Studentereksamen i AT - 2011 At være på – muligheder og problemer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer

Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Velkommen til orienteringsmøde Odense Katedralskole.
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Prøver 2014 Dagens motto: Husk nu det er en prøve, ikke en eksamen!
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Roskilde Tekniske Gymnasium
Velkommen til Lemvig Gymnasium Orienteringsmøder 2011
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Religion og Oldtidskundskab
Studentereksamen - stx
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Falkos sproglige studieretning
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Køreplan for studieretningsvalget: Orientering i klasserne Fyraftensmøde for elever og forældre den 20. november Afgivelse af ønske senest 1.december kl.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Orientering om studieretninger på RG En studentereksamen : 4 A-niveau, 3 B-niveau, 7 C-niveau 3 naturvidenskabelige fag på C Heraf.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
AT eksamen ”Mad og mennesker”
Valgfagsorientering 21. November 2011
Østre Borgerdyd Gymnasium
Gymnasiet (Stx)
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
AT-årsprøve 2.g.
Almen studieforberedelse
AT efteråret 2011 August 2011 / MG & BR. Overordnet emne At være på - muligheder og problemer.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Prøver 2011 Obligatorisk for 9. kl.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
AT-eksamen Ressourcerummet Du finder ressourcerummet som et link på forsiden, når du logger på Lectio. Foretrækker du et usb-stick, kan du få det.
Fagkategorierne i projektet Humaniora Sprog, litteratur, historie, musik, kunst, religion, filosofi, medier Samfundsvidenskab Politik, økonomi, samfundsforhold,
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Almen sTudieforberedelse 2017
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Større skriftlig opgave i 2.hf
Udkast til justering af KS
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
KNÆK KODEN.
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Studentereksamen i AT - 2011 At være på – muligheder og problemer

Opgaveformulering: Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor selviscenesættelse og /eller overvågning med brug af moderne teknologi spiller en væsentlig rolle. (Det understregede forklares i det følgende)

Ministeriets præcisering af opgaveformuleringen, 31.1.11: ”(… ) oplyses hermed, at opgaveformuleringen til prøven i almen studieforberedelse skal forstås således, at formuleringen ”med brug af moderne teknologi” knytter sig til både ”overvågning” og ”selviscenesættelse””.

Forklaring af opgaveformuleringens begreber Som baggrund for synopsens konklusioner skal du: 1. Undersøge en sag Samfundsfag: uddrage relevante aspekter af et valgt materiale med relevans for sagen - v. hj. af faglig teori og metode. Humanistiske fag: analysere og fortolke film, medietekster, fiktion og/eller sagprosa med relevans for sagen - v. hj. af faglige analysemetoder. Naturvidenskabelige fag : undersøge/udforske sagen ud fra egne eller forskeres eksperimenter, resultater og metoder.

Og du skal: Diskutere sagen: se sagen fra flere sider og sammenholde synspunkter, undersøgelser, eksperimenter, resultater, teorier og/eller metoder.

Øvrige forklaringer moderne teknologi: teknologi - vel især efter 2. verdenskrig – med mulighed for sammenligning med tidligere tiders selviscenesættelse/ overvågning. væsentlig: central, betydningsfuld – i forhold til sagen.

Opgaven: Opgaven skal tage udgangspunkt i en konkret sag/et problemkompleks/et emne. Du skal - til din sag – finde konkret materiale, som du kan undersøge og diskutere ud fra. Du skal vælge to fag, hvoraf det ene skal være på mindst B-niveau, og anvende dem i besvarelsen af opgaven.

Konkrete eksempler

Kontrol og forebyggelse af cancer Fag: biotek – fysik – matematik Til trods for at vi lever i et højteknologisk samfund med et yderst moderne sundheds-væsen, er danske kvinder europamestre i kræftdødsfald. Hvilke overvågningsteknologier gør man brug af inden for kræftbekæmpelse, og hvordan påvirker disse teknologier vores livskvalitet.

Varsling af vulkanudbrud Fag: naturgeografi – fysik – historie - oldtidskundskab Vulkaner truer befolkningen i nærområdet og kan udgøre en risiko for flytrafik. Hvilke konsekvenser havde Vesuvs udbrud i år 79? Hvilke overvågningsmetoder anvender man til varsling af udbrud, og hvordan kan f. eks. askeskyers udbredelse fastlægges.

