Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!
Aktivitetsudviklingen
Udfordringen Indhold Elevernes forudsætninger Rammefaktorer Læreprocessen Målsætning Vurdering
Indhold Produktion og praktisk arbejde Anskaffelse og udvikling af produktioner Kontakt til kunder Udvikling og vedligeholdelse af praktikpladser • Samarbejde med uddannelsesinstitutioner Meritgivende kombinationsforløb Dele af grundforløb Lærlinge (EGU)
Elevernes læringsforudsætninger De psykiske, fysiske og sociale ressourcer den unge møder skolen med Det psykiske (angsten for at mislykkes) Det fysiske (forskellige former for handicap) Det sociale (deltagelse i fællesskabet) Naturlige sammenhænge Observation Indhentning af oplysninger
Rammefaktorer Værkstedets størrelse/indretning/værktøj Samarbejdet mellem skolen og udd./erhvervslivet Kollegasamarbejdet/ledelse Fagpolitisk engagement Læreren selv
Læreprocessen Praktisk arbejde som udgangspunkt for læreprocessen ”Læring vil sige en relativ varig forandring i oplevelse eller adfærd som følge af tidligere erfaringer” Læring i et forpligtende arbejdsfællesskab Læring gennem udøvelse Læring gennem øget ansvar Læring gennem praksisevaluering
Målsætning Forløbsplanen Værkstedsvalg Målsætning med forløbet Delmål frem mod målet Dato for næste samtale
Vurdering Vurderingsformer: Målrelateret vurdering Grupperelateret vurdering Individrelateret vurdering Produktionsskolebeviset!