Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Advertisements

Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Tunnel Bornholm - Skåne
Intro – små anlæg Klassificering af energibesparelser
Kaskelotten.
Regnvand og spildevand i Hellerup Maglegård grundejerforening
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
NORDVAND Regnvand og spildevand i Ordrup-Charlottenlund
Fjernvarmerør til lavenergibygg
Udnyttelse af miljøgodkendelser
JELD-WEN Danmark og Hærvejsmotorvejen.
Nordbanen Et af Danmarkshistoriens største jernbanefornyelsesprojekter
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Ribe Biogas A/S.
Dataopsamling og GPS-styring
DDS Dokumenteret Drikkevands Sikkerhed i Odense Kommune
NORDVAND Regnvand og spildevand i Klampenborg- Skovshoved
Instruktion i kort og kompas Gennemgang af kort og signaturer
Beslutningsgrundlag COWI
Torsdag den Afgang til Kastrup fra parkeringspladsen Flyafgang til Wroclaw fra Terminal Ankomst Copernicus.
Bornholms Passagerforening
GRØNNE JOB JESPER LUND-LARSEN, 3F
skønhed” “Matematikkens Mon du nogen sinde har tænkt på
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Afslut Frem >>
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
Sandheden Den statistiske sandhed Den oplevede sandhed
Paleochora - Creete. Stranden ved Falasane Kør evt langs vestkysten her Mod Paleochora.
Det fede landskab Landskabets næringsstoffer og naturens tålegrænser NATURRÅDET Forlaget NICHE
AARHUS UNIVERSITET KYSTNATUR I KLIMAKLEMME: FUGLELIVET 15. APRIL KYSTNATUR I KLIMAKLEMME: FUGLELIVET KEVIN K. CLAUSEN INSTITUT FOR BIOSCIENCE AARHUS.
Mål 1 Mål 2 Mål 3 Interreg Equal LEADER+ Urban Mål 1 Mål 2 Mål 3 LEADER ??
Computerbaseret fjernovervågning af pumpesystemers behov for vedligehold Kort introduktion til det faglige indhold i udviklingsprojektet Opstartsmøde i.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
Rummelig VVM’er for konkrete projekter
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Regulativtyper Keep it simpel.
Erhvervsudvikling og infrastruktur Vækstforum Hovedstaden 23. maj 2011 Peter Maskell Professor, MSc, PhD, Dr.Merc Bestyrelsesformand CMP (Copenhagen Malmö.
Fra værdiafgifter til miljøafgifter for motorkøretøjer Kan en omlægning af afgiftspolitikken skabe en mindre forurenende bilpark?
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Isolering Case og opgaver. Klimaskærm Dagens program 08.30: Introduktion 09.00: Isolering (viden og teori) 10.00: Kaffepause 10.15: Isolering (Case og.
22 år med succes med biogas til kraftvarme Lemvig Kommune Danmark
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Galakser 2014 F3.
Grunde til at jeg elsker dig
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
Fundamentale datastrukturer
Natur og overfladevand Regionernes indsats Helle Larson, Miljø Jord-erfa midt 23. oktober 2013.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
DM i Skills 2011, 2012 og Deltagende konkurrencefag Deltagende demonstrationsfag Antal deltagere Antal tilskuere
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
It.civil.aau.dk Kjeld Svidt Slide nr. 1 Hvorfor lave modeller og simuleringer (1) Understøtte beslutningsprocesser sammenligne forskellige designvarianter.
Indholdsfortegnelse Bachelor projekt – Bygningskonstruktør – 7. Semester.
1 Forskellige jordbearbejdningssystemer Effekt på jordbundsforhold, udbyttepotentiale, vandforsyning, erosion m.v. Af: Carsten Petersen Inst. for Jordbrugsvidenskab,
Grundlæggende teoretisk statistik
Trafikdage Kørselsafgifter i Norden Erling Hvid COWI.
Problemer ved diabetiske fodsår – hvorledes løser vi dem ?
Information om anlæggelse af Bassinledning langs Kystvejen
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
COWI Afdeling for tunneler og underjordiske konstruktioner# Tunnel til Bornholm.
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
Evaluering af Sæt skub i egu!
Præsentationens transcript:

Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll (uh@ramboll.dk) øresundsmetro Title slide Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll (uh@ramboll.dk) Title slide

Øresundsmetro Der ses kun på strækningen mellem den danske og den svenske kyst. Kyst – kyst strækningen afsluttes med skakte. På den danske side startes ved Prøvestenen. På den svenske side startes ved Scaniaparken.

