IT Økonomi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Funktioner Grundbegreber.
PengeSpillet.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Ressourceoptimering og vurdering af kemi i produkter – To værktøjer Maria Strandesen FORCE Technology ReThink Business/Region Midtjylland 29. nov 2012.
Budgetgrundlag i planteavlen
AMICA - skaber et godt psykisk arbejdsmiljø bedre service og produktivitet 5. november 2008.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
T raditionel O mkostningsfordeling.
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
SEO PÅ AU.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
Forretningsmodel.
Grundlæggende regnskabsforståelse
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
[Produktnavn] Marketingplan
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 11, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen B B udgettering.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Kvalitetsstyring og kortlægning efter jordforureningsloven ATV-møde 4. november 2009.
Intern Økonomi Forretning og Ledelse – Lektion 6 Budgetlægning/regnskab Cost Management ”Livet i et firma er nedfældet i bogholderiet”
1 Senior Erhverv Søhøjlandet Nye tider, nye muligheder…! PP er sendt pr.mail.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Strategisk investering & finansiering Introduktion til investeringsteori Kapitel 1.
MSBuild & Team Build i C#/C++ solutions VSTS ERFA d. 25 November.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2

10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
7. Virksomhedens omkostninger
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard Kap 1: Måling og ledelse i informationstidsalderen.
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
”Performance management”. Mål med indlægget Betydningen af at arbejde med mål og målstyring Forsøge at skabe forståelse for den sammenhæng der er målstyring.
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Målstyring KPI... – Hvad kunne vi måle på? Leveringsevne - evne til at levere materialer og information nøjagtigt og præcist til kunder (interne & eksterne)
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Inspiration til at designe egen ledelsesmodel med KPI’ere
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

IT Økonomi

Disposition Produktivitet Moores Lov Hvad er produktivitet? Produktivitets Paradokset Evaluering af IT investeringer Retfærdiggørelse af IT investeringer Avancerede metoder og målinger IT som produkt Disposition

Antallet af transistere i computer-chips vil fordobles hvert år uden omkostningerne vil stige. Revideret til hver 18.-24. måned. Dvs. et firma kan købe dobbelt så kraftige maskiner til samme pris efter 1,5 år. Price-to-performance vil altså stige eksponentielt. Dette har en del følger. Moores Lov side 615

Følgerne “af” Moores Lov betyder ikke nødvendigvis at produktiviten øges og fører derfor til:

Produktivitets Paradokset! På trods af de enorme fremskridt i computerkraft sker der ikke de samme kraftige fremskridt i produktiviteten og dermed økonomien på nationalplan. Produktivitets Paradokset!

Produktivitet er defineret ved input divideret med output. Output udregnes ved at tage antallet af producerede enheder(f.eks. Biler) og gange med den gennemsnitlige værdi. Input er enten: Arbejdstimer investeret Arbejdstimer investeret + materialer osv. Bruges kun arbejdstimer i udregningen giver det ”Labor Productivity” Hvis man også indregner andre udgifter giver det “Multi-factor Productivity” Hvad er produktivitet? side 629-30

Resultater af IT investeringer Primære resultater (“Direct impact”) Direkte besparelser Generering af overskud Store organisations ændringer Delvist succes og fiasko Sekundære resultater (“Second-order impact”) Større markedsandel Strategiske fordele Nye eller forbedrede business processer, Bedre kundeservice Resultater af IT investeringer side 629-30

Mulige årsager side 617

“Konklusion” på Produktivitets Paradokset Det er svært at sige hvorfor produktivitets paradokset opstår. Nogle mener det ikke længere er gældende. “Konklusion” på Produktivitets Paradokset

Retfærdiggørelse af IT investeringer Hvorfor? Problematik Retfærdiggørelse af IT investeringer

Hvorfor? Hvorfor? Dot com boblen IT er ikke løsningen på alt Offentlige firmaer skal ansøge om penge Offentliggørelse af IT investeringer øger aktieværdien af et firma med 32% Hvorfor? side 618-20

Det er virkelig mange aspekter at tage hensyn til Problematik

Problematik Det er virkelig mange aspekter at tage hensyn til Har man regnet rigtigt? Det er svært at måle resultater Resultater kan være meget uhåndgribelige Problematik side 618-20

Imaterielle værdier Svære at måle Kundetilfredshed Forbering af kommunikation Forbedret styring -> eksempel fra bog om lufthavnen Grøn it (image) Medarbejdertilfredshed Imaterielle værdier side 620

Håndtering af imaterielle værdier Tænk "bredt og blødt” Kundeloyalitet Medarbejdertilfredshed Partner tilfredshed Forbedre reaktionsevne (fx ved bedre overblik) skal måles på en konsistent måde Håndtering af imaterielle værdier side 621

