Skolebestyrelsens årsberetning 2009/10

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Trivsel - et fokusområde
BrugerundersøgelseBrugerundersøgelse Gjerrild Bønnerup Friskole Juni 2006.
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Det svære liv i en sportstaske
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Skolebestyrelsens brainstorm
Frøslev-Padborg skole
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
# Skolebestyrelsens årsberetning 2007/08. # Skolebestyrelsen består af:  Ann-Pia Puggaard, formand  Lars Mogensen, næstformand  Sanne Carlsen  Jesper.
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Visionsproces Fra ord til handling.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
August April august 2007 •5 år og 5 måneder.
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Det har vi gang i… Bestyrelsens aktiviteter i dette skoleår samt forbindelse til skolens værdier/målsætninger Status pr
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mandag d. 1.november 2010 på Mørdrupskolen
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012/2013. Forældrevalgte medlemmer af Rådhusskolens bestyrelse: Andreas Nørgaard, Poul Møller, Anja Valbak, Anita Godt,
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Bakke og By Sommerfest i Mosen Kære forældre og børn I inviteres hermed til sommerfest i Mosen onsdag d kl ca. Vi glæder os til at se.
Temaplan for vindmølleplanlægning i Norddjurs Kommune Workshop om vindmøller den 3. juni 2010.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2008.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Stormøde d. 9. juni 2010 Ledelsens årsberetning og kig i krystalkuglen.
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
I Skolebestyrelsen har vi blandt meget andet arbejdet med sundhedspolitik. I forlængelse af dette arbejde, besluttede vi at sløjfe kakaomælken og har i.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Princip for kontaktforældre
Årsberetning for Gjessøs Børn
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Skolebestyrelsens årsberetning 2009/10

Skolebestyrelsen består af: Ann-Pia Puggaard, formand Lars Mogensen, næstformand Sanne Carlsen Annette Hedelin Lisa Beck Ludvigsen Ole Jespersen Rie Gebauer

Årets gang i hovedoverskrifter Trivselserklæring Indvielse af Skolens Hjerte Udeområder Etablering af madbod Kvalitetsrapport Borgermødet i nov. 2009 Skole/hjemsamarbejdet "Lidt af hvert" Skolebestyrelsesvalg

Trivselserklæring Skolens AKT-lærere tog i efteråret initiativ til at Boesagerskolen skulle underskrive en trivselserklæring. Der er tale om et fælles initiativ på nationalt plan, som bl.a. skole og samfund har være initiativtager til. 24 organisationer har underskrevet en erklæring, og den er støttet af undervisningsministeriet. Trivselserklæringen er en bindende aftale mellem skolebestyrelsen, skoleledelsen, medarbejderne, og skolens elever som forpligter parterne til at udarbejde en antimobbestrategi og dermed sætte fokus på trivsel i dagligdagen. Alle har været involveret i processen med at give input til strategien – eleverne, lærerne, pædagogerne, rengøringen, kontaktforældrene og senest forældrene på foråret forældremøder. Senest den 1. oktober 2010 vil der ligge en antimobbestrategi på skolens hjemmeside. Fokus på trivsel: Trivselsdag – 1. fredag i marts. 2. år med store venner projekt.

Indvielse af Skolens Hjerte I efteråret 2009 kunne vi endelig se vores visionsplan realiseret – Skolens Hjerte blev nemlig indviet. Vi kunne se tilbage på over 4 år med byggerod. Indvielsen blev fejret med maner – en officiel reception med deltagelse af politikere, byggeriets parter, skolebestyrelsen, skolens byggeudvalg m.v. – et arrangement for alle medarbejderne og sidst men ikke mindst 3 festlige formiddage (én for hver af vores 3 afdelinger) for skolens elever med tryllekunstner og kagemand. Jeg håber, at Skolens Hjerte vil blive skolens nye samlingssted og at alle elever og medarbejdere bliver glade for alle de muligheder et sådan fantastisk rum giver. Men så er det jo alligevel ikke slut med byggerod  Vi har netop fået udarbejdet et projekt for renovering af hjemkundskabslokalet. Projektet er budgetteret til 700.000 kr. og finansieres med overskuddet fra sidste år. Forhåbentlig kan vi indvie et toptunet hjemkundskabslokale i efteråret. Derudover skal skolen have renoveret facaderne på Blok A, B & D. Der er netop etableret byggeplads. Projektet forventes at være afsluttet til nov. 2010

Udeområder Udeområder/legepladsen har gennem lang tid trængt til en kærlig hånd især efter de mange år med byggeri. Skolebestyrelsen besluttede derfor i efteråret at prioritere ca. 150.000 kr. inden for skolens eget budget til at få gjort noget ved vores udeområder. Vi valgte, at vi ville gøre noget for alle 3 afdelinger og ikke kun prioritere et område. Vores fokus var aktivitet og trivsel i frikvartererne. 150.000 kr. rækker jo ikke langt, så vi besluttede at bede forældrene om hjælp og arrangerede 2 arbejdsdage – én i efteråret og én her i går. Det er dejligt at se, at der er opbakning til at gøre noget godt for vores børn og jeg vil på skolebestyrelsens vegne sige tak til alle, som deltog. De 150.000 kr. blev bl.a. brugt til en Fugleredegynge, 2 udendørs bordtennisborde, en tarzanbane mv. Desværre var der ikke opbakning til at få etableret en multibane til udskolingen  men der er stadig penge på budgettet, så vi håber……

Etablering af madordning I efteråret 2008 blev vi nødt til at opsige samarbejde med vores mad leverandør Café Regnbuen. Da jeg stod her sidste år sagde jeg at skolebestyrelsen ville arbejde for at der kom en ny madordning, når Skolens Hjerte var færdigbygget. Det var ikke nogen nem opgave, vi havde givet os selv, for de viser sig at det er rigtig svært at tjene penge på madordninger på skolerne. Men det lykkes at finde en leverandør  Ultimo januar startede Humlehuset op. Boden er placerede i udskolingens Aula, bl.a. for at gøre det attraktivt for de store elever at blive på skolen. Indtil videre har vi kun fået positive henvendelser fra både eleverne og Humlehuset - især skulle den varme mad være et hit.

