Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
Set i forældreperspektiv
Ørestad Skoles værdier
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
der var engang behandlingspsykiatri Idræt og motion – en ny vej
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Tillid Temadag for AMIR
Dagsorden: Demokrati i klubberne – konkrete eksempler Klubberne og medborgerskab Fritidsspilfordeler og ungdomsskolen placering i nærdemokrati.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Konference Indsats, udvikling og samarbejde på det sociale område.
Lærerprofessionen.
Ungdomsskolens udfordringer og strategiske rolle US Centret 2. marts Klaus Majgaard.
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Seminar for Ungdomsskoleledere kreds Midt- og Vestjylland d. 25. september 2008 Fremtidens ungdomsskole – udfordringer, opgaver, ledelse, ungdomsskolens.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Temadag om ungdomskriminalitet 11. december 2008 Eigtveds Pakhus Opponering om principper for forebyggelse Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Nye muligheder og potentialer
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen LU`s udspil om de 4 søjler , ungdomsskolen, de unge og meget mere… LU`s årsmøde i Middelfart d. 22. april 2009 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen

Hvad påvirker ungdomsskolen Samfundsudviklingen og de unge Strukturreformen – sammenlægninger og serviceniveau Kvalitetsreformen – fokus på kvaliteten i den offentlige sektor Principper for god offentlig service – fokus på borger/bruger Ungestrategi og ungdomskultur Lokal og national ungdomspolitik – ungdomsskolepolitik Behov for en dynamisk ungdomsskole og en dynamisk ledelse

Spådom Er der behov for en egentlig ungdomsskolelov? Er den dækkende? Er LU`s udspil tilstrækkeligt? Vi vil se meget forskellige ungdomsskoler i fremtiden Den politiske ledelse – og ledelsen af ungdomsskolen spiller den afgørende rolle!

Fremtidens ungdomsskole - udviklingstendenser Individualisering Frit valg De unge Helhed og sammenhængskraft Ressourcekonflikt mellem generationer Subkulturer Mange om de unge Vi skal udvikle og bevise vores værd (dokumentere)

Tendens i tiden Tendens til en generel 80 -20% problematik 80% Deltager i de etablerede uddannelsestilbud Anvender kultur og fritidstilbud Har gode kost – og motionsvaner Får hurtigt fodfæste på arbejdsmarkedet

Tendens i tiden 20% Bliver stående på bagperronen Lykkes ikke med uddannelse Vi lykkes ikke med at motivere dem til kultur- og fritidstilbud, arbejde eller sund livsstil

Nutiden unge De ligner tidligere tiders unge, fordi De skal have tid til at finde sig selv De er vokset op i en anden tid end deres forældre De er forskellig fra andre tiders unge, fordi Deres omverden, muligheder og udfordringer er forskellige bl.a. fordi de lever i en globaliseret verden De lever i en tid, hvor ”fremtiden” kommer hurtigt Det giver andre behov og handlemønstre end hos tidligere generationer

Se de unge som en ressource En mangeartet og mangefarvet gruppe Zappere, egoister, springende, forvirrede, initiativrige, sjove, spændende, holdningsløse, vidende, energiske, initiativløse på samme tid Vi skal Tage de unge alvorligt Se dem som en ressource Engagere og inddrage dem Vise respekt og stille krav og have forventninger Gøre en særlig indsats i forhold til de 20% Hjælpe de unge til at træffe selvstændige beslutninger Osv. Første og fremmest skal vi have mere viden om de unge

Demokratitrappen Selvbestemmende og udførende Selvbestemmende Deltager i fælles proces Informant i dialog Informant

De 4 søjler Uddannelse Klubvirksomhed Fritidsundervisning Andre opgaver Er det et tilstrækkeligt udspil?

Ungdomsskolens værdier Åbenhed ”højt til loftet” Omstillingsparathed ”plads til det umulige” Fornyer Solidaritet Engagement Samarbejde og respekt Tydelighed Arbejde med at bryde den negative sociale arv

Ungdomsskolens kompetencebegreb At være At gøre At vide Kompetence

Ungdomsskolens fundament Den historiske arv fra folkeoplysningen Den uddannelsespolitiske søjle – f.eks. Erhvervsklasser, brobygning, 10. klasse centre, 20%-gruppen, vejledning, ”uddannelse til alle” – sikre de unge en uddannelse – de bliver glade for, som de er stolte over og kan leve af Den kultur- og fritidspolitiske søjle – kernetilbudene Den socialpolitiske søjle – klubtilbud – SSP - integration Den demokratiske søjle – al virksomhed Ungdomsskolen som fristed og værested Sammenhængen i indsatsen Hænger det sammen i dag ?

Udfordringer for ungdomsskolen – og for kommunerne Bedre vilkår for ungdommen Globalisering Klare mål for de forhold, vi tilbyder de unge Politisk fokus næsten udelukkende på de unge, der er forvirrede og flakkende

Forslag om ungdomskommission Skal dække hele ungdomsområdet på tværs af ministerier, regioner, kommuner og organisationer Tage sit afsæt i de 20% Adressere en række løsninger for disse grupper Bidrage med det helhedssyn, der mangler i dag Solidt grundlag for politisk handling Ungdomsskolen kan få en central rolle!!