Håndtering af imaterielle værdier "Betal fragt først" Lav kortsigtet benefit, fx besparelse fra andet projekt, betale for den første investering Forfølg det uventede Vær åben overfor uventede muligheder Projekter kan give fordele andre steder end forventet Håndtering af imaterielle værdier side 621

Omkostninger i investeringer Faste omkostninger i forbindelse med projekt fx løn til fastansatte Løbende omkostninger Forbedringer Rettelser af bugs Kan blive uventet høje med tiden Omkostninger i investeringer side 621

Transaktionsomkostninger Omkostninger i forbindelse med salg af varer og services Søgningsomkostninger Søgning af købere og sælgere Informationsomkostninger for køber: læring af brug af produktet for sælger: kundens behov(kan have betydning for pris) Forhandlingsomkostninger Fx til prisforhandling, møder Overvågningsomkostninger Det indkøbte skal svare til det der er betalt for Transaktionsomkostninger side 622

Indtægtsmuligheder i IT investeringer Salg Transaktionsgebyrer Abonnement / subscription Affiliates Salg af brugeroplysninger Indtægtsmuligheder i IT investeringer side 623

Evaluering af IT investeringer Return on investment Divider indtægter (fx årlige) ved projekt med omkostninger NVP (Net Prestent value) Værdi af investering på et givent tidspunkt Kan bruges når værdierne er direkte målbare IRR (Internal Rate of Return) Payback period Evaluering af IT investeringer

Udgifts Kurver: ikke-digitale produkter og digitale produkter (fig 1) (For ikke digitale produkter falder kurven mellem udgift per enhed og antal indtil et vidst punkt, hvorefter den stiger pga. marketing costs etc.. For digitale produkter bliver kurven mellem udgift per enhed og antal ved med at falde) IT som produkt

For produktion falder IT-udgift og arbejdsbyrden med EC (samme kvantitet, mindre arbejde og udgift) Transaktions udgift falder med EC (computerization) Administrativ udgift falder med EC (mindre administrativt arbejde) E-Commerce effekt

Reach vs. Richness Reach (antal kunder) Richness (interaktion og services) Jo mere reach jo mindre richness (og omvendt!) EC kan forbedre det! Reach vs. Richness

Hvordan måler man fordele ved IT og EC? Lav en business case! Mål både økonomiske og ikke-økonomiske udfald (Der bliver ikke lavet meget cost-benefit eller return of investment (ROI) på web- baserede systemer) Hvordan måler man fordele ved IT og EC?

Chargeback (AKA: chargeout / cost recovery) Alternativ til ikke at måle hvad IT bliver brugt på Der måles baseret på IT pris og brug for hver bruger/afdeling Giver overblik over hvem der bruger hvad, men kan være meget svært at måle Kan bruges til styre brug af IT ("charge" metode bestemmer hvordan det bliver brugt) Chargeback (AKA: chargeout / cost recovery)

Opførsels-orienteret chargeback Andre brugeres opførsel Få brugerne til at bruge IT resourcer anderledes vha. højere eller lavere "charge" (f.eks.: halv "charge" om natten!) Opførsels-orienteret chargeback

Avancerede metoder og målinger Generelle kategorier Finansiel tilgang Multikriterie tilgang Ratio tilgang Portefølje tilgang Avancerede metoder og målinger side 626

Metoder Business case TCO (Total Cost of Ownership) Retfærdiggørelse Bro mellem plan og udførelse Grundlag for taktisk beslutning TCO (Total Cost of Ownership) Samlede omkostninger Indkøb, operation og kontrol Metoder side 626-29

Metoder - Fortsat Benchmark Activitybased Costing Specielt nyttig til at vurdere investeringer i infrastruktur Objektiv måling af ydeevne (performance) Sammenligner med andre (fx. markedsledere, gennemsnit) Activitybased Costing Identificerer aktiviteter i en organisation Finder omkostninger for alle produkter og services i hver aktivitet Mere præcise udregninger Metoder - Fortsat side 626-29 http://en.wikipedia.org/wiki/Activity-based_costing

Standarder for målinger (IT-Metrics) Måle aktuel performance mod en standard Skal være klart definerede Kan hjælpe med: Kommunikere strategi nedad Arrangere mål for individer, afdelinger og divisioner Vurdere system-performance Vurdere firmaets tilstand Kan gøre de "bløde værdier" målbare ved at sætte en standard for måling af eksempelvis kundeservice eller kommunikation Standarder for målinger (IT-Metrics) side 629-30

Standarder for målinger (IT-Metrics) - fortsat Balanced scorecard Fire målepunkter defineret af organisationelle mål: Kundemålinger Finansielle målinger Målinger af interne forretningsprocesser Lærings og vækst målinger Måler overordnet helbred Standarder for målinger (IT-Metrics) - fortsat side 629-30 http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_scorecard