Øresundsmetro Togtyper: Relativt små tog (tunnelhøjde ca. 4,5m). Mange afgange, toget kører hele tiden. Vi forudsætter et tog pr. 100 sek, eller 36 tog pr. time. Hastighed 100 km/t. Tog er ikke som nuværende metrotog, men ydre mål svarer til nuværende metrotog. Udgangspunkt 50.000 passagerer pr. døgn.

Øresundsmetro Togtyper Tog kører ofte. Vi forudsætter tog i 5 minutersdrift, eller 12 tog i timen. Hastighed 160 km/t Tog som eksisterende Øresundstog (tunnelhøjde 6,8 m). Udgangspunkt 50.000 passagerer pr. døgn

Øresundsmetro Sikkerhed Regionaltog: TSI-SRT gældende for TEN strækninger Metro: Metroer er nationale ! BOStrab (gælder for sporvogne, letbaner, U-Bahn) suppleret med NFPA 130 og AUGT samt TSI SRT.

Øresundsmetro Sikkerhedskoncept

Øresundsmetro Sikkerhedskoncept

Øresundsmetro Sikkerhedskoncept Princip for ventilation ved brandscenarie

Øresundsmetro geologi

Øresundsmetro Miljø Natura 2000 område ved Saltholm

Øresundsmetro Boret tunnel linjeføring

Øresundsmetro Boret tunnel Længdeprofil optegnet for en regionaltogsløsning Tunnellængde fra kyst til kyst ca. 22 km. Maksimal dybde til SO ca. 50 m Maksimal stigning 25‰ Der forudsættes anvendt 2 TBM (4 TBM for 2 rørs forbindelse) Flugtvej til sikkert område pr. 100 m (for 2 rørs forbindelse tværtunneler pr. 300 m) Tid til etablering af tunnelrør, 4 til 4½ år for to rørs forbindelse og ca. 3 år de øvrige

Øresundsmetro Sænketunnel linjeføring

Øresundsmetro Sænketunnel Tunnellængde fra kyst til kyst ca. 23,6 km Maksimal stigning 25‰ Minimumsafstand til Saltholm 1 km, som ved den eksisterende Øresundforbindelse Linjeføring forsøgt ført syd om Middelgrunden Flugtvej til sikkert område pr. 100 m Specialelementer for placering af pumper mv. pr. ca. 2 km Tid til støbning og placering af elementer ca. 3 år.

Øresundsmetro boret, tunnel, tværsnit Regionaltog i to tunnelrør di = 8,1 m

Øresundsmetro Ventilationsø Ventilationsø placeres ca. midtvejs, men skal respektere afstand til Saltholm og skal ikke ligge på for dybt vand.

Øresundsmetro boret, tunnel, tværsnit Metro i et tunnelrør di = 12 m

Øresundsmetro boret tunnel, tværsnit Metro i et tunnelrør:

Øresundsmetro Skakte Plan : Lodret snit:

Øresundsmetro boret, tunnel, tværsnit Regionaltog i et tunnelrør di = 14,5 m

Øresundsmetro Sænketunnel, tværsnit Metro, udvendige mål: h = 7,7 m b = 14 m

Øresundsmetro Sænketunnel, tværsnit Regionaltog, udvendige mål h = 9,2 m b = 19,9 m

Øresundsmetro Sænketunnel, tværsnit Regionaltog:

Øresundsmetro Resume Content slide Her er udelukkende set på strækningen fra kyst til kyst. Forbindelsen kan etableres med kendte teknologier enten som en boret tunnel eller som en sænketunnel. En sænketunnel vil blive længere end en boret tunnel på grund af Saltholm. Sikkerhedskonceptet har stor indflydelse på forbindelsens udformning også selv om risikoen for brand er lille. Content slide Content slide

Øresundsmetro Tak for opmærksomheden Endslide. Endslide