Strategi for brug af digitale medier i undervisningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
Alle børn skal være del af fællesskabet
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Læringscentret og nye vejledningsformer
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Steen Gravgaard Eriksen
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Tillid Temadag for AMIR
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Møde m. skolebestyrelsesformændene d. 19. januar 2011
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
Unge og undervisningens medialisering
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Ny regering, nye tider – dag 1
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Vision mission værdier handleplaner
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
- Kom tættere på dit barns skolegang
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
SIP3: Differentiering Temaer
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Strategi for brug af digitale medier i undervisningen Køge Kommune - skoleafdelingen - Asgård Skole

Overordnet Strategien er endnu ikke vedtaget politisk. Det skal efter planen ske på byrådsmødet i vinter eller det tidlige forår. en strategi for anvendelse af digitale hjælpemidler i undervisningen i alle folkeskoler i kommunen Faglighed Inklusion Motivation 95 % af en ungdomsårgang i Køge Kommune gennemfører en ungdomsuddannelse

Krav Regeringen: Køge Kommune Kommunernes Landsforening: nye læringsformer UV-differentiering Køge Kommune sikring af netadgang for alle på skolerne alle elever i folkeskolen arbejder med individuelt digitalt redskab understøtte udviklingen af digitale læremidler Kommunernes Landsforening: bedre kvalitet for samme eller færre ressourcer tilgængelig viden for alle udnytte og udvikle digitale kompetencer

Forventning: højnelse af det faglige niveau bedre mulighed for at realisere differentieret undervisning fremme motivation for læring - særligt ift. elever der har svært ved at finde motivationen reducere behovet for kollektiv instruktion mulighed for anvendelse af dynamiske og interaktive digitale lærermidler mulighed for læringsforløb som simulationer og for nye samarbejdsformer - herunder på nationalt og internationalt plan etablering af styrede/strukturerede projektrum styrkelse af elevernes formelle kompetencer leve op til kommunale og statslige krav - herunder fra KL

3 indsatsområder Digitale medier i anvendelse Kompetenceudvikling IT service og organisering

Digitale medier i anvendelse Kommunale mål: I 2013 er al skriftlig kommunikation mellem skole og hjem digital Medio 2014 kommunikerer eleverne med andre børn i såvel nærområdet som globalt digitalt i forbindelse med deres læring i folkeskolerne Medio 2015 foregår skriftlig kommunikation digitalt med eleven, hvor det er fagligt meningsfuldt - herunder fx elektronisk aflevering af opgaver Lokale mål: digitale mediers understøttelse af undervisningsdifferentiering, inklusion mv. handling for fastlæggelse måder til styrkelse af elevernes faglige niveau aktiviteter der støtter udvikling af nye læringsformer med øget anvendelse af digitale medier

Kompetenceudvikling Kommunale mål: Lokale mål: Primo 2013 har samtlige skoler minimum 1 pædagogisk IT-vejleder Primo 2012 er der etableret faglige netværk for IT- vejledere med såvel pædagogisk som teknisk fokus Lokale mål: styrkelse af vidensdeling om underisning med digitale medier handleplaner for udvikling af medarbejdernes faglige kompetencer med fokus på nye læringsformer, og IT- vejledernes understøttelse af de øvrige medarbejdere

IT service og organisering Kommunale mål: Ultimo 2014 er der en situation, hvor læringen kan ske via 1 : 1 baseret på anvendelse af elevernes eget udstyr Ultimo 2014 er infrasturkturen udvidet og udviklet, så der kapacitetsmæssigt understøttes en mængde samtidige enheder svarende til 2 enheder pr. elev Lokale mål: handleplan for udvikling mod digital undervisning i alle undervisningslokaler fortsat krav om understøttelse af elever, som ikke kan medbringe udstyr fortsat krav om at stille IT-rygsække o. lign. til rådighed for relevante elever fortsat digitalt redskab til rådighed for medarbejdere

Status for digitalisering Asgård skole Projektor og stationær PC i hvert UV-lokale 3 lokaler og 1 fællesrum med SAMRT-boards Bærbar PC til alle lærere 5 EDB-lokaler med 12 stationære og projektor 1 Edb-lokale med 15 stationære og projektor 20 stationære i biblioteket 9 IT-rygsække - kommunale og lokale 65 bærbare elevcomputere på vogne med printere 2 IT-vejledere - ca. 25 % af arbejdstiden 1 pædagogisk IT-vejleder KITU styrket supportindsats gamle sager løst en vis åbenhed overfor at decentralisere supportfunktioner eller i hvert fald revurdere organisationen Dialog mellem skolechef og IT-chef Mange klager fra skolerne Driften diskuteres på næste byrådsmøde

Læs mere Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside KL´s hjemmeside http://www.digst.dk/Digitaliseringsstrategi/Digitaliseringsstrategi ens-initiativer/Folkeskolen-skal-udfordre-den-digitale- generation KL´s hjemmeside http://www.kl.dk/Fagomrader/Administration-og- digitalisering/Den-falleskommunale-digitaliseringsstrategi/Born- -Kultur---fra-analog-til-digital/ Ministeriet for børn og undervisning http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM- DK/Content/News/Udd/Folke/2011/Aug/110824-Regeringen- styrker-it-i-folkeskolen-med-500-millioner http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM- DK/Content/News/Udd/Folke/2011/Aug/~/media/UVM/Filer/Udd /Folke/PDF11/110819_En_digital_folkeskole.ashx