Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
Advertisements

Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Program 9:30-12:00 P-vejledning 12:00-13:00 Frokost 13:00-14:00 forvaltningsprocedure og sidste nyt om vandprojekter ca 14:00 Kaffe.
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Obligatorisk digital selvbetjening
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
NemID = den nye digitale signatur
Årsmøde 8. maj 2012 Kl : Morgenmad Kl : Konsortiet byder velkommen og indleder dagen V/ Lone Knakkergaard og Kirsten Husted, Vejle Bibliotekerne.
Kommunikationsstrategi Scleroseforeningen
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Fælles kompetenceudviklingsdag 22. maj 2012, CABI.
Myndighedsforum 30. Maj Dagsorden Velkommen og beskeder Nem-Login. Om tilslutning til Nem-Login fremover, men også aktiviteter nu i.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
Gør drømmen til virkelighed i KFUM og KFUK i distrikt nord/vestjylland.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Bølge 4 i økonomiaftalen for 2015
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Digitalisering i den offentlige sektor
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”

Baggrund Mere og bedre for færre ressourcer - videreudvikling og modernisering af den offentlige sektor skal frigøre 12 mia. kr. frem mod 2020. Stærkt fællesoffentligt samarbejde om digitalisering Den nuværende strategi: Målet er, at 80 pct. af den skriftlige kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af 2015. Digital selvbetjening indfases i fire bølger frem mod 2015. Digital post for virksomheder i 2013 og for borgere i 2014.

Danskerne er klar til digital kommunikation 84 pct. mellem 16 og 89 år anvender internettet dagligt eller ugentligt (2012) Andelen af danskere, der aldrig har været på internettet falder – og det gælder også de ældre. Fra 2010 til 2012 kom 175.000 flere mellem 65 og 89 år på nettet 75 pct. har søgt information på de offentlige hjemmesider inden for det sidste år – 75 pct. bruger netbank 3,8 millioner danskere har NemID med offentlig digital signatur (2013) Danskerne er klar til at bruge de nye digitale muligheder. Internettet er nemlig blevet en naturlig del af de fleste danskeres hverdag – og det gælder også for de ældre. Tal fra Danmarks Statistik viser, at udviklingen går den rette vej. Fra 2010 til 2012 kom 175.000 flere mellem 65 og 89 år på nettet. De nye tal viser også, at NemID, som er afgørende for sikker digital kommunikation, siden lanceringen i juli 2010 er anvendt mere end en milliard gange. 3

Program for fuld digital kommunikation Lovgivning Økonomi og analyse Infrastruktur Lokal implementering Information og hjælp Juridisk grundlag for overgang til digital selvbetjening og Digital Post Kortlægning af økonomiske konsekvenser, ind- budgettering og opfølgning på realisering Drift og udvikling af de nødvendige centrale løsninger for overgang til digital kommunikation Implementering af løsninger med den aftalte brugervenlighed og tilgængelighed og nye sagsgange Informationsindsats om overgangen til digital kommunikation samt foranstaltninger til hjælp og støtte Udvalgte leverancer i 2013 Lovgivning om obligatorisk digital selvbetjening bølge 2 Bekendtgørelser vedr. digital post til borgere og virksomheder Analyse af potentialer ved overgang til digital selvbetjening bølge 3 og 4 Offentliggørelse af digital scorecard, hvor fremdrift i digitaliseringsgrad på de obligatoriske områder følges Bidrag til økonomiaftale med kommuner og regioner og Finanslov Digital Post til virksomheder -klargøring til obligatorisk Udviklingsvejledning til velfungerende selvbetjenings-løsninger Udvikling af mobil NemID og mobil selvbetjening på dele af borger.dk Udrulning af fjernprint, fuldmagt mv. Digital post i sagsgange og systemer hos myndighederne Brugervenlighed og tilgængelighed i selvbetjeningsløsninger Klarmelding af selvbetjeningsløsninger Videreudvikling af borger.dk Kommunikations-kampagne bølge 2 Kommunikations-kampagne målrettet Digital Post til virksomheder (EVM) Central hjælpeindsats, bl.a. Seniorsurf-dag og undervisningsmidler Analyse og pilotprojekt vedr. fælles telefonisk support Programmet indeholder fem spor: Lovgivning Økonomi & Analyse Infrastruktur Lokal implementering Information og hjælp Leverancerne i 2013 i de enkelt spor fremgår nederst. Indsatsen i 2013 har overordnet tre hovedformål som styrer meget af indsatsen: Digital Post til virksomheder - som afføder et behov for en række udviklings og informationsaktiviteter som gennemføres i tæt samarbejde med Erhvervs- og Vækstministeriet, som har ressortansvaret for virksomhedsområdet Digital Selvbetjening Bølge 2 - som forventes at træde i kraft december 2013 og hvor derfor skal gennemføres et større arbejde med at understøtte at myndighederne bliver klar med løsninger og hjælpe og informationsindsats af en tilstrækkelig kvalitet. Udvikling af den digitale infrastruktur – på infrastrukturområdet er hovedindsatsen i 2013 af få klargjort udviklingen af DigitalPost, fjernprint og NemLog-in/Digital Fuldmagt samt få udviklet en mobil udgave af NemID.

Dagens program: 10.00-10.15: Rammen for det fællesoffentlige kampagnearbejde v. kontorchef Marianne Sørensen 10.15-10.40: Status bølge 2 v programleder Flemming Engstrøm, KOMBIT 10.40-11.10: Kampagnen 2013 v. projektleder Henriette Eskelund 11.10-11.50: Videndeling; det har andre gjort: 1) Case-oplæg v. Heidi Duus, Digitaliseringspilot i Silkeborg Kommune 2) Case-oplæg v. Kent Skytte, projektleder, Københavns Borgerservice 11.50-12.30: Frokost (sandwich i foyeren) 12.30-13.10: 13.10-13.30: 13.30-13.45: 13.45–14.05: 14.05-14.25: 14.25-14.30: Dialogsession - videndeling om kommunale aktiviteter Nyt fra Digital Post v. projektleder Tina Windeløv Myrhøj Kort kaffe og kagepause Hjælpeplanen og konkrete tiltag v. projektleder Maj Ravnkilde Bølge 3 – hvad sker der næste år? v. chefkonsulent Katja Prause Lundbech, KL Dagen rundes af v. kontorchef Marianne Sørensen

Spørgsmål eller input? Marianne Sørensen mar@digst.dk Tlf. 41298067 Følg kampagnen på www.borger.dk/for-myndigheder