Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll (uh@ramboll.dk) øresundsmetro Title slide Anlægsoverslag Uwe Hess, Projektchef Rambøll (uh@ramboll.dk) Title slide
Øresundsmetro Der ses kun på strækningen mellem den danske og den svenske kyst. Kyst – kyst strækningen afsluttes med skakte. På den danske side startes ved Prøvestenen. På den svenske side startes ved Scaniaparken.
Øresundsmetro Togtyper: Relativt små tog (tunnelhøjde ca. 4,5m). Mange afgange, toget kører hele tiden. Vi forudsætter et tog pr. 100 sek, eller 36 tog pr. time. Hastighed 100 km/t. Tog er ikke som nuværende metrotog, men ydre mål svarer til nuværende metrotog. Udgangspunkt 50.000 passagerer pr. døgn.
Øresundsmetro Togtyper Tog kører ofte. Vi forudsætter tog i 5 minutersdrift, eller 12 tog i timen. Hastighed 160 km/t Tog som eksisterende Øresundstog (tunnelhøjde 6,8 m). Udgangspunkt 50.000 passagerer pr. døgn
Øresundsmetro Sikkerhed Regionaltog: TSI-SRT gældende for TEN strækninger Metro: Metroer er nationale ! BOStrab (gælder for sporvogne, letbaner, U-Bahn) suppleret med NFPA 130 og AUGT samt TSI SRT.
Øresundsmetro Sikkerhedskoncept
Øresundsmetro Sikkerhedskoncept
Øresundsmetro Sikkerhedskoncept Princip for ventilation ved brandscenarie
Øresundsmetro geologi
Øresundsmetro Miljø Natura 2000 område ved Saltholm
Øresundsmetro Boret tunnel linjeføring
Øresundsmetro Boret tunnel Længdeprofil optegnet for en regionaltogsløsning Tunnellængde fra kyst til kyst ca. 22 km. Maksimal dybde til SO ca. 50 m Maksimal stigning 25‰ Der forudsættes anvendt 2 TBM (4 TBM for 2 rørs forbindelse) Flugtvej til sikkert område pr. 100 m (for 2 rørs forbindelse tværtunneler pr. 300 m) Tid til etablering af tunnelrør, 4 til 4½ år for to rørs forbindelse og ca. 3 år de øvrige
Øresundsmetro Sænketunnel linjeføring
Øresundsmetro Sænketunnel Tunnellængde fra kyst til kyst ca. 23,6 km Maksimal stigning 25‰ Minimumsafstand til Saltholm 1 km, som ved den eksisterende Øresundforbindelse Linjeføring forsøgt ført syd om Middelgrunden Flugtvej til sikkert område pr. 100 m Specialelementer for placering af pumper mv. pr. ca. 2 km Tid til støbning og placering af elementer ca. 3 år.
Øresundsmetro boret, tunnel, tværsnit Regionaltog i to tunnelrør di = 8,1 m
Øresundsmetro Ventilationsø Ventilationsø placeres ca. midtvejs, men skal respektere afstand til Saltholm og skal ikke ligge på for dybt vand.
Øresundsmetro boret, tunnel, tværsnit Metro i et tunnelrør di = 12 m
Øresundsmetro boret tunnel, tværsnit Metro i et tunnelrør:
Øresundsmetro Skakte Plan : Lodret snit:
Øresundsmetro boret, tunnel, tværsnit Regionaltog i et tunnelrør di = 14,5 m
Øresundsmetro Sænketunnel, tværsnit Metro, udvendige mål: h = 7,7 m b = 14 m
Øresundsmetro Sænketunnel, tværsnit Regionaltog, udvendige mål h = 9,2 m b = 19,9 m
Øresundsmetro Sænketunnel, tværsnit Regionaltog:
Øresundsmetro Resume Content slide Her er udelukkende set på strækningen fra kyst til kyst. Forbindelsen kan etableres med kendte teknologier enten som en boret tunnel eller som en sænketunnel. En sænketunnel vil blive længere end en boret tunnel på grund af Saltholm. Sikkerhedskonceptet har stor indflydelse på forbindelsens udformning også selv om risikoen for brand er lille. Content slide Content slide
Øresundsmetro Tak for opmærksomheden Endslide. Endslide