Film- og Medieuddannelsen Tysk ekspressionisme & film noir
Tysk ekspressionisme Doktor Caligaris Kabinet (1920) Robert Wiene
Tysk ekspressionisme Naturalismen Ekspressionismen Den objektive virkelighed – det ydre Ekspressionismen Den subjektive virkelighed – det indre
Andre ekspressionistiske film Tysk ekspressionisme Andre ekspressionistiske film Der Januskopf (1920) F.W. Murnau Der Golem (1920) Paul Wegener Schatten (1922) Arthur Robinson
Tysk ekspressionisme Metropolis (1926) Fritz Lang
Karakteristika for film noir Mørk og dyster underverden – ofte Los Angeles Kynisme og desillusion Nat Regn Skæve billedkompositioner Ekstreme kameravinkler Low key Spejle Flashback Voice over
Tre slags mandlige ’helte’ Film noir Tre slags mandlige ’helte’ Detektiv Skæbnens offer Psykopaten
Film noir To slags kvindetyper Den gode kvinde (frelser) La femme fatale (frister)
Film noir 3 perioder 1941-46 – under krigen Romantisk helt, indendørsoptagelser, mere snak end action The Maltese falcon (1941) John Huston The Big Sleep (1946) Howard Hawks
Film noir 1945-49 – efter krigen Rå helt, action, realistisk bylook Double Indemnity (1944) Billy Wilder Dark Passage (1947) Delmer Daves
Film noir 1949-53 - afslutning Noir-helten går amok, psykotiske handlinger, mange B film They live by Night (1948) Nicholas Ray Sunset Boulevard (1950) Billy Wilder Gravskrift Touch of Evil (1958) Orson Welles
Film noir Neo noir Periode noir Produceret i dag, men foregår i 40’erne og 50’erne Samtidsnoir Produceret i dag, foregår i dag, karakteristiske noir-træk Fremtidsnoir Science fiction og noir kombineres