Udbud på velfærdsområdet -   ?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ole Helby Petersen, Leif Olsen, Lena Brogaard og Stella Mia Sieling
Advertisements

MESTERGRISE OG ANDRE KARTEL-PROBLEMER
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
Indhentning og vurdering af tilbud
Lederudvikling.
Offentligt-Privat-Samarbejde
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Velfærdens Årsdag September 2013
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
Udbud og udfordringerne for branchen – Oplæg 13. juni 2013 Dansk Rehab Gruppe.
UDBUD.
Sprog/billeder på Internettet
Når effektmåling rammer organisationen
DI Handel årsdag - Tirsdag den 12. maj Adm. Direktør Steen Weirsøe
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
Arbejdet i foreningen Sindslidendes Vilkår siden 1999
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Virksomheder - definition
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Styring af styregrupper
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Nye veje til velfærd Jens Klarskov, adm. direktør Dansk Erhverv Social velfærd 7. september 2011.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Jobcenter Århus Udbud af Beskæftigelsesfremmende tilbud til job- og indsatsklare borgere d. 26. august 2010.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Elevplan Implementeringserfaringer Folmer Kjær. Varedeklarationen for denne workshop I workshoppen gennemgås cases på hvordan skoler har grebet implementeringsprocessen.
Mennesker Værdier Resultater Sådan ønsker jeg at være i dialog med mine rådgivere Erik Ravn Schmidt.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Handel med korn mellem landmænd
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globalisering, side
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Udbud af logistik og servicerelaterede biblioteksydelser til Koldingbibliotekerne Høringsmøde d. 27. maj 2015 Kolding Bibliotek, Slotssøvejen 4 Kl
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Iværksætteri Socialøkonomisk virksomhed Erfaringer & potentialer Fælles Fynsk Beskæftigelsesforum.
FRITVALG AF PLEJE OG PERSONLIG BISTAND EGNETHEDSKRITERIER.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Informationsmøde 27. maj EU-Udbud af Håndværkerrammeaftaler Prækvalifikation.
Seminar om implementering – Økonomistyrelsen (11. november 2010) Implementering af systemer Inspiration og erfaringer fra Post Danmark ved chefkonsulent.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Udbud på velfærdsområdet -   ?
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Præsentation af forretningsplan
19. september 2018 Digitale Udbud Specialister i Danmark.
Mission, vision og forretningsidé
Ulf Hjelmar, Projektchef, VIVE Jakob Kjellberg, professor, VIVE
Fakta om Spar Bonde Spar Bonde blev stiftet i 2001 af en række landmænd, der så behovet for en indkøbsklub. Spar Bonde drives af SLF, LMO, SAGRO og Centrovice.
Præsentationens transcript:

Udbud på velfærdsområdet -   ? 3 hovedtemaer: Indledende betragtninger om udbud og velfærdsområdet Hvad fører en udbudsproces typisk med sig? Råd og anvisninger til kommende deltagere i udbudskampen Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

HKI – Hans Knudsen Instituttet HKI har arbejdet med beskæftigelse og socialhjælp siden 1872 HKI er en Socialøkonomisk Virksomhed, der drives som en Erhvervsdrivende fond HKI har 78 medarbejdere HKI har domicil i Københavns Nordvest på Glentevej 67- 69, Vibevej 26 og Hejrevej 37 HKI gennemfører forløb inden for beskæftigelse, uddannelse samt afklaring og udvikling af kompetencer og ressourcer for mere end 2000 borgere årligt HKI beskæftiger 155 borgere i beskyttet beskæftigelse HKI samarbejder med 35 kommuner

Baggrund…. HKI har deltaget i mere end 5 udbud pr. år de seneste 5 år HKI har på beskæftigelsesområdet rammeaftale med flere forskellige kommuner HKI har derudover samarbejdsaftaler og driftsaftaler på flere andre områder Hans - Chr. Jacobsen MPA Adm. Direktør HKI siden 2007 Best. medlem i Selveje Danmark Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer

