Introforløb i grammatik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommakursus ”light” Middelfart Gymnasium 2009.
Advertisements

At bruge disse to ord rigtigt
Introforløb i grammatik
SMUT PAKKE 3 VIDEN OM KOST.
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
Omskrivning med ”to do”
ORDKLASSER I FARVER 2010.
Morfemer mvni-selandia.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Syntaktisk analyse.
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
BRØKER Dette er en enhed
Modul 2: Sætningsled Lone Milling.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Køb en hund!!. •Ønsker du en der bringer dig avisen uden at rive sportssektionen ud først…………………
Sofies dejlige dag.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Introforløb i grammatik
ORDKLASSER I FARVER 2009.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Jeopardy Navneord Udsagnsord Brug af tegn
Introforløb i grammatik
Ph.d.-projekt, Sanni Nimb
NA-ADJEKTIVER Rosu ni yūmei na hito ga takusan imasu.
Nægtelser i det franske sprog
Komma Sådan sætter du komma.
Chicken Af: Louise, Camilla og Johanna..
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Kapitel 8 En repetition.
SÆTNINGSANALYSE.
Introduktion til kasusbrug på tysk
ORDKLASSER I FARVER 2009.
Folkeskolens afgangsprøve
Kate-QUIZ-mus.
HISTORIEN OM DEN SØDE TAND OG DEN RÅ BØRSTE
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Adjektiv - Adverbium Facts and rules.
Kommakursus ”light”.
Et eller flere ord?.
Kommunikativ sprogfærdighed
Ordklasser.
Sætningsanalyse Velkommen- hvad vil jeg gennemgå
Born in Dead FILM. Born in Dead Afsked  Brad han er 20 år. Han elsker amerikansk fodbold han er topscorer.  Brad går hjem fra sit universitet efter.
Ordklasser.
Læsning.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering2C.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
 Bærbak & Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering2B.1 Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
Syntaksbeskrivelse Syntaksdiagrammer og EBNF-notation.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Sproghandlinger ”How to Do Things With Words” Titel på bog af John L. Austin.
Forvægt og bagvægt i sætningen
Terminologi Dansk E & D - Next. 1 Adjektiv 2 Adverbium 3 Akkusativ 4 Dativ 5 Futurum 6 Genitiv 7 Infinitiv 8 Intonation 9 Inversion 10 Kardinaltal 11.
Grammatik Sætninger. Typer af sætninger Sætning: består mindst af et subjekt og et verballed Peter løber Helsætning: en sætning, der kan stå alene Eva.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
At bruge disse to ord rigtigt
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
To gange X + O = komma , Jakob gik sin vej fordi han var sur. X O X O
Få styr på ordklasserne
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Præsentationens transcript:

Introforløb i grammatik Modul II: Sætningsled ved Elisabeth Nedergaard

Ord i sproget Sproget består af ord Ordene giver først for alvor mening, når de ordnes i SÆTNINGER

Sætninger Sætninger består af LED Leddene forbinder sætningens ord til en MENING De samme ord kan give forskellig mening alt efter, hvordan de sættes sammen og hvilket led de dermed er i forhold til hinanden

Eksempel Her er tre ord: Her er to sætninger: Musen Katten Spiser Her er to sætninger: Katten spiser musen Musen spiser katten Samme ord – to forskellige betydninger!

De otte sætningsled Verballed/udsagnsled: o Subjekt/grundled: x Subjektsprædikat/omsagnsled til grundled:  Direkte objekt/akkusativobjekt/genstandsled: Δ Objektsprædikat/omsagnsled til genstandsled Indirekte objekt/dativobjekt/hensynsled:  Adverbialled/biled: ADV. Konjunktional/bindeled: KJ

Verballed o Der SKAL være et verballed/udsagnsled, for at man kan tale om en SÆTNING Uden verballed ingen sætning! Eksempler: En grå mus Musen er grå Musen spiser ost Osten gør musen mæt Musen sov hele natten

Subjekt x Når man har fundet verballed/udsagnsled o, Eksempler: finder man det dertil hørende subjekt/grundled x ved at spørge hvem eller hvad + o Eksempler: Musen er grå Musen spiser ost Osten gør musen mæt Musen sov hele natten Subjekt og verballed kaldes tilsammen NEXUS

Næste led:  eller Δ Næste led finder man ved at spørge hvem eller hvad + o + x Eksempler: Musen er grå Musen spiser ost Osten gør musen mæt Musen sov hele natten Afhængigt af verbet er det, man da finder, enten subjektsprædikat  eller direkte objekt Δ.

De tre typer af verber Kopulative (følges af  ) Transitive (følges af Δ ) Intransitive (følges hverken af  eller Δ).

