Gymnasiematematik - med en IT-vinkel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Undervisningsevaluering i matematik
Velkommen til workshoppen
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Brugen af IT i matematik på Helsingør Gymnasium og DTU
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Web 2.0 Teoretisk viden.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
GeoGebra Som basis for den daglige undervisning i C-niveau og B-niveau
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Digital aflevering ved skriftlig eksamen
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
10. ved Kløften EDB og FS10 – prøve Maj 2014.
IWB i folkeskolerne i Skive Uddannelseskonference 5. januar 2012.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Kommunikation / it.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
SkoleKom Lærernes netværk SkoleIntra-træf 2012.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
3g Studie Retnings Projekt
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
TI-Nspire CAS Computer Algebra System
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Velkommen til Hvordan fylder jeg lærerværelset ind i LærerIntra? LærerIntra kan erstatte lærerværelsets opslagstavler og fungere som skolens arkiv for.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Mundtlig fremlæggelse
Elektronisk opgaveaflevering og -retning
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Matematik og IT uden matematikprogrammer
Brug af tablet-PC i undervisningen. Men så er vi også i gang! Men det tog også minutter.
Tina Sneholm Andersen tian
Overordnet anbefales: Der henvises i den enkelte opgave/opgavesættet til anvendt IT- værktøj. Hvis der veksles mellem flere i de enkelte opgaver, skal.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
DASG-projekt: ”Jordobservation” Steen Toft Jørgensen Helsingør Gymnasium.
Evaluering IT-klasse-projektet 1v 2007/2008 2v 2008/2009.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Trigonometrisk Lommeregner
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
EDB og terminsprøve – prøve
Evaluering MATEMATIK Hvad har vi lavet? Hvad mener I om undervisningen?
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
FFM og årsplaner Vemmedrup
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Matematik på HF. Klassens i-bog Tidsplan Projektet er opdelt i 3 perioder. Skoleåret 2013/2014. Afprøvning af forløb til i-bogen, undersøgelse af værktøjer.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Men så er vi også i gang! Men det tog også minutter.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
7. klasse.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
De grundlæggende redskaber
De grundlæggende redskaber
Peter Fristrup Roskilde Gymnasium
Sættet illustrerer: Det, der er nyt Det, der er gammelkendt …
Præsentationens transcript:

Gymnasiematematik - med en IT-vinkel Foredrag ved Uddannelsesforum d. 8. november 2011 af: Steen Toft Jørgensen

Om mig selv Lektor på Helsingør Gymnasium (ma, fy, dl, nv) Klasselærer på DTU Matematik 1, MatTek1-holdet EMU-redaktør i matematik (stx/hf) Webmaster for uvmat.dk (Matematiklærerforeningen) Ordstyrer for Skolekom-konferencen matematik-stx Faglig konsulent for Træneren (matematik) Pædagogisk IT-vejleder på gymnasiet (elektronisk opgaveaflevering & retning, Google Apps, Maple …) Special-interesser: matematik, Internet, Maple …

IT i al min undervisning Jeg anvender simpelthen IT i hver lektion På DTU Matematik 1 er alt undervisningsmateriale webbaseret Alle studerende medbringer hver gang egen bærbare PC På gymnasiet anvender jeg IT-redskaber i hver matematiktime Ca. 2/3 af eleverne medbringer egen PC Også i nv kommer IT ind hele tiden Al opgaveaflevering til mig på gymnasiet sker elektronisk i PDF, jeg retter i PDF, og returnerer opgaverne elektronisk i Lectio Egen hjemmeside steen-toft.dk med løbende vedligehold af undervisningsmaterialer

Hvorfor IT i undervisningen Eleverne bliver – ud over det almindelige faglige viden – klar til videre studier og fremtidens arbejdsmarked IT kan visualisere matematiske begreber IT kan bruges til at løse spændende opgaver, som man ellers må afstå fra Små videoer kan illustrere fysikforsøg eller genvise et bevis for en svær matematisk sætning Med IT kan elever afprøve gamle regnemåder Og med IT kan man lave nye beregningsmetoder på velkendt gammelt stof

