Rene Boulevardbebyggelser - et børn og ungeprojekt Et forebyggende projekt med hensyn til hærværk og kriminalitet Boulevardbebyggelserne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Sprogvurdering & Sprogindsatser
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Inddrag nu Kick-off møde
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
8. december 2010 på Egegård Skole
Livsvilkår for børn på asylcentre
Mindreåriges patientrettigheder
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Forandringsteori for Venindenetværket2013
1 Erfaringer med at indtænke handicapaspektet i sagsfremstillinger v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Børn, bevægelse og motivation
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
1 Sideaktiviteter Nye regler fra ??? 1.Må boligorganisationen påtage sig administrationen af 8 rækkehuse ejet af den lokale bank? 2.Må ejendomsfunktionærerne.
ESCO Energy Service COmpany
Greve Kommune, center for Børn og Familier Marts 2011.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Kontaktforældre - et vigtigt led mellem skole og forældre Kontaktforældrene er et vigtigt led mellem skole og forældre. Kontaktforældrene repræsenterer.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen2014.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Red Barnet Kalundborg FRITIDSKONTOEN
Hvad er mål/resultat (output)?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Akutprojektet.
Mod en fælles indsats Netværksarbejde til forebyggelse af ungdomskriminalitet i traumatiserede flygtningefamilier Mette-Louise Johansen, Tina Mouritsen,
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Indsæt Billed SSP Køge2 Drop-in Café ”gadearbejde med tag over hovedet” Rammen: SSP-huset på Toldbodvej september 2013 til 31.
Fritidspas.
- Fritidsvejledning i Viborg Kommune
Projekt Netværk 2 Denne specielle arbejdsgruppe er et forebyggende samarbejde mellem projektkontoret i Boulevardbebyggelserne, Sct. Jacobi Skole SSP-
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Præsentation af forårs-sfo
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Forældrerådet - En spændende opgave. Forældrerådets opbygning 4 forældre fra klassen -Man sidder 2 år af gangen, med 1 års overlap. -Målet er at alle.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Veje til deltagelse Unge i Fælleskaber Damir Balalic.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Boligsociale projekter 23 projekter 130 mio. kroner 47 boligsociale medarbejdere.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
09/02/16En kompleks udfordring#1 En kompleks udfordring - en kompleks løsning.
Ungdomsliv.
Overordnede bestemmelser
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Røde kors fællesskaber
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Præsentationens transcript:

Rene Boulevardbebyggelser - et børn og ungeprojekt Et forebyggende projekt med hensyn til hærværk og kriminalitet Boulevardbebyggelserne

Rene Boulevardbebyggelser Projektet er et samarbejde mellem SSP (afd. Varde) Ungdomsskolen Projektkontoret Boulevardbebyggelserne

Problemformulering Boulevardbebyggelserne i Varde rummer ca. 560 almene lejemål En del af områdets børn og unge er kun i begrænset omfang tilknyttet etablerede fritidsaktiviteter Dette er bl.a. medvirkende til uhensigtsmæssig og tankeløs adfærd, som er belastende for områdets ansigt udad til Ejendomsfunktionærerne bruger urimeligt megen tid på at renholde området for affald og tuschstreger i opgange Boulevardbebyggelserne

Problemformulering (fortsat) En del af områdets børn og unge mangler forståelse for/ kendskab til de konsekvenser der ligger i at overlade renholdning af fællesarealer til andre - ikke blot i nærområdet men i det hele taget Vi mener, at denne forståelse kan fremmes gennem projektet med flere positive gevinster til følge Boulevardbebyggelserne

Klar til rengøring Boulevardbebyggelserne

Opgaverne fordeles Boulevardbebyggelserne

Problemformulering (fortsat) Baggrunden for denne anskuelse er bl.a., at børnene kommer til at indgå i et forebyggende samarbejde med troværdige voksne Derigennem får de mulighed for at styrke/skabe en identitet gennem tilhørsforholdet til disse voksne, der arbejder med ting, som giver positiv respons fra omverdenen Boulevardbebyggelserne

Troværdige voksne Boulevardbebyggelserne

Problemformulering (fortsat) Deltagelse i projektet kan stabilisere eller skabe et bedre netværk Et godt netværk anses for at være en af hjørnestenene for børnenes/de unges trivsel Det at man gør noget sammen skaber fællesskab og indhold Der er også løbende noget at se frem til - resultater, udflugter, opfyldelse af ønsker Boulevardbebyggelserne