Hvornår er et udbud mest relevant..? Forudsætningen for et meningsfyldt udbud er, at Området er relativt stabilt / statisk Ydelserne er veldefinerede og ikke for komplekse Udbudsgiver kan forudsige sine behov flere år frem Udbudsgiver kan definere sin reguleringsform entydigt Udbudsgiver primært har fokus på lavest mulig pris   Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Hvad fører udbud typisk med sig..? Meget bureaukrati for både udbudsgiver og tilbudsgiver Høje transaktionsomkostninger Lavere priser og ofte en problematisk sammenhæng mellem ydelse og pris Stærkt prisfokus skaber typisk faglig frustration Udlugning i tilbudskredsen med risiko for, at erfaringer og kompetencer går tabt og mulighed for, at mindre seriøse aktører fjernes fra markedet Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Hvad fører udbud typisk med sig..? På beskæftigelsesområdet giver udbudsgiver ingen garanti for volumen og opgaver (rammeaftale) Tilbudsgiver er forpligtet til at stille en bestemt kapacitet til rådighed Stor usikkerhed omkring kontraktværdien, og vi ser eks. på udbud, som enten kun fører til meget lav omsætning eller i værste fald slet ingen omsætning Pakketering af målgrupper og ydelser kan udfordre leverandørerne i forhold til deres mission og strategi Prismodeller placerer al risiko hos tilbudsgiver og vanskeliggør partnerskaber mellem leverandører Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Hvad fører udbud typisk med sig..? Stramme og snævre udbudsbetingelser fremmer ikke diversifikation men isomorfi mellem tilbudsgiverne Tydeliggør ofte, at udbyder ikke vil betale det, som det koster Asymmetrisk magtforhold mellem udbyder og tilbudsgiver Gennemsigtighed mht. hvad kommunen samarbejder med private aktører om Alibi / mulighed for med afsæt i et udbud at gennemføre en ønsket organisationsudvikling Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Råd og anvisninger… FØR selve udbuddet kommer: Det vigtigste slag slås, før udbuddet kommer: Søg direkte dialog med udbyder, før udbuddet kommer (Pre sale strategi) mhp. at påvirke udbudsprocessen og udbudsbetingelserne   Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Råd og anvisninger… FØR selve udbuddet Hav så meget som muligt klar på forhånd: Programteori og metoder Dokumentation Egenkontrol Virksomhedsbeskrivelse Referencer Medarbejder CV’er Få jeres USP’ere helt på plads Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Råd og anvisninger… UNDER selve udbuddet: Brug de gængse projektstyringsværktøjer Tag udbudsbetingelserne dybt alvorligt Sørg for en grundig nedbrydning og fortolkning af udbudsbetingelserne Professionaliser udbudsprocessen maximalt – tilbudsgivning er også et fag Inddrag evt. konsulenter / kommunikationsfolk i tilbudsprocessen det gør andre Svar på alt det, der spørges om Overhold formalia og tidsfrister – formalitetsfejl har diskvalificeret mange tilbud Brug spørgemuligheden til afklaring af usikkerhed og screening af konkurrenter Brug udvælgelseskriterierne i den strategiske afvejning af det konkrete tilbud Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”

Råd og anvisninger… EFTER udbuddet: Rammeaftalen styrer det hele Udnyt evt. fleksibilitet maximalt Tilbyd / sælg ikke jeres ydelser for billigt (på beskæftigelsesområdet er der nogle gange tale om ren tilsætning – i bedste fald om en investering for at komme til bordet) Husk at indregne transaktionsomkostningerne Ekstraydelser kræver ekstra betaling! Agility og evne til at skalere ressourcerne i forhold til udsving i visitationen er afgørende for økonomisk succes/bæredygtighed Velfærdens Årsdag Workshop 3: ”Hvis udbuddet kommer”