Metodiske tilgange og filmiske virkemidler

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Advertisements

Filmtekniske virkemidler
Læringsstile og lektier
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Fortællinger & Genrer November 2010
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
En mulig scenografisk metode
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Trykte reklamer og tv-reklamer
EN KORT EN LANG en romantisk komedie Instruktör: Hella Joof Hjemmeside på:
Markedskommunikation Kapitel 10
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
?.
Engelbert H – og den sidste chance
Kortfilm – de 7 parametre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Digitale medier: formidling og design
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Om at tage gode billeder
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Hvad er et scenarie? Et scenarie er en fiktiv fortælling om en bruger, der bruger et system. Grundelementerne er: - en hovedperson - et sted - et forløb.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Vejlederens kommunikation
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Historiefortælling.
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Fortællertyper.
Et mærkeligt skib.
Tv-reklame.
D i g i t a l R e t o r i k 2 2 / 2. D i g i t a l R e t o r i k Problemer med Wordpress? -Så hiv fat i Lisbeth eller mig efter denne power point.. Ugens.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Analyse af noveller.
”Parts of speech” grundbegreber.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Digital videoformidling Rules of film grammar To ’skoler’ / paradigmer Continuity –Realisme, usynlige klip, Hollywood –Ingen opmærksomhed på udsigelsen.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Alternativ reklameassistent
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Konference om det digitale forsøg på HF Analyse og fortolkning af levende billeder i undervisningen og til prøven Workshop v/ Michael Møller, lektor i.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Titel – Forfatter - Årstal
- Virkelighedsvarianter
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Novelleanalyse introduktion.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

Metodiske tilgange og filmiske virkemidler Filmanalyse

Hvor er udgangspunktet? Reader-response metode  oplevelsen er udgangspunktet Biografisk metode  sammenhængen ml. instruktør og film er udgangspunktet Nykritisk metode  det autonome værk er udgangspunktet Sociologisk metode  samfundet/tiden er udgangspunktet

En film kan analyseres i to planer Handlingsplanet (indhold/plot) – Det fiktive univers, handling, miljø, dialog m.m. Fortælleplanet (form/stil) – score, klipning, kameravinkler og – bevægelser De to planer belyser hinanden og spiller løbende sammen

Komposition Den indre komposition (det dramaturgiske niveau: filmens handling) kan beskrives fx vha. berettermodellen Den ydre komposition: filmens opdeling i indstillinger, scener og sekvenser

Andre væsentlige elementer for en filmisk analyse: Personkarakteristik (filmens hvem og deres projekt) Miljø/location (filmens hvor)

Filmens fortæller Den alvidende fortæller (kan se alt) Den registrerende fortæller (er objektiv, ’fluen- på-væggen’) Personalfortælleren (begrænset til én person – dog ikke altid konsekvent som i litteraturen!) Jegfortælleren (meget begrænset fortælleform, ses i Drengen der gik baglæns) Vurder altid om filmen primært er fortalt subjektivt eller objektivt

Kameraføring Distance: Supertotal, total, halvtotal, halvnær, nær, supernær, ultranær (close-up) Kameravinkel: frø-, fugle- el. normalperspektiv Kameraets bevægelser: Fx panorering, tiltning, håndholdt kamera, zoom, travelling, steadycam…

Eksempler på beskæring Ultratotal

Beskæring total

Beskæring halvtotal

Beskæring Halvnær

Beskæring nær

Beskæring ultranær

Forskellige vinkler Normal Frø Fugl

Klipning Er klipningen en del af handlings- eller fortælleplanet? (indhold/form) Kontinuitetsklipning Eliptisk klipning (billeder blænder over hinanden) Montageklipning (sammenhæng dog ikke i tid) Krydsklipning (klipning ml. to handlinger som mødes) Parallelklipning (klipning ml. to handling som ikke mødes) Match cut (overensstemmelse ml. to klip) Lydbro (når lyden til nyt klip begynder før klippet) Hvordan er rytmen og intensiteten i filmen?

