Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Krav til informationsformidling
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Læseteori på femten minutter
Om eksamen 2011.
Nonne historie.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Vedrørende præsident Kennedy
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Spilleregler. Du sidder til bords med to modstandere og spiller for dit hold.
Roskilde Tekniske Skole
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Kursus i BL: Beboerinformation - sprog
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
De sidste undervisningstimer
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Computerens anatomi.
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
Faglig læsning 2.
Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Tekstformidling på Internettet E 2003
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Hvad betyder ventetid for det enkelte menneske?
Videreudvikling af ide 2&2
Beboerkommunikation: Skriv så du bliver forstået
Relationer – Omgangstone
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
- Opgaven som et argument
Problemer eller udfordringer.
- Opgaven som et argument
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
ITU Formidling og metode foråret 2011 Paul R. Metelmann
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
Forvægt og bagvægt i sætningen
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Ved Pernille Almlund skriv tilgængeligt. Skriv tilgængeligt Hvilken sprogkode skriver vi i? Hvad betragter vi som almindelig viden? Første step i formidling.
SRO SKRIV!.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Brikker til litteraturhistorien
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Akademisk skrivning og formidling v/ Henriette Lungholt Formidling og metode, ITU, efterår 2011

Professionel skrivning; et ubeskrevet krav til akademiske opgaver Faglig formidling Professionel skrivning; et ubeskrevet krav til akademiske opgaver

Den videnskabelige genre – en definition Dokumentation af en undersøgelse af ét fagligt relevant problem ved brug af fagets teorier og metoder med det formål at overbevise en fagfælle om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab Kilde: Rienecker, Lotte og Jørgensen, Peter Stray: Den gode opgave,2. udgave, s. 21

Lige et par tilføjelser Undersøgelse: Man løser ikke nødvendigvis problemet – man analyserer, fortolker, diskutere og vurdere Overbevise: At kunne argumentere for sin undersøgelsesmetode, analyse, validitet og dokumentation Fagfælle: Målgruppen har samme faglige grundlag, men IKKE særviden om det felt, opgaven handler om Det faglige diskursfællesskab: Faglig formidling, standard/normalitet inden for den akademiske genre, forskel for uni til uni

En svær tekst – et eksempel

Fordele og ulemper ved teksten Præcision Indforståethed mellem faglige begrebsfæller Der spares på ord Viden (Magt) Ulemper Abstraktion (det tager lang tid at læse og forstå) Forstår forfatteren, hvad han/hun skriver Overlegenhed Svære tekster gør læsere sure (Magt)

Hvem er modtageren?   I dette spil kan deltage 2, 3 eller 4 personer, som hver bruger 4 ensfarvede brikker. Disse anbringes i hjørnepladserne af tilsvarende farve, hvorefter spillet begynder med terningkast efter tur. Fremrykningen sker venstre om. For at kunne føre en brik fra hjørnepladsen ud på spillefeltet må der altid kastes “Globus”, som tillige altid giver ekstrakast. I fald dette også giver “Globus”, kan spilleren enten føre en ny brik ud eller også springe med den første brik til næste globefelt. Kastes der “Stjerne”, rykker man frem til nærmeste stjernefelt, dog kun såfremt der ikke er et globefelt imellem, hvilket vil sige, at et globekast kan passere et stjernefelt, men et stjernekast ikke et globefelt. Kilde: Yngve Søndergaard, www.ys.kom, materiale til kursus om Sprogpolitik, Kforum, 28.9-2010)

De er en besværlig kunde GiroBank har modtaget et giroindbetalingskort, hvor De desværre ikke har påført “0” foran Deres girokontonummer.  Dette medfører ekstra arbejde for os, da det ikke er til at se, hvor det manglende ciffer skal placeres. Deres giroindbetalingskort er ekspederet, men vi beder Dem om fremover at påføre nullet foran Deres girokontonummer. Kilde: Yngve Søndergaard, www.ys.kom, materiale til kursus om Sprogpolitik, Kforum, 28.9-2010)

Forstår vi altid ordene?

Formidlerens probem(er)

Skriftlighed og mundtlighed – to kulturer Talens magt: Jonas Gabrielsen og Tanja Juul Christensen, Academica 2009, p.22

Øvelse: Jeres fagord Find de fem typiske fagord fra jeres hverdag Find erstatninger for dem

1. De syv plager Lange sætninger Forvægt og bagvægt Passiv Verbalsubstantiver Lange ord Højtidelige ord Fagord

Lange sætninger Krævende for hukommelsen, især hvis der er mange indskudte og foranstillede led. ”Hvis du skal opereres for en anden sygdom, er det vigtigt at du eller den læge, der skal operere, kontakter en læge på Neurologisk Klinik for at høre, om der skal tages specielle hensyn i forbindelse med operationen.” ”Du skal kontakte Neurologisk Klinik hvis du skal opereres. Vi kan fortælle om der skal tages specielle hensyn.”

Lange sætninger Én sætning, ét budskab. Sæt mange punktummer og rigtige kommaer. Bryd sætningerne op. Undgå lange sætninger og indskud. Varier sproget med lange og korte sætninger. Brug helt korte sætninger som stopeffekt.

Forvægt og bagvægt I sætninger med forvægt står budskabet sidst. Budskabet står først i sætninger med bagvægt. Forvægt gør det svært at overskue sætninger, fordi vi skal vente på budskabet. I sætninger med bagvægt ved vi straks, hvad budskabet er, fordi det kommer først. Bagvægt gør det muligt at arbejde med flere ledsætninger uden at gøre sproget tungt.

