Præsentation af Patientens bog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Baggrund for projektet
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Trivselspolitik på Løsning Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Psykoedukation til unge i OPUS
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
God trivsel = God læring
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
1 De fem mest brugte regler… der ikke eksisterer. Fem regler, der ikke eksisterer…
TERM modellen Introduktion til øvelse
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Afdelingsleder Morten Freil
Data fra 1. januar 2010 til 30. juni / 30.sept 2011
Introduktion til patienter samt til pårørende og patientorganisationer
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
At tale om sexualitet.
En patient får forkert blod
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Patientombuddet v/ Kim Lyngby Mikkelsen, Assisterende læge
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Når adfærdsændring ikke er så nemt Den 18. maj
Sådan bruger du præsentationen
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Læringssæt om temarapporten: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Hvad er vigtigt for dig?-dag
Hvad er vigtigt for dig?-dag
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
De pårørende i beslutningsrummet
4. Formel kommunikation Beskriv sundhedsvæsenet krav til patienten som aktiv medspiller. Om patienten forebygger. Om fremmøde. Opfordre til at tage pårørende.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Metoden brugerstyret behandling
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Præsentation af Patientens bog - En guide til et sikkert patientforløb Vejledning til personalet

Projekt om sikkerhed At være patient skulle gerne være en både sikker og tryg oplevelse Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden har derfor besluttet sammen at bidrage til dette Vort fælles projekt hedder Sikker Patient

Hvad er Patientens bog? En "turen går til sygehuset" for voksne, somatiske patienter Patientens personlige redskab, der guider patienten gennem et behandlingsforløb giver patienten redskaber til at være en aktiv patient styrker patienten i at agere 'patientsikkert' Patientens bog er generel og ikke sygdoms- eller diagnose- specifik De fleste patienter vurderer, at Patientens bog supplerer andet informationsmateriale, fordi bogens fokus er generelt på involvering i eget patientforløb, mens afdelingernes informationer er sygdomsspecifikke (jf. pilottest af Patientens bog)

Hvad er formålet med Patientens bog? At styrke patientsikkerheden Sundhedspersonalet har ansvaret for patienternes sikkerhed under indlæggelsen, men patienterne kan bidrage til at forebygge fejl Det forudsætter, at patienterne tør og kan sige til, undre sig og spørge Patientens bog tager udgangspunkt i at: Velinformerede patienter er trygge patienter Trygge patienter tør være opmærksomme patienter Opmærksomme patienter har lettere ved at sige til, undre sig og spørge

Hvad indeholder Patientens bog? En skitsering af et typisk behandlingsforløb Konkrete eksempler på spørgsmål man kan stille personalet Redskaber til fx at føre medicinliste og smertedagbog Informationer om kost, fysisk aktivitet, patientrettigheder og meget mere Plads til notater og egne data

Til dig der skal udlevere Patientens bog Patienterne foretrækker, at få bogen udleveret af sundhedsfagligt personale fordi det blåstempler bogen det legitimerer at følge bogens anbefalinger det skærper nysgerrigheden (jf. pilottest af Patientens bog)

Kan alle patienter bruge Patientens bog? JA! For der er ingen rigtig eller korrekt måde at bruge bogen på Patientens bog henvender sig primært til voksne, somatiske patienter der står for eller er indlagt på sygehuse Mange andre kan have glæde af Patientens bog: kroniske patienter, ambulante patienter, pårørende mv. Det eneste kriterium for, hvem der skal have bogen er, at vedkommende er motiveret for at bruge bogen Det er frivilligt hvor meget man vil bruge bogen Det er op til én selv hvordan man vil bruge bogen

”Da jeg bladrede i den, så syntes jeg, den var ret god ”Da jeg bladrede i den, så syntes jeg, den var ret god. Der var ting, jeg tænkte ”Gud ja, det har jeg da ikke tænkt over”. Jeg skrev så notater om, hvad jeg skulle huske at spørge om.” (Patient fra pilottest)