Elevernes IT-kompetencer Modsat den normale antagelse, så mener jeg at elevernes fagrelevante IT-kompetencer generelt er for svage Det har jeg vidst i mange år, men må konstatere at politikere, forældre og skoleledere/rektorer ikke forstår det – derfor syltes undervisning i emnet Eleverne er stærke til underholdnings-IT Mange elever har utroligt svært ved f.eks. at installere Maple, hvor man skal gøre mere end blot dobbelt-klikke I dette skoleår er jeg blevet opmærksom på, at elevernes køb af smartphone styres af mode og prestige. De bruger ikke meget tid på at udforske og anvende den ’håndholdte computer’, som de har investeret i

Eksempler på IT i matematik Teknologier Videoer (evt. skærmvideoer) Smartphone med apps Animationer på web (flash, javaapplet, javascript) Matematik-software (Maple) Emner Minimalisering Triangulering Historiske regnetekniske hjælpemidler Maple Elektronisk håndtering af opgaver DTU Matematik 1

Minimalisering Brydningsloven, spejlingsloven og minimalafstande steen-toft.dk/mat/minimal/ GeoGebra til interaktiv geometrisk visning Opgave kan løses i 1g intuitivt, og i 2g med brug af differentialregning Anvendelse af Internettet til at udvide problemstillingen (ellipser) SRP med sæbebobler (Steiner’s sætning) Bevis i ord, og demo i GeoGebra

Triangulering (landmåling) steen-toft.dk/mat/20102011/1z/triangel/ Historisk materiale Overraskende hvordan man i 1700-tallet kunne måle og beregne så nøjagtigt Trekantsberegninger (sinusrelationen) Vinkelmål (grader, bueminutter, buesekunder) Systematisk beregning: Regner på trekant1, fælles side gør at man kan regne videre på trekant2, osv. Omhyggelighed med antal decimaler Systematisk navngivning af sider og vinkler er vigtigt

Historiske regnetekniske hjælpemidler Hvordan regnede man før lommeregnere og PC’er? steen-toft.dk/mat/regneri/ Elever kan læse om apparaterne Og kan afprøve en del af dem interaktivt i browseren Eller hente en app til smartphonen, som simulerer apparatet, f.eks. Abacus og regnestok (via QR-codes) Fokus på algoritmer (metoder) til beregningen Samarbejde med Teknisk Museum om manualer

Maple (matematik-software) steen-toft.dk/mat/maple/ Besvarelsen kan let inddeles i sektioner Elegant til at skrive matematiske udtryk og formler med Beregninger med symboler, reduktioner, faktorisering Differentiation & integration Graftegning Differentialligninger (løsning, plot med linieelementer) Statistik Anvendes på DTU og KU m.fl. (studieparathed)

Elektronisk opgavehåndtering Mine elever laver besvarelsen i Maple (super til matematisk formel-skrivning og til beregninger) Eleven konverterer filen til PDF Eleven uploader PDF-filen til Lectio Jeg henter alle filer som én zip-fil (overtalt Lectio!) Jeg udpakker filerne Jeg retter PDF-filerne med PDF-XChangeView (gratis) Gemmer den rettede fil oven i den originale Zipper filerne til én zip-fil Uploader den ene zip-fil i Lectio, som distribuerer til eleverne

DTU Matematik 1 På 2. år er alt materiale netbaseret Dagsordener, eNoter, Maple-demoer, videoer, opgaver, vink, facit osv. Maple er 100% integreret Egen YouTube-kanal med videoer Flere typer videoer: pencast, interview, skærmcast etc. 01005.mat.dtu.dk/2011/ og campusnet.dtu.dk Udfordring: tænker de studerende før de klikker på vink og facit? Læreren har betydeligt mindre at lave end førhen

Videoer i matematik www.emu.dk/gym/fag/ma/faglig_inspiration/videoer_mat.html Interview f.eks. om anvendelse af et matematisk begreb Pencast (optagelse af skrivning med tale) Skærmcast (optagelse af brug af program eller installation af software) Præsentation med tale og demoer Hvordan regner man på et gl. apparat? Beviser i matematik (tavle)

Smartphonen og apps i matematik www.emu.dk/gym/fag/ma/faglig_inspiration/apps_android.html (Android) Lommeregnere af forskellige typer, nogle med graftegning og symbolske beregninger (CAS) Historiske apparater: abacus, regnestok Trekantberegner og visuel geometri Differentiation og integration Formelsamling Møntkast-simulator & terningekast-simulator

Slut Jeg håber du har fået ideer til din egen undervisning! Tak for din tid Kontakt: SJ@hels-gym.dk eller Skolekom: Steen Toft Joergensen