Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 Center for Grøn Transport www.fstyr.dk/da-DK/grontransport.aspx www.fstyr.dk/da-DK/grontransport.aspx.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Advertisements

Konference om reviderede Anbefalinger for god Selskabsledelse CBS - den 13. april 2010.
EDISON projektet MKDs seminar om elbiler, batterier, strøm og ladning
Bekendtg ø relse om uddannelserne i den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler I medf ø r af § 4, stk. 1 og 2, i lov om erhvervsuddannelser,
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Projekt Vind i Tanken Vindenergi Danmark Elbilpartnerskabsdag Energistyrelsen 10. September 2013 Jørgen Horstman projektkonsulent Frank Nørgaard projektkonsulent.
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
1 3. liberaliseringspakke - Baggrund, indhold og ENTSO 3. liberaliseringspakke Baggrund, indhold og ENTSO Lene Egeberg-Gjelstrup International rådgiver,
Standarder for arbejdsmiljø og sikkerhed
Christian Bruhn Rieper Kontorchef Fornyelsesfondens sekretariat
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Mere forskning i fjernvarme Hvordan motiverer man forskere? Af forsker Marie Münster Kolding 20/
Kortforsyningsseminar 24. marts 2009 Anne Buch-Larsen Kort & Matrikelstyrelsen Mail:
Energy Day Hans Peter Slente 22.nov. 12 Eksport af energiløsninger Hans Peter Slente Branchedirektør DI Energibranchen.
Det er over 20% af vores totale udledning af drivhusgasser
Odense Staalskibsværft A/S Internationale Erhvervsvilkår Miljø & Medarbejdere v/ Adm. dir. Finn Buus Nielsen.
Gode kravspecifikationer ved indkøb af hjælpemidler
Elbiloperatør. Generelt syn på markedet •Der er politisk, branche- og mediemæssig opmærksomhed •Mange meninger og holdninger •Bilbranchen •Energibranchen.
v/ Andrew Kjærulff Maddock
Målsætninger på klima- og energiområdet
Produkt ProduktionProfil/Politik People GenbrugelighedSvanemærke Økologi Bæredygtighed Kvalitet Mindre CO 2 Ingen spildevand Minimalt udslip Ingen kemikalierGenbrug.
Hvor langt er elbilen? Civilingeniør Niels Frees
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Introduktion til Klima-, Energi- og Befolkningsudvikling © Flemming Sigh, Odense Katedralskole 2010.
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Procesindustrien 2010 Richard B. Larsen 10.mar. 10 Energieffektivitet og konkurrencekraft Procesindustriens bidrag til "Grøn vækst"
Godt på vej – 5 elbiler i Gladsaxe Kommune (der blev til 4) Klima Klar By- og Miljøforvaltningen 20. januar 2011 Kim W. Jensen.
Værdi gennem partnerskaber
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Spørgeskemaundersøgelse. ­Møde i Elbilsnetværket, 4. maj 2011 ­v/Niels Frees.
Energi på Tværs Workshop den 31. marts 2014 Velkomst ved vicedirektør Kristian Johnsen.
Elbiler – erfaringer og udvikling Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Trafikstyrelsen 7. december 2011.
Formål og baggrund Jørgen Larsen. Grunden til at en revision af Biociddirektivet var nødvendigt  Lukke smutveje (”loopholes”) og fremme fri handel samt.
Den gode brugeroplevelse borger.dk får ny struktur og nyt design.
Standardiserings- organisationernes åbenhed OIO- komitémøde den 16. april 2008 Søren Klostergaard Pedersen It-arkitekturkontoret.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Møde tirsdag den 6. oktober 2009 Kl 10-12, hos Dansani A/S, Haderslev URS møde den 6. oktober 2009.
Oplæg på workshop om teknologisk udvikling Procesindustriens årsmøde d. 26. marts 2006 Susanne Kuehn Hvordan møder en energitung virksomhed samfundets.
Dagsorden Elbil netværksmøde den 2/ kl i Energistyrelsen 10:00 Velkommen, nyt siden sidst fra CGT og ENS 10:20Bordrunde, kommunernes erfaringer.
Siden sidst i Trafikstyrelsen Civilingeniør Niels Frees Kommunalt elbilsnetværk, Energistyrelsen 27. marts 2012.
IIOSS afrapportering - status Pigtracker Niels Peter Baadsgaard.
TUR’s gaffeltruckkonference 2010 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Udledninger og råderum
D A N S K V A R E F A K T A N Æ V N Kursus om produktsikkerhedsloven.
Regeringens politik med hensyn til biobrændstoffer i transportsektoren Den 11. januar 2006 Kontorchef Claus Andersen, Energistyrelsen.
Standardregulativer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Velkommen til seminar for udviklingspartnere på Kortforsyningen ® marts infrastruktur for kort og geodata.
Pervasive Computing: Gateway Architecture for Home Integration Jonas Thomsen Ph.d. studerende Kvalifikationseksamen 27. september 2004.
Miljøtilsyn og erhvervsservice i Albertslund v/ Birgitte Larsen.
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
Energi i planlægningen Per Sieverts Nielsen Kursus I By og trafikplanlægning 9. Juni 2015.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
HVAD KOSTER DET AT BLIVE ”FOSSILFRI”? Fjernvarmeindustriens årsmøde Gram Slot 10. september 2015 v/ Otto Brøns-Petersen, CEPOS.
Indkøb af elbiler Temadag – PRIMES 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Elbilnetværksmøde for kommuner og regioner, 30. september 2014 Nyt fra ENS og TS 10:00 – 10:20 TS & ENS Bordrunde 10:20 – 11: 10 En kommunes historie 11:10.
Erfaringer med brintbiler Trafikstyrelsen og Energistyrelsens elbilnetværk for kommuner og regioner 30. September 2014 » Birte Busch Thomsen » Projektleder.
Elbiler i fleksible flåder Status for udviklingen.
Grøn vækst Vækst i erhvervslivet gennem fokus på grøn vækst (Input til Erhvervsstrategi for Horsens Kommune) V. Mogens Vig Pedersen Adm. Direktør Energi.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Elbilers potentiale i serviceerhverv 25 MARTS 2014 ELBILERS POTENTIALE I SERVICEERHVERV 1 Elbilnetværksmøde for virksomheder arr. af Energistyrelsen og.
Siden sidst i Trafikstyrelsen Helene Duprat, fuldmægtig Elbilnetværk for virksomheder 23. april 2015.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Afgifter og grøn omstilling Indlæg på CEPOS Vækstkonference 2017 Peter Birch Sørensen Københavns Universitet og Klimarådet.
Status på CO2-neutral landtransport på Bornholm
Information til virksomheden
Præsentationens transcript:

Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 Center for Grøn Transport Regler og standarder - for elbiler og plug-in hybrid biler / Civilingeniør Niels Frees Billedmateriale fra elbilsredegørelsen kan rekvireres hos Trine W Larsen,

Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 Stikord •Elbilsredegørelse •Sikkerhed, regler og standarder •Typegodkendelser – masseproducerede elbiler, elbiler produceret i små serier, elbiler godkendt som 4- hjulede motorcykler, enkeltstyksgodkendelser. •Sikkerhedsnormer (stærkstrøm) •Måling af forbrug samt rækkevidde pr. opladning. •Forbrug, eksempler •Hvordan bør man opgive CO 2 -udslippet. Er det 0 gram?

Elbilsredegørelse •Transportministeriet bad sommeren 2009 CGT om en redegørelse for elbiler og plug-in hybridbiler •Offentliggjort sidst i april 2010 •Seminar afholdt 11. juni 2010 •Fokus på brugerens behov og forventninger, marked, køretekniske forhold, miljø og energiforsyning •Energistyrelsen har udgivet en redegørelse, der mest omhandler elbilens integration med el-nettet Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010

•Trafikstyrelsen fastsætter danske regler for bilers sikkerhed ud fra internationale regler •Trafikstyrelsen medvirker i udvikling af internationale regler, fx EU, UN/ECE •Industrien udarbejder standarder i samarbejde med standardiseringsorganisationer, fx CEN, ISO Sikkerhed, regler og standarder Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010

Regler for trafiksikkerhed Almindelige regler til bremser, styretøj, lygter, kollisionssikkerhed etc. skal opfyldes •EU-typegodkendelser af masseproducerede elbiler (>1000 stk./år) stiller krav til kollisionssikkerhed, inkl. test (frontal-, side- og fodgængerkollision) •EU-typegodkendelser af elbiler produceret i små serier (<1000 stk./år)stiller krav til kollisionssikkerhed mht. ratstamme (test eller beregning) •EU-typegodkendelser af elbiler som 4-hjulede motorcykler er uden kollisionskrav •Trafikstyrelsen tillader at almindelige biler ombygges til elbiler uden at kræve ny kollisionstest. Trafikstyrelsen har udstedt regler for godkendelse af ombyggede biler Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010

•Høje spændinger og sikkerhed vedr. bilen reguleres af ”UN/ECE 100”. Implementeres i EU typegodkendelsesdirektiv. •Litiumbatterier har særlige risici ved fejlfunktion – omfattet af produktansvar •Uddannelse af mekanikere til at arbejde med høje spændinger •Batterier har særlige risici ved uheld – uddannelse af redere, udstyr ved redning El-sikkerhed Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010

Standarder Standarder vigtige med hensyn til •Opladning, dvs. stik, strømforsyning og ladere •Batterier, især udformning hvis udskiftelige •Kommunikation med elnet Center for Grøn Transport følger med i udviklingen via standardiseringsudvalget for elbiler Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010

CO 2 og energiforbrug 1) måling af forbrug og rækkevidde Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 • Internationalt regulativ UN/ECE 101 bestemmer hvorledes bilers forbrug måles. • Regulativet er implementeret i fx SAE standard og EU direktiv • Elbilers rækkevidde måles ved at gentage kørecyklus til bilen er løbet tør for strøm defineret ved max topfart 50 km/t • Plug-in hybridbilers forbrug måles som vægtet gennemsnit af forbrug ved eldrift og forbrug ved benzindrift 25 km (til nærmeste ladestander, skønnet) •UN/ECE 101 testcyklus. 11,022 km tilbagelægges med gennemsnitsfart 33,6 km/t. •Ca. 4 km er simuleret bykørsel og ca. 7 km er simuleret kørsel på landevej og motorvej

CO 2 og energiforbrug 2) typiske forbrug Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010

CO 2 og energiforbrug 3) CO 2 udledning Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010

Hvordan er det i praksis? Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010 Elbilen har særlig fordel i by mht. virkningsgrad, regenerering af bremseenergi og ingen energiforbrug ved stop.

Beregning af CO 2 udslip •Indenfor økonomi og administration, fx handel med kvoter, sættes elbilens udledning til 0 i transportsektoren, idét udledning fra kraftværket tilskrives energisektoren •Indenfor miljø- og klimavurdering tilskrives årsagen til CO 2 udledning anvendelsen af elbilen, og dermed udledningen fra kraftværket. Den samlede konsekvens beregnes ved også at medtage CO 2 udledning ved fremstilling af kraftværkets brændsel •CO 2 reduktionsfaktorer for biobrændstoffer i EU’s VE direktiv. Generelle metodemæssige rammer for miljø- og klimavurdering er standardiseret i ISO Seminar for danske motorjournalister Sprogø den 16. august 2010