Læringsorienteret evaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Divergent og Konvergent
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
Kreativ digital matematik
DES årskonference. Lørdag d. 21 sep 2013 Parallelsession 3. Evaluering som forandrende kraft Session 3A. Forandring gennem vidensbasering – et eksempel.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
1 Med guiderne Thomas Kjær og Karen Rask Mortensen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
Store IT- Innovationer TØ Uge 6 Josephine Thomsen 2. oktober 2013.
Organisatorisk læring
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Læring i et vejledningsperspektiv
Kodeks for offentlig topledelse
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Status Udviklingsprojekt ”Ord til billede” Ole Christensen og Merete Skjødt Jørgensen.
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
video. Fællesoffentlige digitaliseringsstrategi: Alle over 15 år skal have NemID og Digital Postkasse efter november.
Læringskultur og elevinddragelse
Børn og unges sociale liv online
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Forudsætninger for en god samtale
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Den lærende organisation
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Individuel refleksion - 30 sek. Skriv det første ord, der falder dig ind, når jeg siger…
Virtualitet og realitet Hybridisering af virkelighedsbegrebet Mundtlig eksamen i Digital Kommunikation og Æ stetik Fredag d. 21. januar 2005.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Udviklingsarbejde University College Sjællands brug af læremidler Læremiddel.dk 1Hold 09D & Inge Bjørnshave.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Unge og mobning Sarah Amann Mortensen 1.
Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
Præsentationens transcript:

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Hvad betyder det for Lærings-orienteret evalueringspraktik at vi idag befinder os I et digitalt lærings-samfund? Case: Evaluering av projektet E.A.T-it ved Malmö högskola DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

En film: Jack Andraka – pris Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund En film: Jack Andraka – pris DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund “Samfundet er blevet digitaliseret i et enestående tempo. Idag er brugen af internet blandt studerende tæt på 100 procent ifølge rapporten ”Svenskarna och internet 2011”, og stort set alle er online hver dag. De fleste hvert minut. (…) Den intellektuelle process som vi kalder læring sker mere og mere i et nyt miljø og på nye måder. Kollaborativt og participatorisk er ord som vinder mark, ligesom medskabe og medlære. Livslang læring er blevet en potentiel realitet. I dette miljø gælder det for universitetet (högskolan) at finde sin rolle, og skabe de bedste forudsætninger for læring. “ DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsbegrebet i EATit Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Læringsbegrebet i EATit DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund ”Den digitale verden er en lige så stor forandring som da trykpressen kom. Malmö högskola (og øvrige högskolor i Sverige) viser meget få tegn på at håndtere hvad det betyder for læringsprocesser og vidensproduktion.” DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund ”Den digitale verden er en lige så stor forandring som da trykpressen kom. Evalueringssamfundet viser meget få tegn på at håndtere hvad det betyder for læringsprocesser og vidensproduktion.” DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Lärande utvärdering – læringsorienteret evaluering – on-going evaluation Sker løbende med kontinuerlig feedback Evaluator har en kritisk udviklingsrolle Kræver nærhed til deltagerne Bidrager til udviklingsorienteret læring DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Udviklingsorienteret læring Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Læringsbegrebet i læringsorienteret evaluering (lärande utvärdering – on-going evaluation) Udviklingsorienteret læring vs Tilpasningsorienteret læring (P-E Ellström) DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Utvecklingens logik Tanke og reflektion At tænke alternativt, eksperimentere og tage risici Tolerance for forskellighed, usikkerhed og forkerte handlinger En udviklingsorienteret læring (P-E Ellström) DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund LÆRINGSBEGREBET I EATIT Lyst og vilje Læring som innovationsprocess Hverdags-IT Kollaborativt og participatorisk Åbenhed Mod at gå udenfor komfortzonen, at mislykkes, at lære om DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Exempel: Googledrive Facebook-grupp DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Transparens – og hvad det betyder for evaluator- og deltagerroller Front & back regions (Goffman) Synlighedsstyring (Thompson) DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Sociale medier i læringsorienteret evaluering fungerer når: Organisationen har en udviklingsorienteret og participatorisk læringskultur Når brugen af sociale medier er meningsfuldt for målgruppen Når netværk er både f-t-f og virtuelle Når evaluator aktivt arbejder med at skabe transparens DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Udviklingsorienteret delings- og læringskultur En ny definition af professionelt agerende anser jeg medfører udvikling i denne sociale verden. Men overgangen til at være ærlig, åben, fejlbar, sjov og kontaktbar online kan kollidere med den kultur som er i organisationen hvor det belønnes at prøve at gøre sit bedste med at imitere “det som er korrekt at sige/gøre.” (citat, lærer Malmö högskola) DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Diskussion: Hvordan kan læringsorienteret evaluering gennem brug af sociale medier bruges i den organisation du arbejder i/for? Under hvilke forudsætninger kan det fungere? DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se

Læringsorienteret evaluering – i det digitale læringssamfund Links E.A.T.-it workshop videoarkiv: http://bambuser.com/channel/eatit Facebookgrupp – E.A.T-it – virtuella lärandemiljöer: https://www.facebook.com/#!/groups/eatit.mah/ Facebookgrupp – utvärdering och lärande: https://www.facebook.com/#!/groups/341793952539470/ Centrum för tillämpad arbetslivsforskning och utvärdering, Malmö högskola www.mah.se/cta ASKing: www.ask-ing.se DES Årskonference 2013 Tema: Evaluering i et fremadskuende perspektiv Parallelsession 4 Karen Ask karen@ask-ing.se