Forvægt og bagvægt ”Skulle det hænde, at De en enkelt gang måtte glemme at tage tabletterne på det sædvanlige tidspunkt, men husker det inden for 12 timer, skal De alligevel tage hele den ordinerede dosis.” ”De skal tage hele den ordinerede dosis, selv om De glemmer at tage tabletterne på det sædvanlige tidspunkt, men husker det inden for 12 timer.”

Passiv To former -s-passiv: Der spises. blive-passiv: Du bliver kørt. Begge former skaber afstand mellem skribent og læser gør det uklart hvem der handler gør teksten abstrakt og upersonlig trækker andre plager med sig, fx “Hoslagt fremsendes”.

Ikke passivt - men aktivt Der henvises til Vi henviser til Det vurderes på den baggrund Vi vurderer på den baggrund Det er oplyst Du har oplyst Skemaet bedes udfyldt Udfyld venligst skemaet

Passiv ”Ved lumbalpunktur udtages spinalvæske, der omgiver rygmarven, hjernen og nerverødderne. Med en speciel nål opnås adgang mellem ryghvirvlerne i lænden, hvorfra væsken kan tappes.” ”Ved lumbalpunktur tager vi en prøve af spinalvæsken, der omgiver rygmarven, hjernen og nerverødderne. Vi fører en speciel nål ind mellem ryghvirvlerne i lænden, hvorfra vi tapper væsken.”

Verbalsubstantiver Ændrer et udsagnsord til et navneord og ender ofte på -ing og -else. Blodprøvetagning tage en blodprøve håraffald hår falder af tobaksforbrug ryge sårheling hele sår påsætning sætte på tandudtrækning trække tænder ud journaloptagelse skrive journal

Lange sammensatte ord Sammensatte ord kan være svære læse, overskue og forstå. Opløs dem, hvis du kan. rygmarvsvæskehulrummet hulrummet om væsken i rygmarven medicindoseringsæske æske til at dosere medicin undersøgelsesresultatet resultatet af undersøgelsen

Lang tillægsform Med lang tillægsform taler vi ofte om folk i 3. person i stedet for til folk i 2. person. ”Selve punkturen udføres enten med patienten i siddende eller liggende stilling.” ”Du kan sidde op eller ligge ned under punkturen.” ”Af hensyn til vores rygende patienter forefindes et lokale hvor der må ryges.” ”Vi har et lokale, hvor du må ryge.”

Tyg lige på den… Stigningen i timelønnen, erstatningen for den kortere arbejdsuge, forhøjelsen af arbejdsgiverafgiften samt virkningen af kronens styrke betyder, at arbejdsenhedsomkostningerne i andet kvartal 2001 er ca. 14-15 pct. Højere end for et år siden, og denne udvikling er ødelæggende for eksportindustrien.

Højtidelige ord anvende forløbne år indeværende år samt samtlige vedrørende angående finde sted forefindes bruge sidste år i år og alle om sker, foregår er

Højtidelige ord ligeledes således såfremt, ifald, dersom hvilket betyder at hvorfor det skal oplyses på grund af dette med henblik på det skal hermed meddeles også sådan hvis derfor til, så, fordi …

Mosord - ord, der lugter af ”gammel dansk” andrager angående anskaffe beliggende besvære sig bibeholde dersom efterstræbe finde sted foranlediget genanvende genpart forefindes foreligger forespørge forløbne formene fornøden fremsende følgelig fåtal

7. Faglatin Fyret på grund af årsager der ikke kan ”Fyret på grund af utilregnelighed” ”Utilregnelighedspension” Fyret på grund af årsager der ikke kan henregnes til personen selv

Et eksempel Til trods for at vi i den foreliggende sag gentagne gange har rettet henvendelse til Deres firma, må vi med beklagelse konstatere, at vi endnu ikke har modtaget Deres svar. Almindelig dansk: Vi har nu flere gange skrevet til Deres firma i denne sag, men desværre ikke fået svar.

Videnssprog Erfaringssprog Logisk Tankeorienteret Upersonligt Abstrakt Billedfattigt Løsrevet fra situation Offentligt Rødder i skriftsprog Sanseligt Handlingsorienteret Personligt Konkret Billedrigt Knyttet til situation Privat Rødder i talesprog

Videnssprog - erfaringssprog Videnskabssprog: Formidlingssprog: Bruges til at: Analysere Definere Systematisere Fortælle Fortolke Udlægge Derfor er det: Statisk Abstrakt Generelt Billedfattigt Logisk-ræsonnerende Upersonligt Dynamisk Konkret Specifikt Billedrigt Narrativt Personligt Med: Overordnet synsvinkel Eksplicitte sammenhænge Skiftende synsvinkel Implicitte sammenhænge

Læsbarhedsindeks - LIX Tjek læsbarheden ... Læsbarhedsindeks - LIX LIX = X + Y Antal ord Antal perioder = X Antal lange ord x 100 Antal ord = Y 20: meget let 30: let 40: middel 50: svær 60: meget svær 70: nærmest umulig

Lange ord per punktum - LOP Tjek læsbarheden ... Lange ord per punktum - LOP 1 2 3 4 5 6 7 8 MEGET LET (Børnelitteratur) LET (Skønlitteratur) MIDDEL (Dag- og ugeblade) SVÆR (Faglitteratur) MEGET SVÆR (Fa glitteratur)

”American Psychological Association” Udarbejdet på CBS Tjek APA-dokumentet ”American Psychological Association” Udarbejdet på CBS