport fra Udvalget om folkebibliotekerne i vidensamfundet. 2010 Qvortrup, Lars: Det vidende samfund: mysteriet om viden, læring og dannelse, Unge Pædagoger 2008