Vedr. ungdomskommission om ungdomskriminalitet Kommissionen har et for snævert fokus på kriminalitet BKF savner: Den brede forebyggende indsats, der er afgørende for børn og unges trivsel Involvering af andre aktører: politiet, boligforeninger, idræts- og kulturforeninger mv. En forståelse af forebyggelse som mere end individorienteret indsats En bredere fokusering på trivsel At forældrenes ansvar pointeres Hurtig ageren i forhold til førstegangskriminelle Mere fokusering på politiets rolle

Fokus på de unge uden uddannelse De fem M`er Mentorer Mesterlære for flere Målrettet vejledning Meget tydelige voksne Metodeudvikling – og uddannelse på en ny måde Manglende uddannelse rammesætter en række af de øvrige problemer

En ungestrategi De unge skal vokse op som selvstændige individer, med lyst og evne til at deltage i det lokale og globale samfund En ungestrategi skal forholde sig til Fritidsliv: udvikle sociale kompetencer, skaber netværk, får selvtillid gennem positive relationer Befordre de unges kulturelle muligheder – et fælles tredje Møde autentiske voksne Uformelle lærings- og dannelsesprocesser

En ungestrategi Uddannelse Sikre de unges identitet og fodfæste Fokusere nye initiativer for de 20% Tydelige, demokratiske, rammesættende samt faglig og pædagogisk stærke voksne Mål og succes skal være til at få øje på og opleves løbende Ungdomsskolen skal være med til at skabe større bredde og etablere særlige uddannelsestilbud

En ungestrategi Inklusion og integration Plads til forskellige mennesker Forbygge radikalisering og marginalisering via integration og inklusion Samarbejde mellem SSP, institutioner og de unge Boligmuligheder Ungdomsboligmiljøer med udfoldelsesmuligheder Ungdomsliv med fysisk aktivitet, musik og andre kulturelle aktiviteter

En ungestrategi Et sundt liv Sundhed og velvære giver fysisk og psykisk styrke Vejledning/coaching i forbindelse med uddannelsesfrafald og arbejdssøgning Det brede sundhedsbegreb Indflydelse Øve sig i at stå på egne ben og gøre deres stemme og ideer gældende Arbejde på at forløse ungdomskulturens demokratiske potentiale – give de unge stemme

Andre fokusområder Bolig- og arbejdsmarkedsforhold Integrationsopgaven Globaliseringsudfordringen En samlet kultur- og fritidsstrategi

Ungdomskommissionen skal medvirke til Formulere nye mål for en samlet kommunal indsats Sætte rammer for kommunernes indsats omkring demokrati og deltagelse Sikre sammenhæng i de offentlige initiativer Skabe bedre og nye muligheder for de unge

Fleksibilitet - selvorganisering Nærhed Central – decentral Udfordringer for ungdomsskolen i fusionstider – er kommunalreformen implementeret ? Faglig bæredygtighed Fleksibilitet - selvorganisering Nærhed Central – decentral Differentierede tilbud Målgruppeorientering – særlige tilbud til Brian og Bettina Give de unge livsfærdigheder Brobygger Kompetenceudvikling Styring og dialog Dokumentation af indsats

Den politiske rolle i relation til ungdomsskolen Formulere mål og visioner for ungdomsskolen Prioriterer indsatsen indenfor de rammer byrådet har fastsat indholdsmæssigt og budgetmæssigt Formulerer en ungdomsskolepolitik Vurderer tilbudene til de unge i by og på land Drøfter ungdomsskolens rolle i forhold til det samlede tilbud i kommunen Kan komme med ideer til nye aktiviteter Har et særligt fokus på de unge, der ikke deltager aktivt i fritids- kultur – og uddannelseslivet Overordnet ansvarlig for budgetoverholdelse Sparringspartner til ledelsen – anerkendende kritisk

Ungdomsskolens medarbejderprofil hvor de voksne stiller tydelige krav og forventninger til de unge hvor de unge føler sig anerkendt  hvor de unge får kompetencer, der sætter dem i stand til at løse fremtidige og ukendte problemer på utraditionelle måder i en kompleks verden, der er svær at overskue. en pædagogik præget af megen systematik og hvor de unge får faglige udfordringer hvor de voksne er synlige rollemodeller hvor de unge får respons og føler sig anerkendt

Ungdomsskolens politiske og administrative ledelse Ordentlighed og redelighed Fasthed og gennemslagskraft Den klare og bevidste kommunikation Generøsitet og ”kulturel tolerance” Varsom formningsvilje Indfølingsevne Tydelighed Innovation

Spørgsmål til overvejelse Hvilken rolle skal ungdomsskole spille i fremtiden ? Hvordan skal dialogen med brugerne tilrettelægges ? Hvilke forventninger har man/I til ungdomsskolens rolle ? Er der behov for en egentlig ungdomsskolelov i fremtiden eller er der behov for en rammelov om ”aktiviteter for unge” Ungdomsskolens søjler – skal de fornys? Skal klubberne fornys ? Hvad med UTA-udfordringen Hvilket værdigrundlag skal ungdomsskolen basere sig på? Er der behov for at formulere en egentlig ungdomsskolepolitik lokalt?