Venedig – PID konference

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Advertisements

En grundlæggende introduktion
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Nordvestjysk Lederforum 1. november 2012
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
4 Strategisk planlægning
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Head Lean Netværks-gruppe.
Analyse af eksterne og interne forhold
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Forretningsudvikling med IT
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Udvikling og styring af en virksomhed
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Forretning og Ledelse lektion 7
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Dagsorden Forelæsning: Innovationsstrategier: Hovedpunkter i “The Innovator’s Dilemma. When New Technologies Cause Great Firms to Fail.” Øvelsestiden:
Forretningsmodel.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Udarbejde af den fremtidige flow
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
- et udviklings- og dialogværktøj
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Shine og virksomhedskultur
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
28. februar 2007Organisationskultur i Praktikkenside 1 Organisationer Struktur og kultur - for praktikanterne under RUC’s praktikordning
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Business cases.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Velkommen til EBIT ledelse FSR – danske revisorer | Dagsorden: Baggrund De 4 hovedområder Nøgletallene Rapporten.
InnoBooster. Vi investerer i innovative og flyvedygtige ideer …
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til Blue Ocean Strategy
Humanistisk Entrepreneurship 8 opsamling 1
Tag snakken – bryd vanerne
Mission, vision og forretningsidé
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Venedig – PID konference HR som nøglen til langsigtet forretningsudvikling

Strategiske vinde gennem tiderne Mall_Foto 2017-04-03 10:27 Strategiske vinde gennem tiderne Balance – 60érne Vækststrategier – 70érne Konkurrencestrategi – 80érne Kompetencestrategi – 90érne Blue Ocean Strategy - 21. århundrede

Mall_Foto 2017-04-03 10:27 Scenen sættes Gennem de seneste par år har den strategiske debat haft fokus på, hvordan virksomheden kan skabe et relativt konkurrencefrit marked med basis for markant øget kundeværdiskabelse kombineret med øget vækst og indtjening for virksomheden. I den strategiske begrebsverden anvendes titler såsom ”Blue Ocean Strategy”, ”Rule Breaking Strategy” og ”Strategisk innovation”. Men hvilken kobling er der mellem den forretningsmæssige tilgang til begrebet Blue Ocean Strategy/strategisk innovation og HR?

Strategisk Innovation: Definition Mall_Foto Strategisk Innovation: Definition 2017-04-03 10:27 Strategisk innovation er en grundlæggende reconceptualisering af den eksisterende forretningstænkning og forretningsmodel (ved at bryde konventionelle branche- og konkurrencemæssige spilleregler) med henblik på at opnå dramatiske værdiforbedringer for kunder samt at skabe høj vækst for virksomheden Tre elementer i forståelsen af begrebet strategisk innovation: Strategiske innovatører har en bredere kreativ rækkevidde end deres konkurrenter, hvilket tillader dem at finde nye forretningsmuligheder, mens andre ser barrierer og begrænsninger især i forhold til forståelsen af de eksterne omgivelser. Rekonceptualisering af forretningsmodellen: Basale spørgsmål. Hvilken forretning befinder vi os i? Hvordan skaber vi værdi for vores kunder? Ved at stille sådanne grundlæggende spørgsmål tvinges ledelsen til at kritisk til at overveje hvilke underforståede regler, rammer og forudsætninger, der påvirker deres forretningsområde. Strategiske innovatører tager intet for givet i henhold til eksisterende opfattelser af branchens spilleregler – de ignorerer hvad deres virksomheds aktuelle position er og i stedet koncentrerer sig om, hvilke positioner, der kan udvikles. Reshaping af eksisterende markeder. I forsøget på at bryde eksisterende rammer, retter strategiske innovatører sin opmærksomhed på nye markedsvinduer eller hvordan de kan opfinde og/eller kreativt sammensætte nye markedslommer (spaces). Dv.s. fokus er ikke på hvordan man kan forbedre sin eksisterende markedsposition (øge markedsandel) eller hvodan man kan udkonkurrenre eksistrende konkurrente, men kigger i steder på hvordan man kan substituere markeder, ændre markedsgrænserne, opfylde eksisterende kundebehov på nye måder – dvs. ikke tilpasse sig til de eksistrende omgivelser, men skabe dem. Dramatiske kundeværdiforbedringer. Strategisk innovation drejer sig ikke om, hvordan man kan gennemføre marginale eller gradvise forbedringer, men om hvordan man kan skabe kvantespring i kundernes oplevelser af det man tilbyder dem. Der er altså næsten udelukkende fokus på kunden og værdiskabelsen for denne og ikke konkurrenterne. Hvad betyder det? Strategiske innovatører følger ikke kun de eksisterende kunder, men nok så meget ikke-kunder med henblik på at få en dyb indsigt udækkede behov, specielle

