Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er EGU ? Egu er en 2-årig ungdomsuddannelse med stor vægt på praktik. Egu er for unge under 30 år.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
KOMPETENCEBEVISET udenfor produktionsskolen
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Undervisningsplanlægning
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Lærerprofessionen.
Uddannelsesparathed i Skive Kommune
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
Forældremøde 8.klasse.
Praktisk vej til uddannelse. Udfordringer • 95 % målsætningen er ambitiøs • Alt kan ikke lige fikses • Mange veje til målet • Øget fokus på praktisk vej.
Ungdom det bedste guld - hvordan får vi guldet frem?
Status fra Fremtidslinjen
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
PÅ VEJ MED OMSORG. Præsentation af os og forløbet Omsorg, hvad er det? Praktisk øvelse Hvad skal der ske? HVAD SKAL DER SKE I DAG?
Den gode medarbejder Hvad er en god medarbejder?
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
Skolebestyrelsen & værdier
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Meritgivende kombinationsforløb
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Hvis du brænder for mennesker
Samarbejde om de unge mellem myndighed og kommune
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Udeundervisning Egebjerg Skole og Børnehave
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Historie Med lukningen af Lindøværftet i 2009, forsvandt et af Danmarks vigtigste uddannelsessteder for dygtige håndværkere. Det årlige indtag lå på
Broforløbet – Esbjerg, Varde og Vejen Lars Katzmann - Projektejer Marianne Kirk Nielsen – Projektleder Tina Nielsen – Beskæftigelsesrådgiver Jobcenter.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Undervisningsmiljø -og de nedprioriterede toiletter Ved Fiona Rubens DCUM Undervisningsmiljø Toiletproblematik igennem tiden Kompleksitet Hvad kan vi gøre.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
En Praktikværts forventninger Hvilke forventninger/krav har praktikværten til eleven i VO/lærepladsen.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Systemet til Synlig KompetenceVurdering 0. Hvad er en produktionsskole for noget 1.Det samlede system til Synlig KompetenceVurdering 2.Det mest synlige,
BEVÆGELSE OG IDRÆT I DEN PÆDAGOGISKE PRAKSIS. GRUNDLAG  Pædagogisk idræt  Bevægelse er mere end fysisk: - fysisk, psykisk, social og kognitiv udvikling.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Produktionsskoleseminar Nuuk, august 2017
Produktionsskolernes Målgrupper M.V.
En Praktikværts forventninger
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Lære- og praktikpladsbehov Karsten Lyberth-Klausen sekretariatsschef
Ungdomsuddannelse til alle
Evaluering af Sæt skub i egu!
EGU – en erhvervsrettet uddannelse Vejle den januar 2015
Progressionsmålinger og realkompetencevurderinger
Præsentationens transcript:

Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!

Aktivitetsudviklingen

Udfordringen  Indhold  Elevernes forudsætninger  Rammefaktorer  Læreprocessen  Målsætning  Vurdering

Indhold  Produktion og praktisk arbejde  Anskaffelse og udvikling af produktioner  Kontakt til kunder  Udvikling og vedligeholdelse af praktikpladser • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner  Meritgivende kombinationsforløb  Dele af grundforløb  Lærlinge  (EGU)

Elevernes læringsforudsætninger  De psykiske, fysiske og sociale ressourcer den unge møder skolen med  Det psykiske (angsten for at mislykkes)  Det fysiske (forskellige former for handicap)  Det sociale (deltagelse i fællesskabet)  Naturlige sammenhænge  Observation  Indhentning af oplysninger

Rammefaktorer  Værkstedets størrelse/indretning/værktøj  Samarbejdet mellem skolen og udd./erhvervslivet  Kollegasamarbejdet/ledelse  Fagpolitisk engagement  Læreren selv

Læreprocessen  Praktisk arbejde som udgangspunkt for læreprocessen ”Læring vil sige en relativ varig forandring i oplevelse eller adfærd som følge af tidligere erfaringer”  Læring i et forpligtende arbejdsfællesskab  Læring gennem udøvelse  Læring gennem øget ansvar  Læring gennem praksisevaluering

Målsætning  Forløbsplanen  Værkstedsvalg  Målsætning med forløbet  Delmål frem mod målet  Dato for næste samtale

Vurdering Vurderingsformer:  Målrelateret vurdering  Grupperelateret vurdering  Individrelateret vurdering  Produktionsskolebeviset!