Sprogpakken Risikofaktorer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogvurdering & Sprogindsatser
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Langvarigt sygefravær
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Sprogpakken Tosprogede.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Læringsstile og lektier
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Dialogisk læsning.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Sprogvurdering Risikofaktorer Typer af sprogvurdering Socialministeriets sprogvurderingsmateriale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Struktureret tematisk sprogarbejde
Sprogvurderinger af 3-årige
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Sofies dejlige dag.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
I NABOSKABET.DK Børn og Unge. Naboskab i forskellige højder  Integration og sammenhængskraft i boligområdet handler ikke kun.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Sprogvurdering Risikofaktorer Typer af sprogvurdering Socialministeriets sprogvurderingsmateriale.
Relationer – børn og voksne
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sprogpakken Risikofaktorer

Risikofaktorer § Dagtilbudslovens § 11: kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring 3 år, som er optaget i et dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gennemføres en sprogvurdering af alle børn i alderen omkring 3 år, der ikke er optaget i et dagtilbud. Kommunalbestyrelsen har endvidere ansvaret for, at forældre i forbindelse med sprogvurderingen gøres opmærksomme på muligheden for, at deres barn kan blive optaget i dagtilbud.

Dagtilbudslovens § 11, fortsat Stk. 3. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 1 og 2 vurderes at have behov for sprogstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen efter stk. 1 og 2 fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering, jf. dog stk. 4 og 5. Tosprogede børn, som på baggrund af en sprogvurdering efter stk. 2 vurderes at have behov for opfølgning, skal modtage sprogstimulering af en varighed på 15 timer ugentligt. Stk. 6. Sprogvurdering efter stk. 1 og 2 og sprogstimulering efter stk. 3 – 5 varetages af personer, der har særlige kvalifikationer til at varetage opgaven.

Hvilke børn skal vi være særligt opmærksomme på? Hvad er ”sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering”? Hvordan kan pædagoger finde de børn, der har behov for ekstra hjælp, og som det derfor vil være godt at sprogvurdere? Hvad siger forskningen om risikofaktorer?

Hvad siger forskningen? Forskningsreviewet henviser til tidligere forskning, der peger på: køn, tvillingefødsel, lav fødselsvægt, nummer i søskenderækkefølgen, tosproget baggrund, socioøkonomisk baggrund, sprogvanskeligheder i familien, moderens sundhedsproblemer (psykisk/fysisk), moderens ordforrådsniveau, uddannelse og alder ved barnets fødsel. I forskningsreviewet er valgt at fokusere på seks risikofaktorer, der potentielt kan anvendes af pædagoger: Tidligere identificeret sprogforsinkelse Køn Sprogvanskeligheder i familien Sociale/adfærdsmæssige faktorer Socioøkonomisk status Tosproget baggrund

Fremgangsmåde i undersøgelse af risikofaktorer Sammenfatning af resultater fra to store reviews udarbejdet på vegne af den amerikanske Preventive Services Task Force og National Health Service (England), som tilsammen beskriver den forskning, der er gennemført fra 70’erne til 2006. Sammenfatningen er suppleret med undersøgelser, der er identificeret af CfB og offentliggjort mellem 2007 og 2010. I undersøgelsen er en detaljeret beskrivelse af udvælgelseskriterier, anvendte statistiske metoder mv.

Typer af undersøgelser der indgår Flere undersøgelser i kortlægningen er baseret på prospektive kohortedesign: en bestemt gruppe (børn) følges over tid, fx en årrække. Andre undersøgelser i kortlægningen er case-kontrol studier: tager udgangspunkt i en gruppe børn, som har sproglige problemer, for at undersøge hvilke faktorer i de børns fortid, der adskiller dem for børn uden sproglige problemer.

Tidligere identificeret sprogforsinkelse Undersøgelserne viser samlet, at der er en sammenhæng mellem tidligere og senere sproglige kompetencer – børn med sproglige forsinkelser har en øget risiko for at få sproglige problemer senere i dagtilbud og/eller skolen. Sammenhængen er størst for børn med både receptive og produktive sproglige forsinkelser. Men anvendelsen af denne viden forudsætter, at forsinkelsen er identificeret ved en pålidelig test, hvilket oftest ikke vil være tilfældet. Skulle dette kriterium være anvendeligt, ville det kræve at alle børn i fx 3-årsalderen testes.

Køn I kortlægningen undersøges ud fra to perspektiver: Sammenhænge mellem sprog og køn. Her viser kortlægningen en svag tendens i pigernes favør. Er drenge mere tilbøjelige til at have sproglige forsinkelser/sproglige problemer end piger? Resultat: drenge er lidt mere tilbøjelige til at have forsinkelser/problemer end piger. Forskelle mellem drenge og piger er små. Men nogle undersøgelser tyder på, at drenge har større sandsynlighed for at blive identificeret med sprogproblemer end piger. Det betyder, at drenge enten bliver overidentificeret og/eller piger bliver underidentificeret. Undersøgelserne støtter således ikke, at man fokuserer mere på drenge end på piger, men at man skal være opmærksom på både drenge og piger med formodede sprogproblemer.