Kopulative verber følges ALTID af , der fortæller om x Eksempler: Han hedder Kaj x o  Han er sød x o  Kopulative verber laver = mellem x og  Han hedder Kaj. Han er sød x =  x = 

Kopulative verber Huskeremse for kopulative verber: Være Blive Hedde Synes Kaldes Anses for (Døbes) ALDRIG (ALDRIG, ALDRIG) Δ TÆNK 

Transitive verber Følges af Δ Eksempler: Musen spiser osten x o Δ Caesar erobrede Gallien x o Δ Transitive verber laver IKKE lighedstegn mellem x og Δ Musen spiser osten. Caesar erobrede Gallien x er ikke = Δ x er ikke = Δ

Intransitive verber Følges af hverken af  eller Δ Eksempler: Musen spiser. x o Musen spiser hurtigt x o ADV. (måde) Musen sov hele natten x o ADV. (tid) Intransitive verber kan godt følges af andre led end  eller Δ , fx ADV.

Objektsprædikat Er et sjældent led! Forudsætter, at der også er et direkte objekt Δ Findes kun i sætninger, hvor man kalder nogen noget eller gør nogen (til) noget Eksempel: Osten gør musen mæt x o Δ

Indirekte objekt   er den man giver noget til eller gør noget for (eller imod!) Eksempler: Moderen giver barnet et kys x o  Δ Caesar erklærer gallerne krig x o  Δ Bemærk, at  kommer foran Δ i sætninger på dansk!

Adverbialled/Biled: ADV. Ligesom adverbier/biord i sig selv fortæller adverbialled/biled om tid, eksempel: Vær stille nu! ox  ADV (tid) sted, eksempel: Bogen ligger derovre x o ADV (sted) måde, eksempel: Professoren smilede venligt x o ADV (måde) grad, eksempel: Harry blev meeeeeeget glad x o ADV (grad) 

Adverbialled lægger sig til: En verbalform – om tid/sted/måde: Han løb langsomt x o ADV (måde) Hun spiste aldrig øllebrød x o ADV (tid) Δ Læreren underviste udenfor x o ADV (sted)

Adverbialled lægger sig til: Tillægsord (adjektiver) – om grad: Toilettet var ekstremt ulækkert x o ADV (grad)  Biord (adverbier) – om grad: Han kastede vanvittig(t) langt x o ADV (grad) ADV (måde)

Præpositioner og deres ledfunktion Så når vi til ”kasseordene” I husker, at præpositioner (forholdsord) altid hører sammen med noget, der kommer bagefter Eksempler: I kassen, på kassen, under kassen, mellem kasserne, bag kassen, efter kassen, om kassen

Præpositioner og deres ledfunktion Præpositionerne er ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG et led i sig selv Det, som de hører sammen med, SKAL med Det, der står efter præpositionen, kaldes STYRELSEN

Præpositionsforbindelser En præpositions-forbindelse består altid af præposition + STYRELSE I kassen På kassen Under kassen Mellem kasserne Bag kassen Efter kassen Om kassen

Præpositionsforbindelser Analysetegnet for en præpositions-forbindelse er en bølgestreg MEN DET ER IKKE NOK!!!

Præpositionsforbindelser En præpositionsforbindelse er altid enten et ADVERBIALLED (ADV om tid, sted eller måde, definerer en verbalform) eller et adjektivisk underled (definerer et substantiv)

ADV eller ADJ? Musen sad på bordet x o bølgestreg + ADV (sted) Musen på bordet var glad x bølgestreg o  + ADJ til x

Konjunktionaler Konjunktionaler er BINDELED BINDELED er BINDEORD i deres ledfunktion Det er ord som og, men og eller, der sidestiller to ord, led eller sætninger eller ledsætningsindledere som at, hvis, fordi, der underordner sætningen i forhold til det foregående

Konjunktionaler Sideordnende konjunktionaler som og, men og eller kaldes PARATAKTISKE Ledsætningsindledere som at, hvis, fordi, der underordner sætningen i forhold til det foregående, kaldes HYPOTAKTISKE

Så skulle I være klar til at gå ud at lave øvelser: 1a Tyf (KK - vikar for CM): H12 1bt Tyf (JO): B1 1ex Tyf (IH): H10 1uy Tyf (LM): B3 1z Tyf (FL): F20–F21, 1beux FRf (MA): A11 1betuxy FRB (KA): B4 1b SPB (EF): B6 1bey SP (LE): H9 1tux SPB (CM): B7

Så skulle I være klar til at gå ud at lave øvelser: 1p En (HJ): B10 1q En (MNI): B7

Kilder Kørselsvejledning for sætningsanalyse: Milling, Nedergaard & Norsk: ”Fra ord til sætning”, Systime, 1. udgave 2. oplag s. 30. Kasse: http://www.forbrug.dk/uploads/pics/a-kasse2.jpg