Kvalitetsrapport Kvalitetsrapporten er lovpligtig og hensigten er at give en sammenhængende helhedsvurdering af det faglige niveau. Rapporten indeholder en masse oplysninger om f.eks. elever pr. klasse, elevfravær, lærere med linjefag, udgifter pr. elev, antal elever som modtager specialundervisning. Kvalitetsrapporten udarbejdes i efteråret og kigger altså tilbage på det forgangne skoleår. Det er nu tredje gang vi modtage en kvalitetsrapport til kommentering og vi må konstatere at kommunen ikke helt endnu har fundet sine ben at stå på. I vores høringssvar skrev vi bl.a. : Trods den nye skabelon bringer denne rapportmodel ikke et virkelighedsnært og realistisk billede af skolens undervisning. Det er svært at gennemskue hvem der er modtager af rapporten. Rapporten forholder sig ikke til det forløbne års besparelser og dermed nedskæringer i skolens kerneydelse. Generelt synes vi, at man mangler at spørge brugerne!

Skole/hjem samarbejdet Da vi sidste år modtog budgettet for skoleåret 2009/10 blev vi desværre nødt til at reducere tiden til skole/hjem samarbejde for at kunne overholde minimumstimetallene. Det betyder, at alle elever som udgangspunkt har 1 skole/hjem samtale om efteråret med undtagelse af 0.-1. klasse, som fortsat har 2 samtaler. Hvis der viser sig et behov for en ekstra samtale, er der naturligvis timer til det. Skolebestyrelsen har netop vedtaget et nyt princip for skole/SFO hjemsamarbejdet. Heraf fremgår: Fra 5. klasse vægtes det, at faglærere indgår i skolehjemsamtalerne. Det betyder, at skole/hjemsamtalen i fremtiden vil blive organiseret anderledes end den traditionelle form. Det er det enkelte årgangsteam som beslutter, hvordan man får mest ud af ressourcerne.

Borgermøde i nov. 09 I nov. 2009 var der jo kommunalbestyrelsesvalg. I den anledning havde SB-egedal og Egedal lærerforening gået sammen om at arrangere et borgermøde med fokus på skoleområdet. Skolebestyrelsen havde valg at støtte arrangementet og Lars deltog i arbejdsgruppen. Alle partier som stillede op til valg blev inviteret til at deltage i en paneldiskussion og alle sagde ja tak til udfordringen. Det var et utroligt velbesøgt borgermøde, og spørgelysten var stor blandt de fremmødte. Slagets gang blev leder af Reimer Bo, som på humoristisk vis fik sat fokus på partiernes forskellige holdninger inden for skoleområdet.

"Lidt af hvert" Skiltning – alle har selvfølgelig bemærket, at der er kommet skilt op over hovedindgangen. Næste skridt er at få udarbejdet en plan for, hvordan vi får etableret en effektiv skiltning over Boesagerskolen. Principper – Vi foretager løbende revidering af vores principper, som de konstant afspejler den virkelighed ,vi er underlagt. Vi har netop revideret vores princip for skole/hjem samarbejdet. Den nye skolebestyrelse tager i efteråret fat på at udarbejdet et princip for idræt og sundhed. Dialog med det politiske system: Vi er i løbende dialog med det politiske system om forskellige problemstillinger. I år har det bl.a. drejer sig om manglende atletik faciliteter samt problemer med evakueringssignaler på skolen. Forældrehenvendelse: Vi modtager løbende henvendelser fra jer forældre og det er positivt. På den måde får vi også information om hvad der rør sig.

Skolebestyrelsesvalg Der har netop været afholdt skolebestyrelsesvalg på Boesagerskolen. Vi har siden efteråret løbende informeret om vigtigheden af at have en skolebestyrelse. I forbindelse med valget gjorde vi en stor indsats for at sætte fokus på emnet. Der blev skrevet artikler, udgivet en valgavis m.v. Men desværre mødte der kun 3 forældre op på valgsaftenen, hvoraf kun de 2 ønskede at stille op til skolebestyrelsen. Jeg synes det er rigtig ærgerligt at interessen er så lille, men omvendt kan det jo også være et udtryk for at skolen her er så veldrevet, som den er. Hvis der havde været mange utilfredse forældre havde situationen nok været en anden, og det er måske meget godt, at det ikke er sådan. Det er selvfølgelig lykkes at samle 7 forældre til den kommende bestyrelse og jeg er rigtig glad for at Lars, Ole og Anette har valgt at tage en tørn til. 2 af kandidaterne sidder for 2 år i stedet for 4 år, hvilket betyder at der skal være valg igen om 2 år. Så alle får chancen igen 