Skriv en god forretningsplan & Kapital gennem rådgivning 16

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Aftalelov, købelov og CISG
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Iværksætter-rådgivning for nydanskere Nyvirk Iværksættercenter, Århus
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Væksthus Nordjylland v/ Flemming Jørgensen
DLBR Landmandens Bundlinje NU! v. Udviklingsdirektør Ivar Ravn.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
SALG – ERFARINGER – BEHOV Nordjyske Medier 21. okt. 2009
Udvikling Fyn A/S – en ny vej til vækst på Fyn.
Iværksætter i Nordjylland
Den glade CEO og iværksætter!
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Hans Peter Wolsing iværksætterkoordinator SKYD IKKE DIG SELV I FODEN Nordjyske Medier 17. nov
Udviklingsplaner Sønderborg
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Tilskud til IKT-projekter - Støttepuljer for SMVer V. Søren Bjerregaard Pedersen Norddanmarks EU-Kontor.
Seminar for trivsels- og SSP-personer
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Guldkorn til vækst! Samarbejdspartnere:. Guldkorn til vækst! Penge og Kapital Få information om struktur, kapital og nye muligheder - og vær med til at.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Midtjyske virksomheder om Udviklingsaktiviteter Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Aktuelle samt fremtidige projekter Optimér din forretning gennem:
Fornyelsesfonden - muligheder for offentlig funding
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Glade Dage Undervisningscase i Entrepreneurship Faglig klipper/redaktør: Jesper Piihl Videoproduktion: Govisual Finansieret af:
Ansøgning Uopfordret ansøgning Ansøgning via jobannonce.
JOBSØGNING (SMV) Hvorfor er SMV så interessante? % af alle job bliver annonceret % af alle job bliver besat via netværk og uopfordrede ansøgninger.
Den Regionale LEAN Enhed
Køge Erhvervsservice 6. Februar Agenda -Præsentation af os -Lidt om Køge Erhvervsservice -Vores biks og værdier.
Hobro, fredag den 30. januar 2015 VELKOMMEN!. Dagens program Kl :Velkomst v/Erhvervschef Jørgen Jørgensen, Himmerland Udviklingsråd Kl : Finland.
Tema 1 : Forretningsplanen – hvad indeholder den og hvad kan jeg bruge den til? En casebaseret gennemgang af forretnings­ planens forskellige delelementer.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
”Iagttagelse af Flere Virksomheder I Vækst-programmet” v/ Torben Ladefoged Erhvervsdirektør Mariagerfjord Erhvervsråd.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Kapital til Vækst. Hedensted 17. Marts 2015 Lars Stigel, direktør CAPNOVA A/S Kontakt:
Tommy Engedal Kronborg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Gode råd til fundraising
SKABELON.
Kom godt i gang med dit EU- projekt. Step 1: Lav en projektskitse Step 2: Undersøg støttemulighederne Step 3: Læs program-dokumenterne +tidl. støttede.
InnoBooster. Vi investerer i innovative og flyvedygtige ideer …
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Forskning og Innovation Videnpilotordningen
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Præsentation af forretningsplan
Finansiering med Vækstfonden
(Firmanavn) forretningsplan
Mission, vision og forretningsidé
DENNE SLIDE SLETTES – GOD ARBEJDSLYST!
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Præsentationens transcript:

Skriv en god forretningsplan & Kapital gennem rådgivning 16 Skriv en god forretningsplan & Kapital gennem rådgivning 16. november 2011 Hans Peter Wolsing Søren Andreasen Iværksætterkoordinator Vækstkonsulent hpw@vhnordjylland.dk sand@vhnordjylland.dk

Hvad kendetegner en god forretningsplan? Den er letlæselig Den er rimelig kort Den er handlingsorienteret Den er kundeorienteret Den har en indre sammenhæng også til budget!

Der er masser af hjælp at hente…. På nettet: www.NiN.dk www.100svar.dk www.vhnordjylland.dk (startvaekst.dk) Hos rådgivere: Erhvervskontorerne Væksthuset SEA på AAU Connect Denmark

Typiske fejl ved forretningsplaner 1/7 Man glemmer et resumé og skriver samtidig en kæmpe lang forretningsplan uden indholdsfortegnelse.