Sprogvanskeligheder i familien Konklusion: Overordnet set er der evidens for en sammenhæng mellem familiær disposition for sprogproblemer (dvs. sprogvanskeligheder i familien) og de samme eller lignende problemer hos børnene. Dog er det lige så vigtigt ikke at forlade sig på familiære dispositioner som eneste indikator for, hvilke børn der formodes at have behov for sproglig stimulering og derfor skal sprogvurderes. Dette skyldes, at sammenhængen er forholdsvis lille!

Sociale og adfærdsmæssige faktorer Er der sammenhænge mellem sociale/adfærdsmæssige problemer og barnets sproglige udvikling? Adfærdsmæssige problemer defineres typisk som enten internaliseret adfærd (angst, indadvendthed) eller eksternaliseret adfærd(aggressiv og asocial adfærd). Børn med både produktive og receptive sprogproblemer kan være mest tilbøjelige til også at have adfærdsmæssige problemer – men sammenhængen er ret lille. Konklusion: kortlægningen understøtter ikke brugen af sociale/adfærdsmæssige problemer som indikator for hvilke børn der skal sprogvurderes. Mens nogle børn med sproglige forsinkelser/sproglige problemer kan have sociale og adfærdsmæssige problemer, står det klart, at ikke alle børn med sociale og adfærdsmæssige problemer har sproglige forsinkelser/sproglige problemer.

Socioøkonomisk status Socioøkonomisk status defineres enten som økonomiske ressourcer (SES) eller moderens uddannelsesniveau. Sammenhænge mellem sprog og SES ser ud til at være begrænset eller ikke til stede. Men næsten alle undersøgelserne er gennemført med børn i alderen 2 – 4 år. Der kan derfor ikke generaliseres til større børn. Kortlægningen viser en lille sammenhæng mellem moderens uddannelsesniveau og barnets sproglige udvikling. Anvendelsen af SES som indikator kan resultere i massiv overidentifikation – ligesom børn fra middel til høj SES jo også kan have sproglige problemer. En god idé alligevel at rette opmærksomheden mod børn, hvis forældre har dårlige økonomiske vilkår og lavt uddannelsesniveau.

Tosproget baggrund Alle de gennemgåede undersøgelser viser, at børn fra tosprogede hjem scorer lavere på sprogtest end børn fra etsprogede hjem. Men der er mange forbehold. Fx viser PISA undersøgelserne, at der i nogle vestlige lande (fx USA, Australien, Canada) næsten ingen forskel er på børn fra et- og tosprogede hjem. En forsigtig konklusion kan være, at små børn med tosproget baggrund sandsynligvis har sproglige færdigheder på majoritetssproget som er ringere end etsprogede børn i de tidlige år. Men det betyder ikke, at tosprogede børn pr. definition har sproglige problemer. Tosprogethed er ikke en indikator for sproglige problemer.

Konklusion I de gennemgåede undersøgelser blev der fundet sammenhænge mellem risikofaktoren og sprogproblemer. Men sammenhængen anses ikke for stor nok til at den pågældende faktor kan anvendes til at identificere børn, der skal sprogvurderes. Ved at fokusere på en eller flere af ovennævnte risikofaktorer risikerer man at overse mange børn med sproglige problemer, og at børn uden sproglige problemer henvises til sprogvurdering. På grundlag af nuværende viden er den overordnede anbefaling, at den mest effektive måde at finde børn med sproglige problemer/forsinkelser er, at sprogvurdere alle børn. Alternativt generelt at have opmærksomhed på alle børn, at inddrage forældrene i overvejelserne og at sprogvurdere alle børn, hvor det pædagogiske personale har den mindste mistanke om mulige sproglige forsinkelser eller er i tvivl.

Konklusion I de gennemgåede undersøgelser blev der fundet sammenhænge mellem risikofaktoren og sprogproblemer. Men sammenhængen anses ikke for stor nok til at den pågældende faktor kan anvendes til at identificere børn, der skal sprogvurderes. Ved at fokusere på en eller flere af ovennævnte risikofaktorer risikerer man at overse mange børn med sproglige problemer, og at børn uden sproglige problemer henvises til sprogvurdering. På grundlag af nuværende viden er den overordnede anbefaling, at den mest effektive måde at finde børn med sproglige problemer/forsinkelser er, at sprogvurdere alle børn. Alternativt generelt at have opmærksomhed på alle børn, at inddrage forældrene i overvejelserne og at sprogvurdere alle børn, hvor det pædagogiske personale har den mindste mistanke om mulige sproglige forsinkelser eller er i tvivl.

Milepæle som redskab? Median: Mål for middeltendensen i indhentede data fra en konkret undersøgelse. Hvad ved vi om danske børns tilegnelse af sprog?

