Efter- og videreuddannelsen Fælles ansvar for skolens udvikling
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Spørgeskema til 3 kommuner Hvor mange linjefagsuddannede er der på fagene og hvordan er aldersfordelingen? Skoleleders forventninger til ansættelser i år 2009, 2010 og fordelt på fagene side 2
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Prognosen bygger på Hedensted Kommune – 526 lærere (100%) Nyborg Kommune – 179 af 239 lærere (75%) Vejen Kommune – 394 af 501lærere (79%) I alt i de tre kommuner 1099 af 1266 lærere (87%) Dækker 3 af 17 kommuner – ca. 12% af de beskæftigede lærere i vores ”kerneområde” Blanding af små og store skoler. Fra 7 – 68 ansatte lærere side 3
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Aldersfordelingen 58 – 59 år60 år +I alt Dansk Engelsk Tysk7916 Fransk112 Historie16 32 Kristendom Samfundsfag side 4
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Aldersfordelingen 58 – 59 år60 år +I alt Matematik22 44 Natur/teknik Fysik/kemi Geografi18725 Biologi12719 Idræt81018 Musik Billedkunst Håndarbejde8614 Sløjd9817 Hjemkundskab side 5
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Forventede ansættelser I alt Hedensted (12%) Nyborg (21%) Vejen (33%) I alt (283 x 8 = 2264) side 6
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Linjefagsbehov 2009 – 2011 sprog DanskEngelskTyskFransk Hedensted Nyborg4210 Vejen12683 I alt36 (36 x 8 = 288) 18 (18 x 8 = 144) 18 (18 x 8 = 144) 3 (3 x 8 = 24) side 7
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen HistorieKristendomSamfundsfag Hedensted421 Nyborg221 Vejen482 I alt10 (10 x 8 = 80) 12 (12 x 8 = 96) 4 (4 x 8 = 32) side 8
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Matema- tik Natur/ teknik GeografiBiologiFysik/ kemi Hedensted Nyborg Vejen I alt 31 (31 x 8 = (32 x 8 = 256) 10 (10 x 8 = 80) 16 (16 x 8 = 128) 25 (25 x 8 = 200) side 9
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen MusikBilled- kunst Hånd- arbejde SløjdHjem- kundsk. Hedensted Nyborg Vejen I alt 33 (33 x 8 = 264) 7 (7 X 8 = 56) 6 (6 x 8 = 48) 12 (12 x 8 = 96) 8 (8 x 8 = 64) side 10
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Kompetenceudvikling et fælles ansvar Kravet om linjefagsuddannede lærere er stort Udbuddet af linjefag i efter- og videreud- dannelsen er en vanskelig sag – få tilmeldinger, ingen aftale mellem KL og Danmarks Lærerfor- ening, stort indhug i skolens uddannelsesbudget osv. Kan man kvalificere på andre måder? Voksenuddannelsesstøtte til heltidsstudier fra 1 uges varighed. Tompladsordninger på grunduddannelsen Uddannelserne og kommunerne må tænke nyt og kreativt sammen
UDDANNELSER I UDVIKLING – Efter- og videreuddannelsen Behovsafklaring er forudsætning for fælles planlægning Skolens faglige behov, hvordan afdækker vi den? Hvordan planlægges kompetenceudviklingen? Skal vi imødekomme lærerens behov for nye arbejdsområder? Skal vi motivere for at bruge de engang udviklede kompetencer? Kommunens behov for at tænke kompetencerne sammen nødvendiggør fælles beskrivelser af skolernes behov Uddannelsernes behov for at udbyde de ”rigtige” uddannelser nødvendiggør en øget opmærksomhed på brugernes behov