Værktøjer: - Gapanalyse - Forandringsoverblik - Handleplan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Forandringsteori for Frue i Eget Liv / Indvandrerkvindecenteret 2013
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Workshop 5.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Mainstreaming af Handicappolitikken Mogens Wiederholt Centerleder, Center for Ligebehandling af Handicappede Randers, 23. oktober 2008.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Hvordan bliver en boligsocial helhedsplan til ?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kommunernes Sygedagpengesystem
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Risici for SAPA-projektet
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
IT i undervisningen.
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Empowerment og sundhed
Potentialevurdering.
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
1 Hvordan implementeres mainstreaming tankegangen og værktøjerne i den kommunale organisation v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune TOVHOLDER.
Hvad er mål/resultat (output)?
Arbejdsmiljø - Nye veje Årskonference Rikke B. Ørum Chef for HR og arbejdsmiljø.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Kodeks for offentlig topledelse
Rekruttering og motivering
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Individuel selvevaluering. Øvelse Hvad tror du ville være en udfordring for dig ved at gennemføre den individuelle selvevaluering? - diskuter gerne med.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
At deltage i projektarbejde
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser [indsæt dato] [indsæt skolens navn] [Indsæt mødeforum] Trivselsmålingens resultater.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
digitaliseringsstrategi
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Velkommen til Creating Impact
Tegn din PR-indsats. Dækker den?
FOKUSPUNKTER & INDSAMLINGSREDSKAB VELFÆRDS-TEKNOLOGI-VURDERING [VTV]
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Vidensbaseret praksis i botilbud
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Flere gode år på arbejdsmarkedet
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Værktøjer: - Gapanalyse - Forandringsoverblik - Handleplan

Introduktion Værktøj til gap-analyse, forandringsoverblik og handleplan Denne powerpoint indeholder 3 værktøjer, som kommunen kan benytte eller lade sig inspirere af i arbejdet med at forberede sig på opgaveoverdragelsen til Udbetaling Danmark: Værktøj 1 – Gapanalyse Dette værktøj har til formål at analysere graden af forandring kommunen står overfor, som følge af, at en række opgaver, sagsområder og medarbejdere overdrages til Udbetaling Danmark. Under analysearbejdet kan kommunen lade sig inspirere af de temaer og spørgsmål. Men det er også muligt selv at udarbejde relevante spørgsmål. Gap- analyse bør ses i sammenhæng med borgerservicestrategien for kommunen og kommunernes arbejde sammen med KL omkring god borgerservice. Værktøj 2 - Forandringsoverblik Efter gapanalysen for hvert tema kan med en visuel opsummering af grad af forandring og krav til indsats. Værktøj 3 - Handleplan  På baggrund af gapanalysen udarbejdes en handleplan, der beskriver de vigtigste indsatstemaer og aktiviteter, samt tidshorisont og ansvarlig for gennemførelse. 1 2 3 Gapanalyse på 6 temaer Forandringsoverblik Handleplan

Gapanalyse – processer, snitflader og IT I lyset af opgaveoverdragelsen til Udbetaling Danmark vurderes kommunens nusituation i forhold til forventet fremtidige situation – eksempelvis ud fra følgende punkter: Grad af forandring Grad af indsats Stor Mellem stor Lille Høj Medium Lav Kommunens arbejdsgange og snitflader over mod Udbetaling Danmark Kommunens arbejdsgange og snitflader internt i kommunen efter overdragelse til Udbetaling Danmark Kommunens fysiske brevhåndtering – arkivering1, postomdeling mm. Kommunens elektroniske dokumenthåndteringsløsninger Kommunens web-site og web-henvisninger, samt kontaktoplysninger Kommunens scanningsløsninger Kommunens telefonisystemer og voicemails Fysisk håndtering af IT og inventar efter virksomhedsoverdragede medarbejdere (Udbetaling Danmark skaffer nyt IT og møblement) Kontrakter med IT- og systemleverandører omkring evt. serviceaftaler mm. SAMLET VURDERING OMFANGET Ad 1) Arkiv-delen er endnu ikke klarlagt håndteringsmæssigt i forhold til Udbetaling DK