Er Patientens bog for stor? Ikke hvis vi skal tro dem, som har brugt bogen Brugere af bogen siger den er: let og overkommelig at læse let at finde rundt i og bruge som opslagsbog appetitlig i form og layout Og husk at minde patienterne om, at det ikke er nødvendigt at læse bogen fra start til slut. Man kan nøjes med det, man føler man har mest behov for

Hvornår skal Patientens bog udleveres? "Så tidligt i behandlingsforløbet som muligt", siger patienterne Ideelt set ved forundersøgelsen så patienten i ro og mag kan kigge den igennem og forberede sin indlæggelse Ved indlæggelsen Under indlæggelsen

Har vi tid til at svare på alle patienternes spørgsmål? Patientens bog opfordrer blandt andet til at stille spørgsmål, når der er noget man er i tvivl om, og bogen kommer med eksempler på konkrete måder, man kan spørge på Som sundhedsperson kan man måske være bekymret for, om det vil medføre mange flere spørgsmål fra patienterne Test viser dog, at patienternes spørgsmål bliver mere fokuserede og kvalificerer dialogen med sundhedspersonalet Og kan patienterne ved at spørge være med til hindre utilsigtede hændelser, er det tid givet godt ud i sidste ende

Vil Patientens bog ikke blot styrke de ressourcestærke patienter? Selv ressourcestærke patienter og pårørende kan blive svage Når du hører hvad der bekymrer ressourcestærke, bliver du mindet om, hvad der også kan bekymre mindre udfarende patienter Patientens bog bidrager til at gøre flere patienter ressourcestærke

”Jeg ville også have glemt at fortælle, at jeg har fibromyalgi, og at jeg ikke kan tåle morfin. Det er vigtigt at fortælle lægen.” (Patient fra pilottest)

Anbefalinger Patientens bog anbefales varmt af - Sygehusejerne ved formand Kristian Ebbensgaard - Lægeforeningen ved formand Jens Winther Jensen - Dansk Sygeplejeråd ved formand Connie Kruckow

Sikker Patient På www.sikkerpatient.dk kan du: Få generelle informationer om patientsikkerhed Se analyser af utilsigtede hændelser Downloade gratis undervisningsmateriale rettet mod sundhedspersoner Bestille gratis materiale med 10 gode råd til patienter samt Patientens bog

Hvem er Dansk Selskab for Patientsikkerhed? Dansk Selskab for Patientsikkerhed er en forening, der arbejder for at forbedre patientsikkerheden i sundhedsvæsenet. Selskabet blev stiftet i december 2001 og har til formål at fungere som organisatorisk ramme for og virke samlende og inspirerende for arbejdet med patientsikkerhed. Ud fra rationalet, at det er menneskeligt at fejle, men forkert ikke at lære af det, ønsker Selskabet at fremme vidensdeling og dialog om, hvordan sikkerheden kan blive bedre. Læse mere om Dansk Selskab for Patientsikkerhed på www.patientsikkerhed.dk

Hvem er TrygFonden? TrygFonden arbejder for at skabe en mere tryg hverdag for alle i Danmark. Det sker gennem en lang række projekter, der giver viden, råd og værktøjer, der gør det lettere at skabe en tryg hverdag. TrygFondens aktiviteter skal udfylde huller, der hvor samfundets indsats ikke er nok inden for områderne sikkerhed, sundhed og anden samfundsnyttig aktivitet. TrygFondens projekter er nonkommercielle og stilles gratis til rådighed. Blandt nogle af TrygFondens øvrige områder kan nævnes: livreddende førstehjælp, trafiksikkerhed og badesikkerhed. Find mere information på www.trygfonden.dk

God arbejdslyst Du kan læse mere om patientsikkerhed og finde nyheder og nyttige links på www.sikkerpatient.dk www.patientsikkerhed.dk