Typiske fejl ved forretningsplaner 2/7 Man har opdaget de mange muligheder der er i tekstbehandling for at gøre teksten mere spændende, så det hele ikke ser så kedeligt ud.

Typiske fejl ved forretningsplaner 3/7 Manglende dokumentation! Man glemmer kilder, glemmer at vurdere konkurrenterne, glemmer statistik på branchen.

Typiske fejl ved forretningsplaner 4/7 Man undervurderer udfordringen ved markedsføring. Typisk markedsføringsplan for en iværksætter: ”Lokalavisen og mund til øre metoden” Budget 5.000 kr.

Typiske fejl ved forretningsplaner 5/7 Helt enkle økonomiske misforståelser og urealistiske antagelser. F.eks. i budgettet eller i teksten ved at give udtryk for at man ikke ved hvad et dækningsbidrag er. Eller at man glemmer helt simple udgiftsposter, som f.eks. husleje.

Typiske fejl ved forretningsplaner 6/7 Man skriver i et sprog så ”læserne” ikke forstår indholdet. Det kan være tekniske udtryk ”vi er specialister i ERP” eller helt uklart formulerede generaliseringer. Hvis ikke læseren forstår det, tror han/hun ofte at kunderne heller ikke gør det!

Typiske fejl ved forretningsplaner 7/7 Stavefejl og formuleringsfejl trækker ned i ”den samlede bedømmelse”

Brug tilgængelige informationskilder Find oplysninger om mulige kunder: Privatkunder: (Mosaic tm www.postdanmark.dk) Erhvervskunder: (www.kob.dk) eller (www.nnerhverv.dk) Find tal på Statistikbanken (www.dst.dk) Find brancheoplysninger (www.branchelink.dk) Find din konkurrents hjemmeside Find økonomioplysninger konkurrenter på Købmandsstanden (www.kob.dk) eller (www.nnerhverv.dk)

Hvad skal forretningsplanen så indeholde? 1. Summary Beskriv din idé – kundens problem og din løsning! Dokumenter markedspotentialet Beskriv forretningsmodel og teamet bag firmaet Fastslå dine kapitalbehov og forventede finansielle resultat TIPS: Skriv kort, præcist og struktureret Tilpas hver summary til målgruppen (f.eks. Banken) og gør det klart hvorfor personen burde være interesseret i din virksomhed.

2. Forretningsideen Svar bl.a. på følgende spørgsmål: Hvilke behov/problem har kunden, som du løser med din ydelse eller dit produkt? Hvordan ser din idé ud? Hvordan er din løsning ny, set i forhold til markedet i dag? Har du beskyttet din idé, dit desing, dit firmanavn m.v.? Hvor langt er du kommet, er du klar til salg eller stadig i udvikling? TIPS: Brug grafik og diagrammer for at beskrive din idé

3. Ejeren eller teamet bag Svar bl.a. på følgende spørgsmål: Hvem er initiativtager og hvem er med i teamet enten direkte som medejer, ansat eller rådgivere. Beskriv ejerkredsen (ledergruppens): Uddannelse Erfaring Kernekompetencer Netværk Hvis der mangler kompetencer, hvordan vil de eventuelt blive tilknyttet. Skal der ansættes, bruges freelancere eller lign.?

4. Markedsbeskrivelse Svar bl.a. på følgende spørgsmål: Hvor stort er markedet, hvordan forventer du det vil udvikle sig og hvor er der ”plads” til dit firma? Hvilke kunder er din målgruppe, og hvorfor vil de vælge dit produkt? Hvem er konkurrentene, og hvordan skal du diferenciere dit produkt i forhold til dem? Hvilken prispolitik forventes? Hvordan skal du produktet distribueres til kunderne? Hvordan vil du markedsføre produktet, og hvad koster det?

5. Forretningssetup Svaret bl.a. på følgende spørgsmål: Hvordan ser din værdikæde ud? Hvilke aktiviteter i værdikæden laver i selv, og hvilke varer og underleverandørydelser skal hentes eksternet? Hvilke partnere skal din virksomhed alliere sig med? TIPS: Vis gerne grafisk hvad der konkret sker i værdikæden….