Gapanalyse – ledelse og styring I lyset af opgaveoverdragelsen til Udbetaling Danmark vurderes kommunens nusituation i forhold til forventet fremtidige situation – eksempelvis ud fra følgende punkter: Grad af forandring Grad af indsats Stor Mellem stor Lille Høj Medium Lav Ledelsesorganisering frem mod overdragelse Ledelsesorganisering efter overdragelse Motivering og håndtering af medarbejdere til overdragelse til ATP Motivering og håndtering af medarbejdere der bliver tilbage i kommunen Motivering og håndtering af ledere til overdragelse til ATP Motivering og håndtering af ledere der bliver tilbage i kommunen Formidling af forandringsbudskaber og løbende information Inddragelse af MED-udvalg og TR-personer Rammer for fremtidig borgerservice og betjening i kommunen Kommunens ledelsesrapportering på borgerserviceområdet SAMLET VURDERING AF OMFANGET

Gapanalyse – roller og organisering I lyset af opgaveoverdragelsen til Udbetaling Danmark vurderes kommunens nusituation i forhold til forventet fremtidige situation – eksempelvis ud fra følgende punkter: Grad af forandring Grad af indsats Stor Mellem stor Lille Høj Medium Lav Roller og ansvarsområder som ikke fremover skal være i kommunen grundet opgaveoverdragelse til Udbetaling Danmark Nye roller og ansvarsområder som kommer til kommunen grundet opgaveoverdragelse til Udbetaling Danmark Systemadministratorer nu og fremover – KMD- systemer Kommunens interne mødestruktur indenfor borgerserviceområdet Kommunens stillingsbeskrivelser indenfor borgerserviceområdet Kommunens ansvars- og rollefordeling indenfor borgerserviceområdet Opbygning af IT- hierarki (LOS´en) Samarbejdsaftaler (SLA) med støtte- og stabsfunktioner SAMLET VURDERING AF OMFANGET

Gapanalyse – kompetencer I lyset af opgaveoverdragelsen til Udbetaling Danmark vurderes kommunens nusituation i forhold til forventet fremtidige situation – eksempelvis ud fra følgende punkter: Grad af forandring Grad af indsats Stor Mellem stor Lille Høj Medium Lav Kompetencer indenfor opgaver der bliver tilbage I kommunen Kompetencer indenfor borger.dk og nemrefusion Kompetencer indenfor systemanvendelse ifht opgaver der bliver tilbage i kommunen Viden om borgerens muligheder / rettigheder Viden om Udbetaling Danmarks organisering og kontaktoplysninger – fx kviklinjer til kommunens medarbejdere og borgerdirekte linierog hurtigspor SAMLET VURDERING AF OMFANGET

Gapanalyse – motivation og forandringslyst I lyset af opgaveoverdragelsen til Udbetaling Danmark vurderes kommunens nusituation i forhold til forventet fremtidige situation – eksempelvis ud fra følgende punkter: Grad af forandring Grad af indsats Stor Mellem stor Lille Høj Medium Lav Klarhed omkring målsætninger og succeskriterier for forandringen Synliggørelse af konsekvenser, muligheder og kommunikation om forandringen Opbakning og ejerskab til forandringen i ledelsen Inddragelse af MED-udvalg og TR-personer Involvering af berørte medarbejdere og ledere og samarbejdspartnere Nødvendigheden af og motivation for forandringen Ressourcer, tid og omfang SAMLET VURDERING AF OMFANGET

Gapanalyse – borgerbetjening I lyset af opgaveoverdragelsen til Udbetaling Danmark vurderes kommunens nusituation i forhold til forventet fremtidige situation – eksempelvis ud fra følgende punkter: Grad af forandring Grad af indsats Stor Mellem stor Lille Høj Medium Lav Borgervendte telefonnumre Borgervendte selvbetjeningsløsninger og henvendelseskanaler Borgervendte brevskabeloner Borgervendte voicemails Fysisk indretning af borgerservice-center Skiltning i borgerservice Kommunens serviceniveauer / ekspeditionstider overfor borgerne SAMLET VURDERING AF OMFANGET

Du kan selv flytte rundt på ”prikkerne” Forandringsoverblik - TÆNKT EKSEMPEL - Du kan selv flytte rundt på ”prikkerne” Grad af indsats Processer, snitflader og IT Ledelse og styring Roller og organisering Kompetencer Motivation / forandringslyst Borgerbetjening Grad af forandring

Handleplan … Indsatstemaer Hvad er de vigtigste aktiviteter i den kommende tid? Hvem er ansvarlig? Hvornår går vi i gang? Hvornår følger vi op? …