Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
oplevelse Smerte er en ubehagelig, sensorisk og emotionel ≈ sansning,
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Den 16.august 2010 Regionsgården
Livsvilkår for børn på asylcentre
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
I dag er temaet Visualisering
Idræt - også for sindslidende
Bokstav børn.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Børn, bevægelse og motivation
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Handicap, idræt og social deltagelse
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Gennemført af YouGov for Bolius Omnibus – mandag uge 31.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Maskulinitet.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Sexuel udvikling Anette Løwert.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Oplæg Dansk Bygningsarv: "Skole+"112/14/2014 Skole + bevægelse.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan –
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Forældredialog om alkohol
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Unge og uddannelse Noemi Katznelson Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus Universitet Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning, Aarhus Universitet.
Ungdomsliv.
Små glade ben i tal.
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
At være ung med en synsnedsættelse
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Alle børn med i idrætsfaget
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl af Anne-Mette Bredahl Norges Idrettshøgskole Lund Maj 2009

En anderledes forsker på NIH Klinisk Psykolog, specialist i helsepsykologi Forsker, pt. På doktorgradsprojekt Synshandicappet, med de erfaringer det har givet Idrætskvinde, aktiv skiskytte med Paralympics i Vancouver som mål Tidligere idræts-hader

Min vej ind i feltet Om å vokse op med et synshandicap og betydningen af fysisk aktivitet skrev bogen: Kan man løbe fra problemerne

At vokse op med en synshandicap påvirker: Motorisk udvikling Psykologisk udvikling Social udvikling

Udvikling påvirker (1) Vanskeligere at udforske Motorisk udvikling – særlig for barn født med sit handicap kan det udvikle sig til også at give motoriske problemer Større passivitet Vanskeligere at udforske

Udvikling påvirker (2) Forståelse av rum – med svækket syn er bevægelse essentiel Oplevelse av egen indflydelse på omverdenen Kommunikation Mulighed for at lære regler for socialt samvær

Fysisk aktivitet rummer muligheder i forhold til: Motorisk udvikling Social udvikling Psykologisk udvikling

Mulighetene I fysisk aktivitet (1) Minimere de motoriske problemer -> Flere muligheder Forbedre den fysiske form -> Alment, god form gir mer overskud dagligdagen Deltagelse i social samvær -> lære sociale spilleregler, øve sig i samvær med jævnaldrende indenfor eksplicitte rammer

Mulighedene I fysisk aktivitet (2) Opøve opmærksomhed og koncentrationn både fysisk og psykisk Tryghed i egen krop Øve sig i at tabe og vinde - prøve, finde, skubbe egne grænser

Med eller uden Funktionshemming – Mennesker i brugbar form har mere energi til at mestre dagligdagen.

Fysisk aktivitet rummer mange muligheder Alligevel er mange mennesker med (og uden) handicap ikke så aktive som de måske/kanskje ønsker at være Hvad kan årsager til dette være? Hvordan opleves det at deltage i fysisk aktivitet?

Interviewet 20 voksne (18-64år) med forskellige Doktorgradsprojekt: Handikap, Eksistens og fysisk aktivitet finansieret af Interviewet 20 voksne (18-64år) med forskellige fysiske handicap og synshandicap Fokus på det å leve med et handicap Se på betydningen av deltagelse I fysisk aktivitet

Deltagere i interviewundersøgelsen 9 mænd og 11 kvinder Forskellig alder a) Unge (18 - 23 år) b) Yngre voksne (24 - 40 år) c) Voksne (40 - 65 år) Handicap a) Medfødte handicap b) Pludseligt opståede handicap c) Progredierende sygdomme Både fysiske og sensoriske handicap

Negative Opplevelser med fysisk aktivitet? Husker du en særlig dårlig oplevelse du har haft med at deltage fysisk aktivitet? Kan du beskrive hvad der skete? og opfølgningsspørgsmålene; hvad var det vanskeligste ved den oplevelse? hvad kunne have været gjort for at undgå at det blev en negativ oplevelse?

17 ud af 20 deltagere huskede konkrete dårlige oplevelser med fysisk aktivitet 13 af disse 17 deltagere Huskede de dårligste oplevelser med fysisk aktivitet fra kroppsøvning/idræt i skolen

Se på sammenhængen mellem graden af handicap Og deltagernes oplevelse af at have kunnet deltage I idrætsundervisningen I skolen

DELTAGELSE OG SKOLESKIFT Et eksempel fra projektet: En mand født med sit (non progressive) handicap Barneskolen (6-12år): deltog I idrætstimerne med assistent Ungdomsskole (12-16år): fik ikke lov at deltage I idrætstimerne Videregående/Gymnasiet (16-19år): deltog I idrætstimerne uden assistent

Handicappets synlighed og umiddelbart forståelighed for andre ser ud til at stor betydning for hvilket muligheder for fysisk aktivitet som tilbydes

Det afhænger af… Personens motivation Rammerne for aktiviteten Måden aktiviteten er organiseret på

”Målet er å lære en person å gå inn i et bord med verdighet, ikke å fjerne alle bord”

At miste tilliden til ens krop, er det samme som at miste sin selvtillid (Simone de Beauvoir, 1949)

Spørgsmål til diskussion Hvis vi antager at fysisk aktivitet har noget at bidrage med: Hvad kan man gøre for i højere grad at motivere mennesker med synshemming til at være fysisk aktive? Hvordan kunne man skabe bedre mulighed for fysisk aktivitet for mennesker med synshemninger? Hvad er de største barrierer i dit land? Har du nogen gode eksempler i dit land på tiltag/ordninger som har haft en positiv virkning på muligheden for at være fysisk aktiv?