Strategisk Innovation Mall_Foto 2017-04-03 10:27 Strategisk Innovation Kundeværdi Forretningsmodel Kunder Hvordan ? Hvad ? Hvem ? Redef. af værdikæde Redef. af kundebehov Redef. af kundegrupper

Strategisk Innovation: En begrebsramme Drivkræfter Resultater Kultur Markant kundeværdi- forøgelse Strategisk Innovation Proces Mennesker Konkurrence- mæssig repositionering Ressourcer

Strategisk Innovation: Drivkræfterne Eksempler Kultur ”Etabler en spørgekultur” General Motor – OnStar-projekt Proces ”Gå på kreativ udforskning” BDO ScanRevision Innovator Mennesker ”Bring nye stemmer ind” Royal Dutch Shell – ”GameChanger projekt Ressourcer ”Tiltræk ressourcer via ekstern relationsopbygning og netværk Amazon-com

Strategisk Innovation - Proces ”Gå på kreativ udforskning/opdagelse” Mall_Foto 2017-04-03 10:27 Strategisk Innovation - Proces ”Gå på kreativ udforskning/opdagelse” ” Se til siden ... ” ”Tænk flydende…” ”Forbind det uforbindelige” Perledykker-metaforen Der er fire principper i forbindelse med al kreativ tænkning ”Se ind i andre verdener”

Værdiinnovation: Høj kundeværdi og lave omkostninger i balance Hvilke forhold bør elimineres, som branchen tager for givet? Hvilke forhold skal reduceres langt under branchenormen? Hvilke forhold skal øges markant over branchenormen? Hvilke faktorer skal nyskabes, som aldrig har været kendt? Omkostninger Omkostnings besparelser fra reducer og eliminer Værdi Innovation Omkostningsfordele ved høj volumen Høj kundeværdi ved forøge og skabe ny kundeværdi Kundeværdi

Strategisk Innovation: Resultater Proaktivt markedsforståelse og indlevelse Proaktivt værdi- skabelse Gøre eksisterende konkurrence irrelevant Definere nye spilleregler Markant kundeværdi- forøgelse Strategisk Innovation Konkurrence- mæssig repositionering

Strategisk Innovation Værktøjskassen Mall_Foto 2017-04-03 10:27 Strategisk Innovation Værktøjskassen Aktuelle forretningsskabelses- resultater Forberedende materiale – metafor, begrebsverdenen.. (grundlæggende værdier) Værktøjer til forretningsskabelse Facts Ideer Følelser Problemer Muligheder Aktiviteter Forretningsoplæg

Elementer i den fremadrettede HR strategi Nuværende virksomhedskultur og subkulturer Innovationsparathed i virksomhedskulturen? Match/mismatch mellem virksomhedskulturens innovationsparathed og virksomhedens forretningsmæssige ambitioner om innovation Indsatser som med afsæt i virksomhedens kultur sikrer: Etablering af en naturlig spørgekultur Målrettede innovationsprocesser, der sikrer en værdiskabende udforskning af forretningsmæssige muligheder Rekrutteringsprocedurer som bevirker, at der kommer nye stemmer i virksomheden Målrettede rammer for indgåelse og udvikling af eksterne relationer i en forretningsmæssig sammenhæng

Kultur som et isbjerg (Schein)

Scheins kulturmodel De synlige aspekter (Symptomer og synlige værdier) Mål Teknologi Struktur Færdigheder Finansielle ressourcer Filosofier De skjulte aspekter (Grundlæggende, underliggende antagelser) Holdninger Værdier Følelser Sociale relationer Gruppenormer

Scheins kulturniveauer (2) Artefakter (Symptomer) Synlige organisatoriske strukturer og processer (Kan være vanskelig at tyde) Skueværdier (Espoused values/Desirables) Strategier, mål og filosofier Grundlæggende antagelser Ubevidste anskuelser, opfattelser, tanker, følelser

Transformation af organisationskulturen Nye SBUére Kultur- transformation

måske vi her i det 21. århundrede kommer nærmere grundsubstansen i HR – at HR skal være ansvarlig for implementering af virksomhedens strategi!