Familiesamtaler med børn som pårørende

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling af Pårørende centrale problemstillinger
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Hvad er behovene i Danmark?
TR’en som en lus mellem to negle - ledelsens samarbejdspartner og medarbejdernes allierede DPL TR-konference 14.sep "Inward Dilemma” Charcoal on.
Medarbejderudviklingssamtalen
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Pårørendesamtaler med Børn
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Psykoedukation til unge i OPUS
Ungegrupper og pårørendes roller.
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Børn og sorg - og sprældøde døde
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Dansen omkring handicapbegrebet
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Praksisfortællinger som læring i praktikken
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Røde Kors Årsmøde Psykolog Nina Wehmeyer Psykosocial støtte i Danmark
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Møllevangskolen 22. November 2012
Forudsætninger for en god samtale
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Det Inddragende Netværksmøde
At være pårørende – håb og muligheder
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Narrativitet i teori &praksis
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Leif Nord Centerleder, psykolog
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Netværksmøde Familierettet rehabilitering for traumatiserede flygtninge Den 03.oktober 2011 Evaluator: Social- og SundhedsSkolen Herning, ved Udviklingschef.
Hvorfor Børne- og Ungerådgivningen Gør de ikke som vi siger ?
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Den pædagogiske læreplan
Narrative perspektiver - på identitet og dialoger i efterskolen
Inspirationsworkshop med fokus på
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Familiesamtaler med børn som pårørende Formålet: At skabe rammer for en samtale mellem forældre og børn sammen med den professionelle At give rum for hver enkelt familiemedlems historie om sygdommen og information til barnet At skabe alliance om barn og forældres mestring af dagligdagen i familien Opsporing af udsatte børn, der skal henvises til yderligere hjælp og støtte. Ingelise Nordenhof - 2007

Metoder i familiesamtalen Kontakt til barnet gennem forældrene – triangulering Inspiration fra Øvreeides metoder Narrative og eksternaliserende samtaler Inspiration fra Michael White Information om beskyttelsesfaktorer Inddrager viden fra forskning og praksis Guidelines fra teori om mestring Inspiration fra Antonowsky Ingelise Nordenhof - 2007

Fokus på børn og forældres mestring Afgørende for mestring: Oplevelse af sammenhæng (Antonowsky) Meningsfuldhed Begribelighed Guidelines for samtaler Med børn og forældre Håndterbarhed Ingelise Nordenhof - 2007

Børn søger (også) mening En narrativ tilgang Børn søger (også) mening Mening skabes ud af de erfaringer barnet har og de fortællinger, barnet hører om forælderen og den psykiske sygdom Historierne bringes med videre i livet og former barnets identitet og syn på psykisk sygdom og dets fremtidige handlemuligheder. Ingelise Nordenhof - 2007

Eksternaliserende samtaleform Diagnosen eller sygdommen eksternaliseres. Sygdommen adskilles fra personen. Det er sygdommens negative virkninger på barnet eller på relationen mellem barn og forælder, der er problemet. Ved at tale om sygdommens virkninger, kan vi undersøge, hvornår og hvornår ikke den er til stede og hvad familien kan gøre ved det. Ingelise Nordenhof - 2007

Genopbyggende samtaler Der skabes alliance om at modgå sygdommens negative indflydelse på barnet og relationen til forældrene. Andre allierede i familien eller netværket inddrages Børn og forældre støttes i at finde nye handlemuligheder. Ingelise Nordenhof - 2007

Pårørendesamtaler med børn den professionelles position Centreret med indflydelse uden indflydelse Decentreret med indflydelse uden indflydelse Indflydelse = at det får betydning for barnet Ingelise Nordenhof - 2007

En eksternaliserende samtale ”Træthedssygdommen og trolden” Ingelise Nordenhof - 2007

Brug af Linguagram i børnegruppen Med psykisk sygdom Uden psykisk sygdom Ingelise Nordenhof - 2007

en parallel heltehistorie Mors selvmordsforsøg Historien om Jens: en parallel heltehistorie Ingelise Nordenhof - 2007

Bevidning af workshoppen Tal sammen parvis: Hvad blev du særligt optaget af i workshoppen? Hvilke værdier og intentioner ser du det som udtryk for? Er der noget, der associerer med dit eget liv? Hvad tager du med dig? Ingelise Nordenhof - 2007