Troværdige voksne Boulevardbebyggelserne

Formålet med projektet At inddrage børn og unge i en del af det arbejde, som ejendomsfunktionærer varetager i området og derigennem øge tilfredsheden blandt områdets beboere som helhed At gøre børnene/de unge mere bevidste om sammenhængen mellem det, de gør, og det de får At virke forebyggende mht. hærværk og kriminalitet Boulevardbebyggelserne

Formålet med projektet (fortsat) At gøre deltagerne bedre i stand til at samarbejde på tværs af kultur og etnicitet At områdets børn og unge selv er med til at tjene op til deres ønsker om aktivitetsmuligheder og udstyr Boulevardbebyggelserne

Målgruppe Børn og unge i bebyggelserne mellem år. Det gælder både danske og tosprogede piger og drenge På baggrund af information i boligområdet om projektet kan interesserede tilmelde sig Forældre skal give skriftlig tilladelse til deltagelse Projektgruppen sammensætter grupperne, og der oprettes evt. en reservestab, hvis flere melder sig end det antal, der er voksne frivillige til Boulevardbebyggelserne

Metode Børnene/de unge arbejder i grupper med 3 i hver Der er tilknyttet 1 voksen som tovholder. Vedkommende udstikker arbejdsopgaver i samarbejde med ejendoms- funktionærer 2 voksne er ansat til at udføre opgaven sammen med de unge Boulevardbebyggelserne

Metode (fortsat) Der indsamles grønt og sort affald Der hjælpes med at vedligeholde sports- og legefaciliteter. Deltagerne bærer arbejdsdragt med logo og har det fornødne udstyr til opgaverne efter anvisning fra ejendomsfunktionærer. Boulevardbebyggelserne

Arbejdstid Søndage mellem kl – ….og der startes med morgenmad og briefing. Boulevardbebyggelserne

Briefing og morgenmad Boulevardbebyggelserne

Honorering og krav til fremmøde Ved at deltage 4 gange pr. måned optjener hvert barn/ung ret til at deltage i diverse aktiviteter i samarbejde med de voksne De unge/børnene har i høj grad indflydelse på, hvad det skal være for nogle aktiviteter, en bestemmer ikke konkret, hvad det skal være – men det gør økonomien Hvis en deltager mangler en gang for at kunne komme med på tur (pga. sygdom eller andet) skal det være muligt at optjene retten på en anden ugedag Boulevardbebyggelserne

Afgang til en RBB-tur Boulevardbebyggelserne

RBB-tur – vi kører stærkt  Boulevardbebyggelserne

RBB-tur ved Karsgårde Sø Boulevardbebyggelserne

Honorering og krav til fremmøde Udeblivelse 2 gange resulterer i advarsel og ”fyring”, hvis forholdet gentager sig Deltagerne modtager en skriftlig udtalelse fra projektgruppen efter min. 2 sæsoners deltagelse Denne udformes, så den vil kunne anvendes i forbindelse med ansøgning om læreplads eller andet arbejde Boulevardbebyggelserne

Økonomi SSP dækker i mindre omfang udgifter til leje, entre og transport. Ungdomsskolen dækker lønudgiften for én lønnet medarbejder ca. 3.timer pr uge - med mulighed for i særlige tilfælde at koble flere på. Projektkontoret har én lønnet medarbejder og dækker øvrige udgifter vedr. projektets gennemførelse som f.eks. morgenmad, udstyr ol. Boulevardbebyggelserne

Tidsplan Projektet drøftes igennem hvert år i november af SSP- Ungdomskonsulent Torben Berthelsen, og Asger Helth, Beboerrådgiver i Boulevardbebyggelserne Samtidig laves en evaluering af projektet, og en evt. fortsættelse af projektet godkendes. Boulevardbebyggelserne

Den daglige ledelse Ledelse og koordination af projektet samt ret til at deltage i fornødent omfang i det praktiske arbejde med de unge for at sikre kvaliteten i projektet ligger hos Asger Helth, Beboerrådgiver i Boulevardbebyggelserne. Torben Berthelsen, SSP Ungdomskonsulent Boulevardbebyggelserne

Med venlig hilsen Asger Helth Projektkontoret i Boulevardbebyggelserne Torben Berthelsen Ungdomsskolen og SSP – afdeling Varde Boulevardbebyggelserne