6. Handlingsplan Svar bl.a. på følgende spørgsmål: Hvilke opgaver skal udføres? Opsæt vigtige milepæle, og tidsplanlæg, hvornår de enkelte aktiviteter skal påbegyndes og afsluttes. Hvad haster mest, og hvad skal gøres senere?

7. Lønsomhedsvurdering og finansiering Svar bl.a. på følgende spørgsmål: Hvor store er indtægter, udgifter og fortjeneste i de næste 1-3 år? Hvilke forudsætninger ligger til grund for finansieringsplanen? Hvilke behov for kapital og likvide midler vil opstå? Hvor kommer den nødvendige kapital fra?

8. Risici. Svar bl.a. på følgende spørgsmål: Hvilke risiko kan forhindre succes? Hvordan håndteres risici? Hvilken indvirkning har forskellige scenarier på din virksomheds udvikling – ”best case og ”worst case”?

Baggrund for KGR Finansieret af midler fra globaliseringspuljen, har EBST valgt at igangsætte programmet Bedre adgang til kapital, via Væksthusene. Opstart 22 august 2011 Et landsdækkende initiativ, der har til formål at lette små og mellemstore virksomheders adgang til kapital. Varighed 2 år. 2011 – 2012 2 sidet rådgivningstilbud

Finansieringstjek Målgruppe er vækstorienterede SMV der ønsker at få kigget sin finansieringsstruktur igennem og/eller få forbedret det materiale der skal bruges i mødet med bank eller investor. 350 forløb på landsplan over 2 år.(1/5 del i Nordjylland) Tilknytning af finansieringsrådgiver(Ikke en med kendskab til virksomheden.) Ramme på 10.000 kr. til aflønning af finansieringsrådgiver. Max 5.000 kr. i tilskud Opgavens varighed forventes at være 1-2 dage

Sådan kommer jeg i gang Finansieringstjek Kontakt lokalt erhvervskontor for eller Væksthus Nordjylland for tlf. gennemgang af problemstilling og få tilsendt ansøgningsskema Udfyldt ansøgningsskema fremsendes til Væksthus Nordjylland Væksthus Nordjylland vurderer og bevilger forløb

Kapitalcoach forløb Målgruppen er alle smv med vækstpotentiale Vækstvirksomhed med planer og ambitioner Ønske om mindst 1 mio. tilført Skal være parat til at begynde en søgning efter primært ekstern egenkapital Ikke hastesag/krise Der skal foreligge planer, budgetter mv Formålet med kapitalcoachens opgave: - at hjælpe virksomheden med at blive parat til investorer - at hjælpe med at finde potentielle investorer - at hjælpe med at åbne en dialog med potentielle investorer - at hjælpe med forhandlinger med potentielle investorer 250 forløb på landsplan over 2 år(1/5 i Nordjylland) Ikke kapitalcoach med kendskab til virksomheden Ramme på 30.000 kr. til forløb. 15.000 kr. i tilskud

Sådankommer jeg i gang Kapitalcoach Vurder din forretnings/udviklingsplan med sparring fra det lokale erhvervskontor. Kontakt væksthus Nordjylland for møde vedr. planen og nødvendig beskrivelse heraf. Væksthus Nordjylland finder kapitalcoach og afholder matchningsmøde med parterne Procesbeskrivelse og tilbud fra Kap. Coach Bevilling fra Væksthuset

Kontaktpersoner hos Væksthus Nordjylland Regional Tovholder Søren Andreasen – sand@vhnordjylland.dk Vækstkonsulent Claus Midtgaard – cm@vhnordjylland.dk Læs mere om Kapital Gennem Rådgivning på www.vhnordjylland.dk

Spørgsmål? ?

www.vhnordjylland.dk og www.NiN.dk På vores hjemmesider kan du blandt andet finde: Arrangementer Kurser Rådgivningsmuligheder Nyttige værktøjer Links www.vhnordjylland.dk og www.NiN.dk Bliv medlem af NiN’s gruppe på