Varsling af orkaner Fag: naturgeografi – fysik Orkaner skaber ofte oversvømmelser og ødelæggelser i de områder, som de rammer. Hvordan kan man overvåge orkaner og forudsige deres baner, så man kan varsle befolkningen i tide?

Overvågning i DDR Fag: historie -tysk - dansk Hvilken funktion havde overvågningen for statsmagten i DDR? Hvordan skildres det i filmen Das Leben der Anderen/De andres liv, 2006, at overvågningen har konsekvenser for de implicerede?

Perspektiver i genteknologisk overvågning Fag: bioteknologi – dansk Hvordan og hvorfor iscenesætter Lone Frank sig selv og sit eget liv i bogen Mit smukke genom, 2010? Hvilke genetiske tests gør hun brug af, og hvilke muligheder og risici giver denne form for overvågning på celleniveau?

PET og terrorlovgivningen Fag: samfundsfag – historie I et demokratisk samfund udgør overvågning et dilemma. Hvorfor og hvordan har PET overvåget forskellige grupper i det danske samfund? Hvorfor vedtages terrorloven i 2006, og hvilke muligheder giver den PET for at overvåge danskere? I hvor høj grad skal vi opgive den personlige frihed for at få sikkerhed/tryghed?

Overvågning af det ufødte barn Fag: biologi-bioteknologi - filosofi - religion Bioteknologien gør det muligt at undersøge et foster for genetiske fejl og organdefekter. Dette giver anledning til nogle etiske overvejelser. Hvordan udføres fosterdiagnostik, og hvilke genetisk betingede sygdomme undersøger man typisk for? Hvornår er man et menneske? Hvad er ”det gode liv”, og hvis liv taler vi om?

Selviscenesættelse og etik Fag: religion-filosofi-samfundsfag Selviscenesættelse involverer i nogle sammenhænge, at man bruger/udstiller andre personer end sig selv. Er det i orden at bruge andre som middel til sit eget formål? Har vi hver især en 'urørlighedszone', som andre bør respektere? (Kant, Løgstrup) Kan teorier om unges identitetsdannelse forklare selviscenesættelses brug af andre - f.eks. når unge filmer andre og lægger klip på Facebook og YouTube?

George Orwells ”1984”og Stalins regime Fag: engelsk - historie Hvordan skildrer romanen ”1984” de menneskelige konsekvenser af overvågning og sindelagskontrol? Hvordan fastholdt Stalin regimets magt i det totalitære Sovjetunionen?

Overvågning efter 11. 9. 2001 Fag: historie – samfundsfag Hvorfor angreb terrororganisationen Al Qaeda centrale institutioner i USA den 11. 9. 2001? Hvad er konsekvenserne af den øgede overvågning i det offentlige rum i USA og/eller Danmark i årene derefter?

Unges selviscenesættelse Fag: samfundsfag – psykologi - dansk Hvorfor vælger nogle unge at iscenesætte sig selv i reality tv-serier som Paradise Hotel og Robinson, og hvilke konsekvenser kan selviscenesættelsen have for de medvirkende? Hvilke filmtekniske og fortælletekniske virkemidler benytter serierne sig af? Og med hvilken effekt? Hvordan påvirker serierne unges identitetsdannelse?

Tidsplan, Randers Statsskole 2011 Dato: Indhold: Uge 5 31. januar kl. 14.00 Offentliggørelse af årets sag/opgave i Festsalen Skemalagt lektion i hver klasse: ’undersøgelse’ af cd-rom og ressourcerum. Uge 6 Miniforelæsning. Lærere fra tre fakulteter præsenterer opgaveformulering og faglige og metodiske tilgange. Uge 8: 21. februar Valg af fag og titel på emne/sag. Blanket afleveres på kontoret Uge 9 28. februar (se i Lectio) 1. vejledningsrunde Uge 10 (se nærmere i Lectio) Skrivedag 1 med delvis bunden opgave Uge 11 17. marts (se i Lectio) 2. vejledningsrunde på skrivedag 2 Uge 13 31. marts Aflevering af synopsis i tre eksemplarer. Obligatorisk forside hentes på Lectio (under 31. marts) Fra uge 21 23. maj Mundtlige AT-prøver