Lys og farve Lyd: der skelnes ml. effektlyd og synkronlyd - også filmmusikken (scoren) på fortælleplanet hører under ’lyd’

Husk at tænke selv… Filmanalyse er ligesom en litterær analyse et spørgsmål om at vurdere relevante elementer ud fra filmen selv og de spørgsmål den stiller. Tænk fx også på: Intertekstualitet Hvordan I udfylder filmens tomme pladser og hvad der får jer til det… Filmens genre Husk: Se filmen så mange gange som muligt

Analyse: Kom 4:12, Norge 1995

Metodisk tilgang: nykritisk/receptionsæstetisk fordi jeg vil have fat på forholdet mellem filmen, dens mange tomme pladser og modtageren

Genre: kortfilm dvs.: Kort, komprimeret fortælling Kan sammenlignes med et digt Anden fortællemåde end mainstreamfilm Få replikker Derudover Richard Raskins (lektor, dr. phil. i medievidenskab, Århus Universitet) 7 parametre

Raskins 7 parametre Skildret fra en primær persons vinkel Som træffer et vigtigt valg (stjæler uret) Indeholder et element af overraskelse (valget udbredes til udsigelsestidspunktet) Lyden er vigtig En central rekvisit (uret) Plads til modtagerens deltagelse (tomme pladser) Filmen afsluttes som en helhed

Indre komposition (det som foregår på handlingsplanet): Protagonisten tænker tilbage (flash back) Der trækkes en forbindelse mellem fortid og nutid Berettermodel? Ydre komposition: 3 sekvenser: Udsigelsestidspunkt (en scene + syv klip) Flash back (tre scener + 39 klip) Udsigelsestidspunktet igen (to scener + seks klip) Aktantmodel?

Manden  Manden/kærligheden  Kvinden (giver) (objekt) (modtager) Manden  Manden/kærligheden  Kvinden (giver) (objekt) (modtager) ?  Kvinden  ? (hjælper) (subjekt) (modstander)

Personkarakteristik: Flade personer. Personerne er typer (gammel, ung) som kun karakteriseres vha. udseende og enkelte handlinger Miljø To enkle locations

Fortæller: Personalfortæller, knyttet til protagonisten En indstilling viser endda protagonisten indefra (1:08). Bemærk også brugen af effekt på lydsiden (rumklang) Filmen er altså overvejende fortalt subjektivt

Kamera: Distance: Filmen åbner med nærbillede (intimiteten skabes med det samme) Vinkel: Bevægelser: håndholdt kamera (1:08) viser protagonistens point of view

Klipning: Rolig klipning, bruges til at sammentrække tiden I filmens mest afgørende øjeblik klippes der hurtigt (og modtageren danner inferenser). Gense: 1:10 – 1:21

Lys, farve: Lyd: Jordfarver der signalerer varme, autencitet og glød. I starten kun synkronlyd (fx harmonika), senere effektlyd (underlægningsmusik som beskriver følelserne i scenen). Musikken bruges således både på handlingsplanet og fortælleplanet

Filmens temaer: Ungdom > < alderdom (filmen får sagt noget om livet) Kærlighed > < fraværet af kærlighed (negationen)

Hvad kan filmen? Det er kunst at kunne binde et helt livsforløb sammen uden at det bliver en kliché Filmens kunstneriske højdepunkt er 2:40 hvor der klippes fra ungdom til alderdom med hovedpersonens suk. Sml. med Stanley Kubricks berømte klip i Rumrejsen 2001 hvor der klippes direkte fra en abe i stenalderen til et rumskib i 2001: http://www.youtube.com/watch?v=ML1OZC HixR0 (6:44)

Hvorfor filmanalyse? Fordi det skaber et udblik til andre medietekster som også trækker på intertekstualitet, genrekendskab og filmiske virkemidler. Se fx: LIT: http://www.youtube.com/watch?v=6wXjObmziE k&list=WLA40393A8AE385DF2 Og sammenlign med: http://www.youtube.com/watch?v=oJDO2uc8ZE k&list=WLA40393A8AE385DF2

Litteratur Pilegaard Larsen (2007): Medier og medieundervisning, Gyldendal Gissel, S.T.(2011): Mediedidaktik, Academica http://www.dr.dk/kortfilm/index2.asp?pageID =leksikon1&menuID=m_2 www.emu.dk/tema/medier/gymnasiale/organ isering/analysestrategier/index.html#indhold 14658992 Lokaliseret 03.05.11