Milepæle: Ordforråd Alder Milepæl Eksempler 2 år Ca. 250 aktive ord Ord, der betegner nære ting ’vov’, ’av’, ’hej’, ’nej’, ’far’ ’sko’, ’bil’, ’hej’, ’bold’ og ’ble’. 3 år Ca. 600 aktive ord Ord, der betegner noget, de kender fra deres egen erfaringsverden ’agurk’, ’legeplads’, ’butik’, ’danse’, ’åbne’, ’lytte’, ’venlig, ’inde’, ’ude’ 4 år Ca. 1500 aktive ord Ord er stadig knyttet til den umiddelbare erfaringsverden, men der er flere overbegreber, flere abstrakte ord og ord for farver. ’ skab’, ’penge’, vindue’, ’ryste’, ’bære’, ’beskidt’, ’’blå’, ’efter’, ’ i morgen’ 5 år Ca. 2000 aktive ord, mere abstrakte ord, flere følelsesnuancer og mere abstrakt forståelse af betydning, kan fx beskrive modsætninger som stor-lille. ’advare’, ’forbyde’, ’prale’, ’genkende’, ’dobbelt’, ’alvorlig’, ’sørgelig’, ’rasende’, ’bagende’ 6 år Ca. 2600 ord (20.000-24.000 passive ord) Forståelse for dobbeltbetydning og har en metasproglig bevidsthed, som betyder at de kan forstå: Ironi: ’Hvor er du sød!’ Metafor: ’Du er stærk som en løve’ Homonymer: kost/kost hver/værd/vejr, bakke ’acceptere’, ’forandre’, ’længes’, ’koncentrere’, ’overtale’, ’intet’, ’skuffet’, ’almindelig’, ’trist’, ’beundre’,’spekulere’, ’sammenstød’, ’modsat’  

Milepæle: Grammatik og syntaks Alder Træk Eksempler 2 år Laver ufuldstændige sætninger med to og tre ord og kan bruge nogle bøjningsendelse (fx bøje i flertal) ’mig gynge’ ’skal gynge legeplads’ 3 år Taler i hele sætninger og kan mange grammatiske regler (bl.a. bøje i datid, anvende forholdsord, anvende ledsætninger) ’jeg/mig skal gynge’ ’Jeg skal gynge på legepladsen’ 4 år Forbinder flere sætninger og fortælle små historier om egne oplevelser og erfaringer ’Jeg skal gynge på legepladsen i eftermiddag. Det bliver sjovt. Jeg glæder mig.’ 5 år Laver længere sætninger med flere led eller dele. ’Jeg skal gynge på legepladsen i eftermiddag sammen med min bedste ven, som hedder Lasse’. 6 år Kan håndtere flere kommunikative nuancer og udtrykker større forståelsesmæssig kompleksitet. ’Lasse, vil du med på legepladsen og lave en konkurrence med, hvem der kan gynge højest?

Milepæle: Narrativer (historiefortælling) Alder Træk Eksempler 2 år Enkelte navneord Fx en dreng eller ballon eller en dreng og en ballon 3 år Korte sætninger (navneord + udsagnsord) Fx drengen går med en ballon Fx han flyver med ballon 4 år Sætninger, der starter med eller indeholder (og) så/nu Fx drengen holder ballonen i hånden, og så går han en tur 5 år Sætning, der indeholder som/der Fx der er en dreng, der går en tur med en ballon 6 år Sætning, der starter med eller indeholder fordi Fx drengen går en tur med sin nye ballon, fordi han er glad for den

Milepæle: Kommunikative kompetencer Alder Træk Eksempler 2 år Barnet kan bidrage til en samtale Barnet siger noget på eget initiativ for at indlede en samtale 3 år Barnet kan koncentrere sig og følge din beskrivelse. Barnet kan koncentrerer sig om introduktionen af et nyt mene 4 år Barnet kan slev opsøge nye informationer Barnet spørger om betydningen af nye ord, som hun/han ikke kender. 5 år Barnet kan turtagninger Barnet markerer, når det gerne vil sige noget, og tier stille mens det er andres tur. 6 år Barnet kan diskutere Barnet deltager aktivt i diskussionen.

Milepæle: Læse og skriveforudsætninger – at skelne sproglyde Alder Træk Eksempler 2 år ---   3 år Skelne enkeltlyde FX Mmmmmm mund FX  /B/, /D/, /G/, /E/ (kan lyde ens, for børn der ikke kan lydskelne). 4 år Rime FX Nat – kat   5 år opdele og sammensætte ord og stavelser FX Brand – bil Ma-ri-e-hø-ne (klap stavelser) 6 år Opdele og sammensætte enkeltlyde  FX /B/+/I/+/L/ = bil /Å/+/S/+/T/ = ost (samme bogstav kan have flere lyde efter placering i sætning).

Kognitive færdigheder Opmærksomhed Koncentration Perception Hukommelse

Drøftelse Har I erfaring med at inddrage viden om sproglige milepæle i overvejelser over, om et barn skal sprogvurderes? Er det alvorligt, hvis et barn ikke har nået en sproglig milepæl?